laajakaistan upload tavallista alhaisempi

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by tomisahl, Mar 23, 2010.

  1. tomisahl

    tomisahl Member

    Joined:
    Sep 11, 2008
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hei,

    Oon huomannu tässä viime aikoina, että netin upload ei saavuta enää maksimiarvoaan missään. Mulla on 1 Mbit/s / 512 Kbit/s yhteys, mutta nykysin tää uppaa maksimissaan 10-15kt/s. Ennen ei oo ollu mitään vikaa, ja yhteys on ollut sama jo todella monta vuotta, ja ennen aina on upannut maksiminopeudella. Oon huomannut kyllä että netti välillä tuntuu ihmeellisen raskaalta, ja mozilla antaa vähän väliä "sivua ei voi näyttää" -ilmotuksia, mutta tätä ei tapahdu kovin usein. Yleensä netti toimii ihan hyvin, mutta ei niin hyvin kuten aikoinaan. Modeemina toimii Zyxel Prestige 600 series.

    Mulla ei oo tämän kaltaisista ongelmista mitään kokemuksia, niin en tiedä mistä lähtisin edes yrittämään korjata nopeutta. Olisin kiitollinen, jos saisin jotain ehdotuksia ongelman ratkaisemiseen.

    - Tomi

    edit: korjasin virheet
     
    Last edited: Mar 23, 2010
  2. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Joined:
    Dec 12, 2006
    Messages:
    1,541
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Ihan oikein tuo uppaa, itseasiassa ehkä liikaakin. Aja vaikka www.speedtest.net testi ja postaa tulokset.
     
  3. tomisahl

    tomisahl Member

    Joined:
    Sep 11, 2008
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Download oli 0.93mb/s ja upload 0.14mb/s. Oon käsittäny, että mulla pitäs upload olla siis yli 0.4mb/s. Ennen se on upannu 40-50kt/s. Mutta kuitenkin tää lataa 100kt/s maksimissaan, joten uppii pitäs 50kt/s ?

    Kirjotin näköjään ajatuksissani tohon avausviestiin, että uppaa 100-150kt/s vaikka piti laittaa 10-15kt/s. Yhteys siis on 1 Mbit/s / 512 Kbit/s, meen sekasin ku on noita kt/s ja kb/s ja kaikkea, että oon saattanu termejä sekottaa.

    Pääasia kuitenkin, että aikasemmin upannut 40-50kt/s ja nytten se laahustaa tuossa 10-15kt/s.
     
  4. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Joined:
    Dec 12, 2006
    Messages:
    1,541
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Ootko modeemia buuttaillu? Entä onko torrentit esim päällä kun testin ajoit? Nuo asiat korjaa, sitten voisi jo melkein olettaa että vika on purkissa/linjassa.
     
  5. tomisahl

    tomisahl Member

    Joined:
    Sep 11, 2008
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Modeemia on tullut buuttailtua vähän väliä, kun selaimet ei välillä aukea kunnolla, ja netti tuntuu raskaalta.

    Ei ollut mitään ohjelmia päällä, ja ajoin tuon testin uudestaan ja nytte anto tulokseks 0.99mb/s ja 0.13mb/s.

    Testaan toisella modeemilla, ja jos silläkään ei tule maksiminopeutta niin luultavasti linjassa jotain vikaa?
     
  6. tomisahl

    tomisahl Member

    Joined:
    Sep 11, 2008
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Testasin toisella modeemilla, ja lukemat pysyivät samana. Onko mitään tehtävissä? Verkkoasetuksissa jotain säätöä vai pitääkö tässä soneran asiakaspalveluun ruveta ottamaan yhteyttä?
     
  7. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Joined:
    Dec 12, 2006
    Messages:
    1,541
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Joo, soneralle sitten soittoa. Ne sieltä ensin koittaa resettaa yhteyttä, että pidä speedtest valmiiksi auki kun soitat, että voit testata toimiiko oikein. Jos ei, niin sitten jatketaan soneran ohjeilla.
     
  8. tomisahl

    tomisahl Member

    Joined:
    Sep 11, 2008
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Tänään muistin, että ennen mulla meni koneesta pitkä verkkojohto toiseen modeemiin joka sijaitsee olkkarissa. Sitten vaihdoin huonetta jolloin piti hommata wlan. Wlanin onnistuin sekoittamaan, enkä ole jaksanut sitä korjata, joten mun huoneessa on käytössä toinen modeemi, eli käytössä on eri puhelinpistoke, kuin olkkarissa. Modeemeja ei tietenkään käytetä samaan aikaan, vaan aina kun toinen on sammuneena, käynnistän omassa huoneessa tuon modeemin ja olen sen kautta netissä.

    Sitten itse aiheeseen, eli tänään testasin upload nopeutta toisella koneella, joka kiinni siis eri modeemissa ja siten myös eri pistokkeessa. Siellä upload toimii normaalisti, mutta mun pistokkeesta se rajottuu 10-15kt/s. En tiedä voiko tätä mitenkää korjata ja minkä takia näin on, mutta jos jotain vinkkejä löytyy, niin antakaa tulla vain.

    edit: Niin ja modeemit eivät ole samaan aikaan pistokkeissa kiinni. Kuitenkin oon huomannu, että olkkarista pystyy menemään nettiin kun minulla on pistokkeessa modeemi. Netti tällöin katkeaa minulta. Mutta homma ei toimi toisinpäin, eli jos olkkarissa on puhelinpaikas modeemi kiinni, niin mun huoneessa nettiä ei voi saada toimimaan.
     
    Last edited: Mar 24, 2010
  9. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Joined:
    Dec 12, 2006
    Messages:
    1,541
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Miten toimii silloin, jos olkkarin modeemin puhelinjohto on irti seinästä?
    Aa, siis netti ei toimi ollenkaan jos olohuoneessa on puhelinpistoke kiinni. Voi olla sitten että on johdossa vikaa, tai sitten on pistoke jotenkin rikki. Entä POTS? Onko sellainen kiinni mahdollisessa lankapuhelimessa ja modeemissa? (POTS siis sellainen puhelin"töpseli" josta lähtee ADSL ja Phone piuhat.)
     
    Last edited: Mar 24, 2010
  10. tomisahl

    tomisahl Member

    Joined:
    Sep 11, 2008
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Eli siis jos mulla on puhelinjohto (http://www.vekoy.com/images/PT-3.png) seinässä ja oon netissä, ja joku toinen päättää mennä olkkarissa olevalle koneella nettiin ja laittaa siellä olevan puhelinjohdon seinään toiseen pistokkeeseen tai millä nimellä sitä puhelinpistorasiaa sanotaankaa, niin mulla katkee netti, ja siellä se toimii. Mutta jos mä päätän omassa huoneessa laittaa mun modeemin puhelijohdon seinää, kun siellä on netti päällä, ja avata modeemin nii siellä ei katkee netti, mutta mulla ei taas netti rupee toimimaan. En tiedä onko tällä mitään merkitystä, mutta kai se jotain kertoo noiden puhelinpistorasioiden välisestä arvosta, että olkkarin pistorasiassa oleva puhelinpaikka on mahtavampi ku tää mun huoneessa oleva.

    Nii ja mä testasin toisella modeemilla ja eri johdoilla tästä puhelinpaikasta miten toimii ja silloinki netti tuntu raskaalta ja uppinopeus oli alhanen, mutta olkkarin puhelinpaikasta olkkarin koneella nopeudet oli ihan kohdillaan.

    Oon tullu siihen päätökseen, että tää netin raskaalta tuntuminen ja toi uppi nopeuden alhaisuus johtuu tosta puhelinpistorasiasta, mutta en vaa tiiä mitä mä muka voisin tehdä, että nopeudet vastais samoja mitä olohuoneen toisesta pistokkeesta saatavat nopeudet. Tälläki hetkellä netti tuntuu aivan älyttömän raskaalta, speedtest anto lukemat 0.80mb/s ja 0.03mb/s. Pitää varmaan koittaa laittaa wlan kuntoon, mutta oon onnistunu jotenki sähläämää sen ihan sekasi, etten enää päässy omal koneel yhdistää siihe ja seki rupes pätkimään.
     

Share This Page