Oon mä varmaan taas idiootti mut pakko tiedustella kun känny yhtiöthän tuossa taannoin päättivät, että kaikissa luureissa oltava sama latausliitin ja se on käsittääkseni muodostunut tuoksi microUSB liittimeksi, no esim meidän taloudessa on Nokia, Samsung ja HTC joissa tuo löytyy... voiko siis ihan surutta kaikilla latureilla ladata kaikkia vai onko valmistajat kuitenkin tehneet jonkun hauskan voltti kommervenkin tuohonkin... Lainaus htc manuaalista "Akun lataamiseksi tulee käyttää vain puhelimen mukana tullutta virtasovitinta ja USB-synkronointikaapelia" Tokihan ne varoittelevat aina mitä sattuu jotta niiden omia tuotteita vaan käytettäisiin mutta on tuo vähän karmivaa kun uusi luuri kyseessä, tsekkaamalla voltit yms asiaan tietty jotain varmuutta tulis mutta eikö nuo laturit osaa säätää annettavan virran akulle sopivaksi vai oonko ihan pihalla JÄLLEEEN
On ehkä hieman turha ruveta tuota asiaa syvällisemmin pohtimaan vielä tässä vaiheessa kun vasta periaatepäätös asiasta on tehty ja markkinoilla ja tehtaiden tuotekehittelyssä vasta ruvetaan suunnittelussa ottamaan tuo asia huomioon tulevia malleja varten. Jos taas joku on asiaan niin pitkälle perehtynyt että uskaltaa olemassa olevien mallien osalta mennä asiasta sanomaan jotain ja ottamaan sanomastaan vastuun niin siitä vain.
Ainakin itse olen samsungia ja nokiaa ladannut samalla datakaapelilla. Kyllä usb johdoissa pitää olla standardin mukainen (+5V) jännite, sekä nastajärjestys. Itseasiassa esim garminin navigaattorin datakaapeli kävi ihan hyvin myös nokialaiseen, sekä casion digikameraan - silloin kun oli vielä se miniUSB liitin noissa. Ei siinä mitään rikki mene, jos kokeilet. Sen tiedän, että ainakin muutamassa nokiassa on uUSB liitin, mutta siitä ei mene latauslinjaa eteenpäin, eli se toimii vain ja ainoastaan data-yhteyttä varten. Kun taas esim N8-00, jossa on latauslinja sekä 2mm laturille, että uUSB laturille - ja sulakkeet molempia varten. Mutta ei puhelin mene rikki, vaikka siihen kytkisit nokian, tai vaikka samsungin laturin. Se ei vaan lataa, jos ei sovi yhteen.