Langaton verkko Vistassa

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by Zanroar, Jan 10, 2008.

  1. Zanroar

    Zanroar Member

    Joined:
    Jan 10, 2008
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo eli aloitetaan selostus ja katotaan mitä tulee.

    Itselläni on kaksi konetta, jossa toisessa on XP ja toisessa Vista x86.

    Ostin hiljattain A-Link RR84AP modeemin, jotta pääsisin vihdoin eroon ylimääräisistä piuhoista. Lisäksi tottakai molempiin koneisiin A-Link WL54H langattomat verkkokortit.

    Itse vika:
    XP koneeseen langattoman internet yhteyden luominen oli helppo ja sujui moitteitta. Vista koneeseen taas en saa millään keinoa luotua langatonta Internet yhteyttä. Tiedostojen jako koneella onnistuu ihan langattomasti, mutta Vista koneella ei pääse Nettiin ilman kaapelia modeemiin. Tässä kohtaa olen turhautunut moneen moneen kertaan, harmittaa jos ei vieläkään pääse eroon piuhoista.

    Tämän hetkiset Vista koneen "asetukset"

    **Kaapeli yhteyden tila**

    IPv4-yhteys: Paikallinen
    IPv6-yhteys: Rajoitettu

    IPv4 IP-osoite: 10.0.0.6
    Aliverkon peite: 255.0.0.0
    DHCP-palvelin: 10.0.0.2
    DNS-palvelin: 10.0.0.2
    NetBIOS TCP/IP:n kautta: Kyllä


    **Langattoman yhteyden tila**

    IPv4-yhteys: Paikallinen
    IPv6-yhteys: Paikallinen


    Aliverkon peite: 255.0.0.0
    DHCP-palvelin: ei näy mitään tässä
    DNS-palvelin: ei näy mitään tässä
    NetBIOS TCP/IP:n kautta: Kyllä

    Tämän "IPv4 IP-osoite: 10.0.0.6" tilalla on automaattinen määritys 169.254.213.61, joka ei taas ole reitittimelle asentamani IP Pool Range:n (10.0.0.3 - 10.0.0.99) sisälle.

    Mikäli asennan koneen käyttämään tiettyä IP:tä esim 10.0.0.5, niin silloin DHCP-palvelin ja DNS-palvelin näkyy samalla tavalla kuin XP-koneessa, mutta netti ei edelleenkään ole käytössä, jostain syystä.

    Lisäksi hommasin Wireless LAN Utility ohjelman josta voi säätää samoja asioita, sieltä taas huomasin langattoman verkon kohdalla, että se sanoo Gateway:n kohdalla 0.0.0.0, mikä ei kuulosta oikealta. Reitittimen hallintapaneelissa se sanoo Default GW: 91.155.176.1, mikä sekin kuulostaa omituiselta koska Kaapelilla kytketty yhteys sanoo Utility ohjelmaa käytettäessä GW: 10.0.0.2 ja toimii moitteetta.

    Olen myös luonut Vistaan langattoman verkon ja nimennyt SSID:n ihan oikein, olen testannut eri salaus menetelmillä (suojaamattomana, WEP, WPA: TKIP/AES, WPA2:/TKIP/AES) ja ei silti toimi. Olen onnistunut luomaan myös Pre-Shared Key:n 26 merkkiä, jolla pääsen XP koneesta moitteetta nettiin.

    Käytössäni ei myöskään ole MAC Addressin mukaan menevää yhteyttä ja sitäkin olen testannut asentaa molempien koneiden langattoman verkkokortin MAC osoitteet reitittimelle, jolloin XP toimii ja Vista ei.

    Lisäksi Verkkoyhteyksiä tutkiessa Langattoman verkon kohdalla on teksti: Tuntematon verkko, jaettu, vain lähiverkko. Ja Kaapeli yhteyden kohdalla: Lähiverkko ja Internet

    Auttakaa jos vaan voitte mitenkään, pyrin selostamaan tilanteen melko tarkasti!
     
  2. Zanroar

    Zanroar Member

    Joined:
    Jan 10, 2008
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Löytyykö apuja ? Kysykää lisäinformaatiota mikäli tarve. muillakin tuntuu olevan samoja ongelmia kun forumia selaa.
     
  3. Deukka

    Deukka Regular member

    Joined:
    Jan 13, 2008
    Messages:
    132
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Aika iso osoitealue tuo 10.0.0.0-10.255.255.255 maski siis 255.0.0.0 kyllähän tuon pitäis pelata mutta
    kokeile vielä tolla pienemmällä osoitealueella 192.168.1.0-192.168.1.255 jolloin
    maskiksi tulee 255.255.255.0 Laita koneet alkamaan 192.168.1.100 eteenpäin ja reitittimen ip-osoitteeksi 192.168.1.1 (oletusyhdyskäytävä)
    Ja reitittimessä dhcp päällä ja vista koneessa Tcp/ipv4 ominaisuuksista kaikki automaattiseksi.
     
  4. Zanroar

    Zanroar Member

    Joined:
    Jan 10, 2008
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Eipä ollut apuja valitettavasti :(
    Kyllä tää Vista on hankala vielä jossain kohtaa. Oiskoos vielä jotain mitä en ole kokeillut ?
     
  5. ohjus

    ohjus Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Täällä on ihan sama vika, päivitin xp:n vista businekseksi ja samantien loppu internet yhteys, xp vieressä pelittää tosi hyvin mutta tää vista yhdistyy vain tuohon tuntemattomaan verkkoon ei sen pidemmälle, yritin jo muokata rekisteriäkin mutta sekään ei auttanut keksiikö kukaan mitään.??
     
  6. Deukka

    Deukka Regular member

    Joined:
    Jan 13, 2008
    Messages:
    132
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ensin katsottava, Verkko ja jakamiskeskus: Hallitse verkkoyhteyksiä onko ominaisuudet kunnossa? Esim. TCP/IPv4 asetukset.
    Sitten luo uusi yhteys tai verkko: Luo tällä verkkosi.
    Jos langattomia: hallitse langattomia verkkoja ja vain oma verkko listalla. Täältä voit muuttaa asetuksia valitsemalla ominaisuudet. Vaikein oli langattomassa, jos ssid on piilotettu "Muodosta yhteys vaikka verkko ei ole lähetystilassa" tulee tällöin valita. Silloin suositellaan jättää automaattinen- ja ensisijaisemman verkonmuodostus pois päältä ja käyttää "yhdistä verkkoon" toimintoa.
    Kannattaa varmistaa, että reititin/tukiasema on ns. vista yhteensopiva.
     
  7. Zanroar

    Zanroar Member

    Joined:
    Jan 10, 2008
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kaikkia edellämainittuja kokeiltu. Reititin on myös vista yhteensopiva, en sit tiä onko 64bit tukeva, koska mulla on sellanen...
     
  8. matrix82

    matrix82 Regular member

    Joined:
    Mar 14, 2006
    Messages:
    567
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    mä sain toimimaan, kun kytkin koneen verkkojohdolla modeemiin ja sain ensin sillä yhteyden toimimaan, sit irroitin ja sain toimimaan myös langattomana.
     
  9. Zanroar

    Zanroar Member

    Joined:
    Jan 10, 2008
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Ei toiminut mulla tollain kun otti kaapelin irti. Liian vaikee ja kinkkinen juttu ratkasta atm :=) ja sitäpaitsi A-Link RR84 pitää ihan älyttömän kovaa meteliä, joten vaihdoin takas vanhan kunno telewell motukan :)
     
  10. ohjus

    ohjus Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Itselläni on zyxell p660hw-d1 soitin zyxelille jotka sanoivat että laite on vistan kanssa sopiva, sanoivat että kannattaa kokeilla reitittävässä tilassa, ei siis siltaavassa jota ainakin sonera suosittelee.
    olen kokeillut kahdella koneella, joista toinen aivan uudenkarhea Hp ja toinen vanhempi Acer, kumpikaan ei mennyt piuhalla eikä ilman piuhaa, kokeilin naapurissa aivan samoja koneita ei mennyt sielläkään. seuraavaksi tunkeudun modeemin sisään päivitän filmwaren ja muutan reitittäväksi katsotaan sitten miten käy.
     
  11. Zanroar

    Zanroar Member

    Joined:
    Jan 10, 2008
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Joo vois kokeilla tuossa reitittävässä tilassa. Firmware on ainakin mulla uusin kun katsoin a-linkin sivuilta.
     
  12. Maelstorm

    Maelstorm Member

    Joined:
    Mar 1, 2005
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Täällä samaa ongelmaa... Eli, Vista ei päästä internettiin, motukassa kiinni kaksi muuta konetta XP:llä, jotka kulkevat mukisematta... Uusi kone, johon täytyi viruksentorjunta asentaa...huoh... asennan kohta XP:n tähänkin..

    "Tämä tietokone => Tuntematon verkko => X => Internet"

    IPv4: Paikalline
    IPv6: Rajoitettu

    Kokeilin ZyXelin P-660H-D1:llä ei päästä edes konfiguroimaan sitä boksia, sitten kiinni A-Link RR84AP, jolla samat ongelmat, mutta A-Link ei päästänyt muitakaan koneita, noh, konfiguroimaan toisella koneella, sitten pääsi muilla koneilla,, mutta ei tällä Vistalla... Ei päästä edes siihen konfigurointi hässäkkään, jolla ei käsittääkseni ole mitään tekemistä internetin kanssa...?

    Alkaa pikkuhiljaa v*tuttaan, no onneks ei ole kuin siskon läppäri... Kohta saa pitää pasianssikoneena tai ottaa sen XP:n...
     
  13. ohjus

    ohjus Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    minä olen jo luovuttanut, päätin että tyhjennän levyn ja laitan xp.n tilalle. Eräs koneita ammatikseen kokoava sanoi että luultavasti tuo minun koneeni ei tule koskaan menemään nettiin vistan kanssa. Pakko kai se on harrastelian ammattimiehiä uskoa ja unohtaa vista haihatukset.
     
  14. ohjus

    ohjus Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nyt sain kumminkin toimimaan. Siis asensin nyt puhtaan version. Päivitys versio ei näköjään toimi kunnolla verkkojen kanssa. Joten itselläni nyt ainakin puhtaan asennuksen jälkeen toimii loistavasti. Vielä on vistassa toivoa :)
     
  15. Mazope

    Mazope Member

    Joined:
    Sep 14, 2007
    Messages:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Mulla on kans tossa samaisessa A-LINK RR84AP:ssa vista ja xp kiinni. Xp meni langattomana heti kiinni, mut sitten vistan sai tapella toimimaan langattomana. Mutta vaikka toi mun vista toimi langattomasti niin sitten veljen täysin samanlainen kone(siinä myös vista) ei mennyt langattomana nettiin yhtä aikaa. Piuhalla toimii kuitenkin moitteettomasti.
    Mulla on vaan sellanen ongelma, että en saa esim. cs serveriä toimimaan omilla koneilla sillee et muut pääsis sinne pelaa. Kaveri sano että siltauksia pitäisi muuttaa, mutta mitenkäs tämä onnistuu? Menin tonne modeemin ip osoitteeseen 10.0.0.2, mutta en keksinyt mistä kohtaa niitä asetuksia pitäis muuttaa.
     
  16. ohjus

    ohjus Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Nytpä taas teki temput. äsken vielä toimi lan ja wlan, sitten asensin office 2007 paketin ja wlan on taas tukossa, piuhalla pääsee nettiin mutta ilman ei ei sitten milään, jostain ihme syystä biopsissa ei onnistu asetus levyltä buuttaamiseen jotta sais xp:n takaisin, aina vaan käynnistyy kovolta vaikka miten muuttais. Kadun sitä päivää kun suuressa viisaudessani tähän koneeseen vistan lykkäsin :( Recover ohjelmakaan ei tunnista yhtään asemaa silläkään ei saa nyt levyä tyhjäksi. onko jollain kivoja kikkoja jolla sais ton levyn tyhjäksi tai xp:n vistan tilalle?
     
  17. Miksa78

    Miksa78 Guest

    kirjoita googleen "VISTA LANGATTOMASTI VERKKOON" mene sieltä elisan sivuille siellä oli hyvä ohje tappelin just kaks päivää A-LINKIN ohjeiden kanssa kun pyysi laittamaan WEP salauksen ELISA nevoi laittamaan WPA:n niiden mukaan laitoin nyt TOIMII läppäri langattomasti
     
  18. ohjus

    ohjus Member

    Joined:
    Mar 19, 2005
    Messages:
    14
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    No voi tuon tein jo alkuvaiheissa. No kyllästyin ja alustin levyn windows 2000 levykkeellä ja asensin xp:n tilalle. Kokeillaan tuota Vistaa uudelleen kun se sp1 on tullut ja testattu.
     
  19. Zanroar

    Zanroar Member

    Joined:
    Jan 10, 2008
    Messages:
    11
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Juu en itekkä jaksanu tapella enään, mutta lueskelen kyllä tätä topicia jos tulis joku ns. uusi kokeilematon vinkki. Vaihdoin vanhan modeemin takas.

    Ja sellanen vielä, pitääkö muilla toi RR84AP kamalaa meteliä ? Siis tyyliin sellasta että ois joku pienehkö tuuletin päällä? Erikoisen kova meteli kyllä lähtee minun laitteesta ja mitä kavereilla on kuunnellut, ei heidän modeemit pidä minkäänlaista meteliä.
     
  20. RaptusF

    RaptusF Member

    Joined:
    Mar 14, 2008
    Messages:
    1
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Työkseni noita myyn, eli tuosta laitteesta sen verran että "vinkuu" tai alkaa vinkumaan, kun laittaa puhelinverkkopuihan kiinni => takaisin sinne mistä ostikin, niin saa uuden. Tehdasvaihtaa nuo kaikki tuota erää.
     

Share This Page