LAN XP + Vista

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Avilja, May 19, 2007.

  1. Avilja

    Avilja Member

    Joined:
    Jan 31, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ensimmäistä kertaa olen säätämässä lähiverkon kanssa. Tullut jo kokeiltua vaikka mitä, mutta nyt ei oikein jaksa säätää enää.
    Minulla on siis pöytäkone(XP), johon on nettiyhteys HomePNA tekniikalla, PCI väylässä on tuo kortti kiinni.
    Nyt pitäisi saada kannettava(Vista) nettiin tuon toisen koneen kautta. Tai vähintäänkin jaettua tiedostoja koneiden välillä.

    Minulla oli ennen Ethernet internetyhteys, ja sen jäljiltä on tuollainen RJ45 kaapeli. Sen olen liittänyt molempien koneiden lähiverkkoportteihin ja yrittänyt asentaa lähiverkkoa toimimaan. Lopputulos: molemmissa koneissa lukee koko ajan, että verkkokaapelia ei ole kytketty.
    Molempiin koneisiin on asetettu sama työryhmä ja muutenkin olen yrittänyt aika monia tapoja mitä olen netistä löytänyt, mutta mikään ei ole auttanut.

    Löytyisikö linkkejä tai vinkkejä? Ja ainakin että voiko tuo piuha olla väärä, kun niitä on ilmeisesti ristiin ja suoraan kytkettyjä? Mistä sen tietää?
     
  2. Threat

    Threat Active member

    Joined:
    Nov 10, 2004
    Messages:
    1,259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  3. Avilja

    Avilja Member

    Joined:
    Jan 31, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kyllä minä tuotakin jo lueskelin, mutta pitääpä yrittää uudelleen. Verkkoyhteydet paikassa sen lähiverkon kohdalla lukee "Verkkokaapeli ei ole kytketty". Oikean napin takaa ei pääse katsomaan vaihtoehtoa "tila".
     
  4. Lihi

    Lihi Regular member

    Joined:
    Jan 17, 2007
    Messages:
    232
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Sinulla pitää olla ristiinkytketty verkkokaapeli tietokoneiden välille. Siksi koneet ilmoittavat että verkkokaapeli ei ole kytketty.
     
  5. Avilja

    Avilja Member

    Joined:
    Jan 31, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ok, minulla on tuommoinen RJ45 male to male kaapeli joka ei varmaan sitten käy. Käynpä kaupoista kattelee mitä löytyy.
     
  6. pkaksp

    pkaksp Moderator Staff Member

    Joined:
    Jan 10, 2005
    Messages:
    12,231
    Likes Received:
    53
    Trophy Points:
    128
    Kaapelissa täytyy lukea Crossover = ristiinkytketty

    Ulkonäöltään kaapeli on täsmälleen samanlainen.
     
  7. Avilja

    Avilja Member

    Joined:
    Jan 31, 2007
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Noniin, kaapelissahan se vika oli. Nyt toimii tiedostojen jakaminen ihan hyvin. Kiitokset kaikille.
    Vielä kun pääsisi nettiin tuon toisen koneen kautta. Pöytäkoneessa siis internetyhteys HomePNA tekniikalla ja yhteys on jaettu. Miten kannettavan saa nyt sitten vielä nettiin? Verkko ja jakamiskeskuksessa näkyy tuo lähiverkko, mutta ei nettiyhteyttä.
     
  8. Wonderman

    Wonderman Regular member

    Joined:
    Feb 3, 2005
    Messages:
    197
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Siis käsitinkö nyt ihan oikein, että vistan ja xp:n välille ei saa lähiverkkoa ilman tuollaista crossover- piuhaa?

    Itse painiskelen myös vistan ja xp:n välisen lähiverkon kanssa, ja olisi aika tärkeää saada se toimimaan mahd. pian.
     
  9. piiska

    piiska Active member

    Joined:
    Oct 12, 2003
    Messages:
    1,221
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mulla samaa ongelmaa. Vanhat XP-koneet toimivat hyvin lähiverkossa ja tiedostojen jako toimii, mutta uutta Vistakonetta en saa millään näkymään Verkkoympäristössä. Myöskään Vistakone ei näe XP-koneita, vaikka zonealarmiin on pistetty Trusted IP Address kohtaan kaikkien koneiden IP:t.
     
    Last edited: Jun 26, 2007
  10. Cajo

    Cajo Member

    Joined:
    Feb 24, 2006
    Messages:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tuolta Vistan Ohje Ja Tuki jutusta löyty tuollainen:

    Tietokoneessa on Windows XP -käyttöjärjestelmä, eikä LLTD-protokollaa ole asennettu. Ennen kuin Windows XP -tietokone voidaan havaita ja esittää verkkokartassa, kyseiseen tietokoneeseen on asennettava LLTD-protokolla. Kyseisen LLTD-protokolla päivityksen saa ladattua täältä sivulla myös ohjeet mitä tehdä. Lataa tuo päivitys siis VAIN XP koneelle.

    Ja ennen kuin voit ladata tuon varmistaa Microsoft että sinulla on aito Windows. Eipä ainakaan itselle auttanut tuo päivitys tuohon toiseen koneeseen missä on XP eli ei löydä Vista tuota XP konetta.
     

Share This Page