Eli jostain olen kuullut että musiikin lataaminen on laitonta pitääköhän paikkaansa? ja olen pitkään ollut sitä mieltä että se on laitointa.. kuukkelillä löyty ainakin näin: 1. ”Warettaminen” ei ole laitonta. Uusi tekijänoikeuslaki sanoo näin "Warettaminen" eli luvaton verkosta kopiointi ei ole rangaistavaa vaan moitittavaa". jos näillä foorumeilla ei saa puhua piraatti ohjelmista niin eikös nämä dc++ emule ja limewire ole myös jonkin laisia laittomia ohjelmia? Kerta foorumeillä ei puhuta piraatti ohjelmista niin sitten tähän topickkiin on turha tulla kyselee "mist saa hyvän ilmasen xp:n".
Näillä ohjelmillahan(dc++, torrent) ladataan myös paljon laillisesti kaikkia freeware sun muuta kamaa. Ohjelmat ovat tiedon jakamista varten, eihän siinä ole mitään laitonta? Tosin niitä vain satutaan käyttämään "väärään" tarkoitukseen. Muuten eikös se laki muuttunut lähivuosina siihe, että myös lataamisesta langetetaan rangaistuksia? Yhtään tapausta en ole tietääkseni kyllä kuullut, että olisi saanut lataamisesta rapsut. Mutta ihan tuosta lähistöltäkin yksi tuttu sai jakamisesta rapsut. No kuitenkin, nykyään ei saa ladata eikä jakaa tekijänoikeudella suojattua materiaalia Piraattiohjelma on minun käsityksen mukaan laittomasti hankittu kappale jostain kaupallisesta ohjelmasta. Dc++, torrent jne... ohjelmat ovat melkein kaikki(tietääkseni kaikki) freeware ohjelmia. Saa pätee jos jossain asiassa olen väärässä.