Langattomien lähiverkkojen turvallisuus?

Discussion in 'WLAN ja lähiverkot' started by KingSpy, Oct 22, 2008.

  1. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eli minulla on kotona langaton verkko ja alkoi pitkän ajan käytön jälkeen kuitenkin epäilyttämään tuo turvallisuus ja päätin kysäistä asiasta täältä. Minulla on Buffalon WHR-HP-G54 tukiasema jonka langattomassa verkossa käytän WPA-PSK salausta ja minulla on MAC osoitteiden suodatus päällä. Kyseisen langattoman verkon kautta käytämme pankki ja sähköposti ohjelmia, mutta kysymys kuuluukin että onko tämä turvallista? Pystyykö joku kaappaamaan paketteja ja purkamaan salauksen ja siten pääsee käsiksi esim. salasanoihin?

    Itsellä ainakin on toisaalta sellainen tunne että tuon salauksen purku ei voi olla kovinkaan helppoa kun salasana on 64 merkin pituinen ja koostuu satunnaisista merkeistä.
     
    Last edited: Oct 22, 2008
  2. jawa75

    jawa75 Regular member

    Joined:
    Nov 10, 2006
    Messages:
    728
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itsellä on suojaamaton langaton verkko. Asun omakotitalossa ja kun pihassa olen kokeillut niin jokun pitäisi tulla tontille että saa riittävän signaalin. Kaverin verkossa (rivitalossa) pyöri naapurin teini, mutta en usko että kukaan siltikään pääsee käsiksi pankki- ja sähköposteihin jos ei aivan pro-hakkeri ole ja he tuskin vaivautuvat normaalin ihmisen yhteyksiin kikkailemaan.
     
  3. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Lueskelin tuossa tuosta WPA PSK salauksesta ja näyttää siltä että tuo avain jonka laitan että pääsen verkkoon ei ole se sama mitä käytetään yhteyden salaukseen. Muistaakseni kyseisessä salauksessa käytetään vaihtuvaa salaus avainta joka on erikseen verkkoon kirjautumis avaimesta ja vaihtuu asetuksissa määritellyin väliajoin. Tämän opin googlauksella. Eli mitä pienellä itseopiskelulla opin niin näyttäisi siltä että kyseinen salaus pitäisi olla aika turvallinen ja yleensähän nuo pankki ja sähköposti ohjelmat käyttävät omia salauksiaan oli yhteys langaton tai ei. Mitä nyt luukku.com ei näytä itsellä https osoitteen edessä kun olen kirjautunut sinne.

    Ja muistaakseni langatonverkko kannattaa aina salata vähintään WEP salauksella joka kylläkin on murrettavissa jos oikein muistan. Ja pienellä googlauksella löysin joskus ihan ohjeetkin langattoman salauksen purkuun ja pakettien kaappaamiseen.
     
  4. rmCowboy

    rmCowboy Regular member

    Joined:
    Aug 11, 2007
    Messages:
    1,168
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    KingSpy, aivan oikein. Eli tuo sinun käyttämäsi salaus on turvallinen, eikä sitä pysty noin vain murtamaan. Taas tuo WEP salaus on jo vanhaa ja alkeellista tekniikkaa, eikä sitä suositellä käyttämään missään.

    Kaiken lisäksi salasanat yms kirjautumistiedot salataan vielä tuon lisäksi ihan selaimen kautta. Eli vaikka joku kaappaisi signaalin, hän ei saa siitä tietoja irti.

    Ja tuo Mac-suodatus lisää vielä turvallisuutta hyvin paljon, koska tukiasemalle joutuu itse äärittämään, että mitkä laitteet saavat yhteyden koko tukiasemalle.

    Eli ei mitään hätää. :)
     
  5. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Etäisyys jolta langatonta verkkoasi voidaan kuunnella riippuu myös vastaanottimen antennista. Hyvällä antennilla paketteja saa kaapattua varmaan 100m päästä.

    Jos verkkoa ei ole salattu niin joku perus säätäjäkin voi saada ohjeiden avulla kaapattua salasanoja yms jos sitä osaa liikenteestä ei ole salattu.
     
  6. KingSpy

    KingSpy Regular member

    Joined:
    Dec 30, 2007
    Messages:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitoksia hyvistä vastauksista. Ja tuo on kyllä ihan totta että jos on tarpeeksi tehokas antenni ja herkkä vastaanotin niin kyllä niitä paketteja voi kaapata yllättävän kaukaakin. Ja itsellä kyllä tuntuu siltä ettei nuo minun naapurit mitään neroja ole tietokoneiden kanssa joten tuskin kehtaavat ruveta opettelemaan minun vahvoja salauksia purkamaan, mutta eihän sitä koskaan ihmisistä tiedä.
     

Share This Page