LAN ja WLAN samaan verkkoon

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by juzug, Dec 4, 2008.

  1. juzug

    juzug Member

    Joined:
    Mar 10, 2003
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on yksi reititin (Zyxel P-660HW-D1), jossa on piuhalla kiinni pöytäkone ja verkkolevy. Lisäksi wlanilla on yhteydessä läppäri sekä sekalaisesti muita laitteita (Wii, kännykkä, ...).

    Ongelma on, että tällä hetkellä wlan ja lan eivät "näe" toisiaan. Kaikki on asetettu reitittimessä peräkkäisille ip-osoitteille, jotka on asetettu kiinteiksi ruksaamalla "reserve" reitittimen asetuksissa. Aliverkon peite on myös kaikilla 255.255.255.0. Ipconfigilla olen varmistanut, että tiedot pitävät paikkansa. Kuitenkin vain lanin ja wlanin laitteet keskustelevat keskenään (pignillä testattu). Ristiin ne eivät löydä toisiaan.

    Olen myös kytkenyt kaikki (koneiden + reitittimen) palomuurit samanaikaisesti pois päältä, mutta se ei auta.

    Miten siis saisin kaikki koneet/laitteet samaan lähiverkkoon riippumatta langattomuudesta?

    Luin ketjun 'http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/441207' mutta en osannut soveltaa sitä tähän. Mitä tuo siltaaminen tekee? Onko se ratkaisu tähän ja jos on, niin onko siitä jotain haittaa? Haluaisin mahdollisesti itse hallita, mitkä laitteet kuuluvat lähiverkkoon. Joten mikäli ulkopuolinen laite käyttäisi wlania, ei se kuitenkaan automaattisesti kuuluisi lähiverkkoon.

    Itselleni asian tekee vielä kummallisemmaksi se, että läppärillä sai aluksi yhteyden verkkolevyyn (siis wlan-laitteella lan-laitteeseen). Nyt ei enää saa, mutta en tiedä, mikä on muuttunut. Muistan vaihtaneeni ip-osoitteet kiinteiksi reitittimellä (nyt niille annetaan aina sama ip-osoite mac-osoitteen perusteella). Lisäksi poistin Zyxelin etähallinnan käytöstä. Muuta en muista(!) tehneeni. Ainakin reititin on ollut koko ajan routing modessa.

    Kiitos jo etukäteen mahdollisille vastaajille.
     
  2. juzug

    juzug Member

    Joined:
    Mar 10, 2003
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ongelma korjaantui, kun onnistuin vihdoin päivittämään Zyxelin firmwaren uusimpaan versioon. Nyt siis laitteet pingaavat myös WLANista LANiin ja päinvastoin.

    Tosin nyt ilmeni toinen ongelma. Laite buuttaa itsensä yhtäkkiä. Tämä toistuu poikkeuksetta, kun pöytäkone (LAN) ja läppäri (WLAN) ovat yhtä aikaa lähiverkossa ja avaan Vistan resurssienhallinnan "Verkko"-haaran. Tämän jälkeen siis purkki buuttaa ja juuri kun se on käynnistynyt uudelleen ja kaiken pitäisi toimia, se buuttaa uudelleen. Tätä jatkuu loputtomiin, vaikka en tekisi mitään. Sitten Zyxel jää käyntiin, kun sammutan jomman kumman koneen verkkoyhteyden.

    Onko tähän uuteen ongelmaan ratkaisua kenelläkään? Olen lukenut jotain arvailuja WLAN-kanavan vaihdosta (ei auttanut), päällekkäisistä ip-osoitteista (ei pitäisi olla) tai verkon salaamisesta johtuvasta viasta. Onko siis kenelläkään parempaa tietoa?
     
    Last edited: Dec 5, 2008

Share This Page