Morjens.. Nyt neljän vuoden jälkeen tehtaalla asennettu visva alkaa jo olemaan sen verran tukkoinen, että jonain myrskyisenä ja pimeänä talvipäivänä sen voisi panna vaihtoon johonkin parempaan. Millaisia vaihtoehtoja tässä tilanteessa kannattaisi tällaiseen kokoonpanoon harkita (speksit alla)? Käytettävissä on 32bit winXP, mutta ovatko Linux-pohjaiset kuitenkin nopeampia, ja ylipäätään parempi vaihtoehto peruskäyttöön (= nettiselailu ym. sähköpostien lukeminen, pelaamiset ja muut kummallisuudet hoituu pöytäkoneella)? Valitettavasti läppäri on koko perheen käytössä, joten kysymykseen tulee myös helppokäyttöisyys; Windows vai Linux? Jos tämän jälkeen päädytään Linux-pohjaiseen ratkaisuun mikä on parasta mitä on tarjolla kyseiselle alustalle? Sikäli mikäli joku on vielä hereillä tässä kohdassa viestiä odottelen innolla avunantoja ja jopa kiitän niistä etukäteen! Tässä niitä numeroita; Kovalevytilaa kokonaisuudessaan formatoinnin jälkeen tulisi muistaakseni se 160Gb. Toivon mukaan siinä oli tarpeeksi tai jopa liikaakiin tarvittavaa infoa :d
Ota huomiioon se, että jos vaihdat Linuxsiin niin Windows pelit eivät siinä kunnolla toimi... ( Jos lapsesi pelaavat paljon tietokoneella) ( Ja myös Windows ohjelmat, joista ei ole saatavilla Linux versiota) Itse suosittelisin että asennat Windows XP. Se on nopeampi ja parempi kuin buginen Vista. Sen avulla koneen elinaika on vielä monta vuotta.
Jos jotain linuxia,niin tossa pari hyvää vaihtoehtoa. Ubuntu ja OpenSuse / Molemmista löytyy uudet päivitetyt versiot. http://www.ubuntu-fi.org http://opensuse.fi/Tervetuloa_openSUSEa_suomeksi-wikiin Voit asentaa linux järjestelmän windowsin rinnalle. Kopioit sivuilta ja poltat DVD levylle ja asentelemaan. Katso latausvaiheessa järjestelmä valinta 32 bit tai 64 bit versio. Itselläni pöytäkoneella ja kannettavalla Win rinnalle asennettuna Ubuntu Tai sitten asennat siihen XP,n
Kiitoksia nopeista vastauksista! Tosiaan tuo rinnalle asentaminen saattaisi ainakin aluksi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto. Olen tässä illan mittaan imutellut Ubuntu 11:a ja parhaillaan asentelen sitä USB-tikulle, josko jopa huomenna pääsisi jo asennushommiin. Enpä ole sen suuremmin tutustunut siihen mitä sillä läppärillä hommaillaan (itse kun olen lähinnä käytellyt pöytäkonetta), mutta uskoisin "pelailun" rajoittuvan joidenkin flash-pelien hakkaamiseen selaimessa ja Facebookin sovellusten pelailuun (konekin kun on niin ruoska ettei siinä mikään kovan tason 3D-peli taida edes käynnistyä ). Ilmeisesti kuitenkin flash-tuki ja nettiselain pelaa esimerkiksi Ubuntussa melkolailla yhtä mallikkaasti kuin Windowsissa? Pitänee tässä illan mittaan ottaa tärkeimpiä juttuja talteen ulkoiselle kovolle ja sitten hiljalleen aloitella asennushommia toiselle osiolle.
Tuolta hyviä neuvoja ubuntun käyttöön. http://forum.ubuntu-fi.org Kannattaa rekisteröityä Ubuntu-foorumin käyttäjäksi. Sieltä saa paljon hyvää & hyödyllistä & asiallista tietoa.
Jos se Vista muuten on toiminut hyvin tuota "tukkoisuutta" huomioimatta, niin ainakin itse kokeilisin tuossa tilanteessa palauttaa koneen tehdasasetuksille = Vistan uudelleenasennus kovon palautusosiolta. Toki sitä ennen katselisin tietenkin Windowsin mukana automaattisesti käynnistyvät ohjelmat ja poistaisin listalta ne ohjelmat, joiden ei oikeasti tarvitse käynnistyä. Mikäli päädyt tuohon Vistan uudelleen asentamiseen, niin asennuksen jälkeen voit aika huoletta poistaa oikeastaan kaiken valmistajan asentamat omat turhat ohjelmat, niistä ei ole oikein mihinkään muuhun kuin ylimääräisten ongelmien ja hidastelun aiheuttajaksi. Ja koska kone on jo 4 vuotta vanha, niin kannattaa jollakin softalla tarkastella koneen lämpöjä, tuossa ajassa masiina kerää sisäänsä melkoisen määrän pölyä haittaamaan jäähdytystä.
Joo, on kyllä jo kokeiltu kaikenlaista tekohengitystä. CCleanerilla yritän puhdistella aina silloin tällöin turhat pois ja katsella mitä ohjelmia käynnistyksessä avautuu, mutta tuolla on ollut varsin marginaaliset vaikutukset tahmeuden ehkäisyyn. Kone on kertaalleen jo avattu viime vuoden puolella ja pahimmat pölyt yritetty puhallella pois kun kone alkoi mystisesti kaatuilla kun käsitteli vaikkapa suuria Excel-taulukoita tai pdf-fileitä. Siitä olikin lämpöjen suhteen apua, konetta kun käytetään usein sylissä/sängyn päällä ja lukemani mukaan joillakin läppäreillä erityisesti on paha tapa imeä heti tuulettimensa täyteen pölyä jos sitä ei käytetä esim. pöydän päällä. Tuli myös vuosi sitten ostettua tuommoinen tuuletillinen alusta Verkkokaupasta, siitä on mielestäni ollut ainakin jonkinlaista apua lämpöjen suhteen kaatumisien ehkäisyssä., Mistä lienee tullut, mutta itse en oikein koskaan ole tykästynyt Vistaan. Lieneekö tehojenkin puutetta, mutta ainakin tällä raudalla se on kummallisen tahmea ja tiimalasia saa katsella usein kun pitäisi jo hiljalleen tapahtua. Eheytykset pitäisi pyöriä itsestään jossain aikataulussa, mutta en ole huomannut niistä olevan mitään apua. Varmuuskopiot formatoitavasta D-asemasta ovat tällä hetkellä loppusuoralla ja olen tullut siihen tulokseen, että alkuvaiheessa ymppään Ubuntun Vistan kylkeen. Koneella kun ei ilmeiseti nettiselailua yms. kummempia tehdä, niin miksipä sitä katselisi Vistan vehtaamista kun homman voi hoitaa nopeasti Ubuntulla? Katsellaan sitten tykästyvätkö muutkin itseni lisäksi siihen, sitten aikanaan voi formatoida Vistankin aseman lisätilan saamiseksi tai asentaa XPn visvan tilalle jos haluaa yrittää vaikka pelailla pelejä. Kiitoksia jokatapauksessa kaikille avunannoista, pistän reportaasia illemmalla jahka Ubuntu on alla ;D
Sinun kannattaa sitten tosiaan asentaa Ubuntu 11.10 versio. Siinä on nimittäin parempi ajurituki kuin 10.04 LTS versiossa.
Dodiin, tuskastuttavan pitkäksi venyneen varmuuskopioinnin jälkeen (Visva vielä näyttää kyntensä...) sain kuin sainkin Ubuntun pultattua koneeseen ja on sanottava, että varsin näppärältä vaikuttaa näin parin tunnin käytön jälkeen. Kaikki kikat alustasta oppii nopeasti ja hommat toimivat nopeasti ja kuten pitää. Asennuskin oli hyvin opastettu ja simppeli, ja jopa minun tasoiseni uuno osasi netin ohjeiden avulla osioida vapaan levytilan oikein. Kiitoksia siis avusta kaikille osanottajille, suosittelen lämpimästi Ubuntu 11.10:aa kaikille jotka tuskailevat takkuilevan Windowsin kanssa