Langaton nettiyhteys Huoneistokaista-kotiin

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by TllNA, May 4, 2012.

  1. TllNA

    TllNA Member

    Joined:
    Jan 11, 2005
    Messages:
    26
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    13
    Ihan järkyttävää olla näin osaamaton.. Ongelma on siis se, että haluan käyttää kotona läppäriäni ilman verkkopiuhaa. Meillä on nettiyhteytenä Saunalahti Huoneistokaista ETH 2M.

    Tarvitsen varmaan jonkun WLAN-reitittimen tms? Katselin niitä nettikaupoista ja niitä on monenmoisia. Liitetään kätevästi ADSL- tai kaapelimodeemiin.. Mutta eihän mulla ole mitään modeemia! Tuuttaan vaan verkkopiuhan toisen pään koneeseen ja toisen pään seinään siihen reikään, missä lukee data. Niin että millaisen masiinan mä tarvitsen ja voiko sen sitten laittaa vaan verkkopiuhalla seinään ja sitten mun läppäri toimii keittiön pöydälläkin (jonne edes pisin mahdollinen verkkopiuha ei yletä)?
     
  2. Tiger25

    Tiger25 Active member

    Joined:
    May 13, 2011
    Messages:
    1,574
    Likes Received:
    72
    Trophy Points:
    78
    Ostat WLAN-reitittimen, tökkäät sen tietokoneen tilalle siihen dataporttiin kiinni, sitten kytket tietokoneen väliaikaisesti piuhalla reitittimeen WLAN-verkon asetusten säätämiseksi, asetusten säätämisen jälkeen käynnistät reitittimen uudestaan ja odotat kunnes se käynnistyy (erinäisiä valoja pitäisi palaa, tärkeimmät näistä WLAN-valo (Semmoinen antenni jossa on signaaliaallot) ja Internet-yhteyden valo (yleensä @-merkki tjsp)). Tämän jälkeen läppärillä WLAN-sovitin käyntiin ja kirjaudut verkkoon (Verkon SSID-tunnus ja salasana tarvitaan ainakin eka kerralla, mutta koneen voi asettaa muistamaan nämä ensimmäisen kirjautumisen jälkeen, jolloin kone osaa tehdä kirjautumisen itse). Muista suojata verkkosi ettei naapurit pääse loisimaan verkossasi.

    Noin sen pitäisi lyhykäisyydessään mennä, todellisuus on eri juttu. Jos et osaa tuota purkkia itse säätää, kannattaa kysellä asennuspalvelua tai jotain asian osavaa sukulaista auttamaan säätämisessä. :)
     
  3. djjari

    djjari Active member

    Joined:
    Dec 17, 2010
    Messages:
    1,120
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    onnistuukohan tuo päytäkoneeseen?
     
  4. Make_72

    Make_72 Regular member

    Joined:
    Jul 29, 2007
    Messages:
    1,666
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    48
    ihan samalla lailla,sulla vaan pitää olla wlan kortti siinä pöytäkoneessa,lähes kaikissa kannettavissa on wlan vakiona,ainakin uusimmissa.
    mutta pöytäkoneissa sitä ei ole,yksikään uusimmista emolevyn valmistajista ei ole laittanut integroitua wlan korttia emolevyyn,en kyllä ymmärrä miksi ei.
    joissain harvinaisimmissa malleissa voi löytyä .
    eli tarvitset esim. pci väylään wlan kortin eli vaikka tämän
     
  5. djjari

    djjari Active member

    Joined:
    Dec 17, 2010
    Messages:
    1,120
    Likes Received:
    6
    Trophy Points:
    68
    tarkoitus olisi vain testata että toimiiko tämä netti langattomasti ilman ongelmia,kun verkkokaapelilla on ongelmia,ja linjassa ei ole vikaa,tulee vaan palvelinta ei löydy,todella usein,mistä se voi johtua,neuvoivat soittaan oma guru palveluun,mutta sen on niin kallista ettei viitti,eri selaimillakin olen kokeillut ja kaikilla tekee samaa,verkkosovittimen ajuritkin olen päivittänyt
     
    Last edited: May 15, 2012

Share This Page