Eli miten 5.1 kaiutinjärjestelmän kytkeminen läppäriin onnistuu? Onko kaikissa läppäreissä vain tuo yksi uloslähtevän äänen portti, vai löytyykö koneita joissa olisi laajemmat äänentoistoon liitttyvät liitännät? Jos on niin vaikuttaako tämä yleisesti koneen hintaan?
Kattelin verkkokauppaa ja sieltä löytyi usb-äänikortteja. Toimiiko nuo laitteet kaikissa kannettavissa, vai pitääkö emolevyssä olla jotain tiettyjä herkkuja että homma toimii?
Minulla on tasan sama kysymys oikeastaan, toivottavasti joku voisi vastata! Millä nimellä sen koneen tiedoissa näkyy yhteensopivuus 5.1 kajarien kanssa? Olen nimittäin ostamassa uutta läppäriä ja niiden pitäisi siihen sopia. Niissä on se johto missä on muistaakseni vihreä, oranssi ja musta liitin, ja tähän nykyiseen vanhaan läppäriini ei voi laittaa kun sen vihreän, ilmeisesti se johtuu ainakin äänikortista ja tietysti liitinpaikkoja ei ole.. Mutta, mistä siis tietää jos kuvasta ei näe että onko siinä läppärissä paikat niille lopuillekin? Ja pitääkö sen lisäksi olla vielä äänikortti joka tukee 5.1 järjestelmää?
Osassa läppäreitä on optinen lähtö (spdif) monikanavaäänelle. Myös hdmi-liitännän kautta osa osaa siirtää monikanavaisena. Asetukset kuntoon ja piuhat johonkin vahvistimeen kiinni ja 5.1 äänet raikaavat. Analogialähtöjä 5.1 muodossa ei taida olla missään, koska ei ole tilaa läppärin reunoissa monille liittimille.
Kiitoksia! Kyselin myös yhdestä nettikaupasta kaiuttimieni yhteensopivuutta tiettyyn koneeseen. Ilmeisesti useimmissa läppäreissä sitten ei ole 5.1 tuettua äänikorttia vaan ongelma hoituu sillä USB äänikortilla. Minua neuvottiin hankkimaan tämä, jos (ja kun haluaa päästä helpolla) > http://www.jimmspc.fi/tuote/SU51 tuolla on halvin vissiinki.