Laajakaistan siirtäminen langattomasti ympäri taloa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by RBrandt, Mar 23, 2010.

  1. RBrandt

    RBrandt Member

    Joined:
    Mar 30, 2008
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Iltaa. Olen pohtinut monta viikkoa eräänlaista kysymystä. Minulla on toimisto tällä puolen taloa jossa on pelikone ja työkone, niiden (kahden koneen) välissä laajakaista "boksi" (TW-EA501 ADSL modem) josta lähtee nettipiuhat kiinni koneisiin. Toisella puolella taloa on ns. pelihuone jossa on xbox 360 ja HD-telkkari. Minulla on ostettuna 12kk Live gold kortti jota haluaisin hyödyntää nettipeliominaisuutta varten. Mutta nettiä ei siellä päin ole, näiden huoneiden välillä on matkaa arviolta n. 20m ja en todellakaan mielelläni alkaisi vetämään jotain pitkää nettipiuhaa toiselle puolelle taloa koska se on hyvin ruma näky.
    Olisiko mitään mahdollisuutta "siirtää" nettisignaali laajakaistasta toiselle puolelle taloa? Kertokaa mahdollisuudet.

    Tuossa viikonloppuna taisin tehdä virheostoksen ostaessani Buffalo Wireless-G High Speed ADSL2+ boksin() kun luulin tämän laatikon toimivan laajakaistan "tukiasemana" jonka avulla langaton yhteys saataisiin luotua ja siirrettyä toiselle puolelle taloa, mutta taisinpa olla väärässä. Kertokaa te, itse en ainakaan osannut langatonta yheyttä luoda.

    Olen aika aloittelija näissä asioissa niin kertokaa perusteellisesti mitkä ovat mahdollisuudet ja onko tolle Buffalon boksille mitään käyttöä, vai joutaako palauttaa takaisin kauppaan kuitin kanssa?
     
  2. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    No ei tuo buffalo virheostos ollut. Laita tuo buffalo tuon telewellin tilalle ja katso, josko tuon wlanin kantama riittäisi siitä xboxille. Jos riittää, hyvä niin, jos ei riitä niin osta tuon buffalon kaveriksi toinen (mielellään buffalo) WLAN-tukiasema (huom pelkkä wlan-tukiasema riittää, ei tarvii ADSL:ää) ja laita se WDS:n kanssa toistimeksi tuohon puoleen väliin.
     
  3. RBrandt

    RBrandt Member

    Joined:
    Mar 30, 2008
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitos vastauksestasi. Ongelma kuitenkin ratkaistu siten, että yhdistin tuon uuden Buffalo ostokseni kiinni nettipiuhalla tuohon alkuperäiseen modeemiin. Sitten etsin wlan verkkoja kännykälläni ja verkko Buffalo löytyi, saman operaation tein läppärilläni (xboxin vieressä käytän tukiasemana) ja verkko löytyi. Pistin nettipiuhan boxin ja läppärin väliin ja jaoin Buffalo verkon. Nyt toimii xboxissa netti ja live täydellisesti! =)
     
  4. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jos haluat, niin voit tuon telewellin ottaa tuosta pois ja laittaa ADSL-johdon suoraan tuohon buffaloon kun siitäkin ADSL-ominaisuus löytyy.
     
  5. RBrandt

    RBrandt Member

    Joined:
    Mar 30, 2008
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    En jotenki saanu sitä viritettyä ton telewellin tilalle, jotenka käytän buffaloa yhdistettynä tuohon telewelliin. Mutta kysymykyseni liittyy siihen, miten saan suojattua verkon salasanalla (buffalo reittimen). Ajattelin kun taloni lähistöllä liikkuu paljon porukkaa ja kuka vain voi puhelimen wlanilla astua verkkooni, koska salasanaa siinä ei ole (nettirikokset menevät minun piikkiini ja verkko ruuhkaantuu). Miten asettaisin saliksen tähän boksiin?
     
  6. teme565

    teme565 Active member

    Joined:
    May 10, 2002
    Messages:
    3,306
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    menet selaimella sinne boksin asetuksiin ja sinne haluamasi salaus ja salasana. Laita vähintään WPA, mieluiten WPA2.
     
  7. RBrandt

    RBrandt Member

    Joined:
    Mar 30, 2008
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hienoa kiitos, ongelma ratkaistu! :)
     

Share This Page