Meille on vasta liitetty valokuitu ja operaattorilta saatiin zyxel nbg6616 reititin. Ongelma on se, että langaton verkko pätkii koko ajan. Reitittimestä sammuu langattoman verkon merkkivalotkin jatkuvasti. Operaattorilta sanottiin, että heiltä yhteys laitteeseen ei pätki ja neuvottiin keventämään verkon salausta ja vaihtelemaan kanavataajuutta missä laite toimii. Näitä olen yrittänyt ilman apua tähän ongelmaan. (Itseasiassa en kyllä löytänyt salaukselle kuin kaksi vaihtoehtoa, no security tai wpa2) . Meillä on kaksikin eri läppäriä ja tabletti ja kaikissa niissä langaton yhteys pätkii jatkuvasti. Osaako joku neuvoa tai kertoa mistä tämä johtuu. Ei kai kaikkien kolmen laitteen verkkoasetuksissa voi olla vikaa, että yhteys sillä pätkii ja aiheuttaisiko se muka reitittimestä yhteysvalojen sammumisen? Tällä tavalla kun läppäri on suoraan kaapelilla kytkettynä reitittimeen tai valokuitukaapelin muuntimeen netti toimii hyvin, ehkä paristi on vähän hidastellu ja tökkinyt.
Jos 2.4G/5G WLAN -valot sammuvat, se kertoo, että reitittimen WLAN-toiminnossa on jotakin vialla eikä WLAN ole ollenkaan toiminnassa. Ellei ole vielä yritetty, kannattaisi reititin ensin resetoida täysin. Painamalla Reset-painiketta yli 5 sekuntia laite palautuu tehdasasetuksiin (lyhyempi painallus suorittaa kevyemmän uudelleen käynnistyksen). Sitten pitää tehdä WLAN-asetukset uudelleen yhdistämällä tietokone ensin langallisesti reitittimeen. Annetaan verkolle nimi ja valitaan WPA2-PSK -suojaus sekä määritellään salasana. Lopuksi pitäisi tulla näyttö, joka ilmoittaa edellisen onnistuneen. Tämän jälkeen pitäisi eri laitteilla olla mahdollista kirjautua muodostettuun langattomaan verkkoon valitsemalla kyseinen verkko ja antamalla sen salasana. Reitittimessä vilkkuva WLAN-valo kertoo, että dataa siirretään kyseisellä taajuudella, mutta jos valo kokonaan sammuu, langaton yhteys ei toimi. En tiedä, voisiko se johtua muusta kuin viallisesta reitittimestä.
Reitittimen firmis voi vaatia päivitystä, mutta myös asiakaslaitteet pitää välillä päivittää... Tavallisesti tuo pätkiminen johtuu juurikin asiakaslaitteiden ajureiden päivittämättömyyydestä... T: Vesku
Kysymyksessä kiinnitti huomiota tuo, että reitittimessä sammuu wlanin merkkivalot. Ei kai tuollainen voi asiakaslaitteen ajureista johtua?
Ei välttämättä juuri tässä nimenomaisessa tapauksesssa, kunhan mainitsin asiasta että tuo on se yleisin syy.... Tämä maininta on tarkoitettu niille, jotka vastaavassa tilanteessa hakevat apua ja eksyvät tänne.... T: Vesku