Langatonta boksia, palomuuria ja muuta pientä

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by maketzu, Jan 12, 2007.

  1. maketzu

    maketzu Regular member

    Joined:
    Nov 12, 2005
    Messages:
    194
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Terve!

    Tässä on nyt pari projektia aluillaan ja toivoisin hieman kokemuksia ja muuta arviota tuotteista, joita olen aikeissa hankkia.

    1. ADSL + WLAN -boksi
    Eli haussa on boksi jolla saatas molemmat toimimaan. Myöskään palomuuri samassa ei olisi pahitteeksi. Itse olen katsellut ZyXEL Prestige P660HW-D1:stä. Onko hyvä, vai löytyisikö parempaakin? Myös käyttökokemuksista olisi mukava kuulla.
    [EDIT] Löysin vaihtoehdon, joka ei juuri tuolle häviä: Telewell ADSL TW-EA510

    2. USB-dongle jolla WLAN läppäriin
    Ehdottakaa hyvää WLAN-donglea USB-väylään. Tulee käyttöön tuon ylläolevan purkin kanssa.
    _______________

    (Kahdesta edellisestä erillään oleva projekti.)

    3. Rautapalomuuri kotiverkkoon, jossa on jo ADSL-boksi ja WLAN. Eli pelkkää palomuuria haetaan. Olen tse katsellut Linksys Instant Broadband EtherFast -palomuuria. Tästäkin voi antaa kommenttia ja myös parempia vaihtoehtoja.

    Kiitos jo etukäteen!
     
    Last edited: Jan 12, 2007
  2. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Joined:
    May 5, 2003
    Messages:
    29,936
    Likes Received:
    124
    Trophy Points:
    143
    Suosittelen kyllä softamuurien käyttämistä. Monien rautamuurien säätäminen on usein hankalaa/työlästä. NAT:ia voi tietenkin käyttää apuna, jos tarvitsee lisäksi jotain muuta suojaa.

    Noissa wlan kortti/dongeli+tukiasema hankinnoissa kannattaa suosia saman valmistajan laitteita, toimintavarmuus on yleensä kohtuullisen paljon parempi kuin eri valmistajan laitteilla.
     
    Last edited: Jan 13, 2007
  3. Saukke

    Saukke Member

    Joined:
    Jan 13, 2007
    Messages:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Juu, nuo softapalomuurit on kyllä sen verran hyviä nykyään että on aivan turhaa laittaa rahaa erilliseen palomuuriboksiin. Itse olen käyttänyt Nortonin palomuuria jo vuosia, välillä läppärissä Zonealarmia (jonka saa netistä ilmaiseksi), eikä koskaan mitään ongelmia vaikka käytännössä molemmat koneet on netissä 24h.
     
  4. Mnova

    Mnova Member

    Joined:
    Oct 8, 2006
    Messages:
    92
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Mulla on ZyXEL Prestige P660HW-61. Siinä on kaikki samassa paketissa eli ADSL2, reititin, palomuuri ja WLAN. Itse käytän tuota laitteen omaa rautamuuria. Softamuureja en ole käyttänyt pitkään aikaan. Rautamuuri helpottaa elämää, kun sisäverkossa on useita koneita. Ei tarvitse jokaiseen säätää palomuuria erikseen. Laite on toiminut mainiosti.

    Läppärissä minulla on D-Linkin AirPlusG+ DWL-G650+ langaton verkkokortti. Se tökätään PCMCIA-paikkaan. Langaton verkko toimii noiden laitteiden yhdistelmällä ihan ok. Toisinaan yhteys tosin katkeilee. Normaalissa nettiselailussa ei huomaa juuri mitään, mutta kun läppäri on verkkopeliserverinä, yhteyden katkeamisen huomaa. Yleensä se ei kestä kuin muutaman sekunnin ja sitä tapahtuu ehkä pari kertaa tunnissa. Jos läppäriinkin vetäisee piuhan langattoman yhteyden tilalle, niin homma toimii täydellisesti.
     
  5. Saukke

    Saukke Member

    Joined:
    Jan 13, 2007
    Messages:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Joo, toimii ne "rautapalomuurit" varmaan hyvin, mutta normaali kotikäyttäjä pärjää ERITTÄIN hyvin softapalomuurilla. Ja tähän ei voi edes väittää vastaan.
     
  6. Mnova

    Mnova Member

    Joined:
    Oct 8, 2006
    Messages:
    92
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ei voi väittää vastaan, koska tuo on ihan totta. En itsekään koskaan ostaisi vain ja ainoastaan palomuuriksi tarkoitettua laitetta. Mutta kun se palomuuri on nykyään mukana monissa laitteissa (esim. tuo ZyXEL), niin miksipä en sitä käyttäisi?
     
  7. maketzu

    maketzu Regular member

    Joined:
    Nov 12, 2005
    Messages:
    194
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Juuh kiitoksia vastauksista...

    Itse olen kuitenkin tuota erillistä palomuuriakin ostamassa, koska rahat eivät mene omasta pussista ja miellelläni kyllä tähän monen koneen kotiverkkoon hieman lisäturvaa hakisin.

    Tuosta ADSL+WLAN systeemissä olen kyllä tällähetkellä hieman kallistunut tuon Telewellin suuntaan.

    Toki päätäni saa vielä yrittää kääntää.
     

Share This Page