Terve. Jos meni väärään osioon, ylläpito varmaan siirtää? Niin, uutta läppäriä (L340) kuolatessa jäi huomaamatta, että akku onkin Li-Po. Eli lataussyklejä vaatimattomasti verrattuna Li-Ioniin. Kone on yleensä aina seinäsähkössä, mutta mökillä pakon edessä oltava akulla (mm. sähkökatkot), joten akun elinaika huolettaa, kun varaus vähenee ajan kanssa seinäsähkössäkin. Peruasetuksella kone lataa kun varaus putoaa 95%:iin. Akun säästötoiminnolla latautuminen alkaa vasta kun varaus on 55-60%, mikä varmaankin on fiksua akun elinaikaa ajatellen? Onko kokemustietoa, toimiiko tuo oikeesti? Joutuuko epäileen jotain muuta akkuun liittyvää ongelmaa, jos säästötoiminto on päällä 11 kuukautta vuodessa?
Suositeltavaa on ettei akkua päästetä aivan tyhjäksi jotta se kestää pidempään. Yhdellä lataussyklillä tarkoitaan sitä kun akusta on kertaalleen purettu 100 % sen kapasiteetista, mutta ei välttämättä samalla kertaa. Eli jos täyteen ladattua akkua puretaan yhtenä päivänä 75 % ja ladataan sitten täyteen, ei lataussykli vielä täyty. Mutta mikäli samaa akkua puretaan seuraavana päivänä 25 %, tulee näistä yhteensä 100 % ja siten yksi lataussykli täyteen. Suositeltavaa on siis ladata akkua mieluummin liian usein kuin antaa päästä 20% asti. Lisäksi lataus kannattaa keskeyttää 80% kohdalla.
Kyllä se toimii oikeasti eli laitteen ollessa kytkettynä seinäsähköön ja akun varauksen ollessa yli 60% lataustila ilmoittaa "xx% käytössä (verkkovirrassa ei latauksessa). Tämä vähentää lataussyklien määrää eli niitä kertoja, kun akku ladataan täyteen. Tämä puolestaan lisää akun käyttövuosia verrattuna tilanteeseen, jossa akku olisi aina täyteen ladattuna. Haittapuoli tuossa on, että asetus pitää erikseen poistaa käytöstä, jotta akku latautuu täyteen esimerkiksi ennen matkalle lähtöä, jotta täysi akkukapasiteetti olisi käytettävissä.
Varmaankin siksi, että akku, jota käytetään harvakseltaan, säilyy toimintakuntoisena pitempään, kun se ei ole jatkuvasti täyteen ladattuna.
Jep ja myös jos sitä käyttää aktiivisesti. Joissakin uusissa laitteissa kuten tablettimissa on jo nykyään erikseen asetus joka lopettaa lataamisen 80% kohdalla jotta akun elinikä ei lyhene niin paljon. Myös moni valmistaja suosittelee nykyään että akkua ei ladattaisi 100% asti. (Esimerkiksi Tesla, monet sähköpyörien valmistajat)
Akkutyyppien välillä lienee vähän eroja. Akut ovat tietenkin vuosien saatossa kehittyneet huimasti, ja kehittyvät edelleen mutta panssariprikaatin akkuhuoltolassa vuonna 97 oli vähän toisenlaiset ohjeet.... Joka tapauksessa, aivan uusi tieto mulle.
Onko tämä joku li-pol -akkujen erikoisuus vai päteekö myös li-ioneihin ja kuinkahan paljon vaikuttaa akun elinikään? Vaikuttaa aika rampauttavalta akunkeston puolesta, jos jo valmiiksi nykyään huonoa akun jaksamista "saa" käyttää vain 4/5 kapasiteetilla. Itselläni on 2014 ostettu iPad Air, jota on ladattu aina täyteen ja drainattu ihan miten sattuu, sanoisin että nykyinen akunkesto on yli 80 % luokkaa verrattuna uuteen. Toki noissa on varmasti yksilökohtaisiakin erojakin.
Minun käsittääkseni koskee kumpaakin akkutyyppiä tai ainakin minulla Samsung on sisältänyt kyseisen 80% lataustoiminnon tablettiinsa missä on kyseinen Li-Po akkutyyppi. Etenkin näissä Li-po akuissa tätä kannattaa käyttää koska niissä lataussyklit ovat paljon pienemmät kuin Li-Ion tyypissä.
Itseäni tässä mietityttää, saako koneesta silloin optimitehot irti, kun se toimii akulla vaikka olisi seinässä kiinni. Omaa läppäriö testaillessa benchmark-tulokset ovat akulla jotain 40-50 % kehnommat, kuin verkkovirralla. Esim. pelaamista on aika turha akulla edes yrittää, jos peli yhtään tehosyöpömpi on. Noista kaupallisista LiPo-akuista, tämän mukaan ne ovat vain polymeeri-koteloituja Li-Ion -akkuja: https://scottiestech.info/2015/06/21/lithium-polymer-vs-lithium-ion-batteries-whats-the-deal/ En tiedä sitten, päteekö tuo lataussyklien määrä näihin, vai vain "oikeisiin" LiPo-akkuihin.
Hyvää infoa (luulen ymmärtäneeni ;-)) on tullut, kiitos siitä. Lenovo Vantagen akun säästötila pitää laittaa päälle. A) Mutta miksi integroidun akun varaus ylipäätään kuluu (vain kuukaudessa alle 90%:iin)? Ei kai tämä rakkine akulla toimi, seinäsähkössä ollessaan? Jotain säädettävää? Wanhan Asuksen irrotettu akku tuli ladattua jouluisin, hyvin oli onkaa vielä lomien alkaessa. B) Millä viisii tässä laitteessa (Lenovo Ideapad L340) saisi päälle tuon, että ei lataa yli 80%:iin?
A) Täyteen ladattu akku purkautuu aina itsekseenkin. Itsepurkautuminen on aluksi nopeaa, mutta hidastuu nopeasti. Litium-ioniakut säilyttävät varauksensa varsin pitkään. Vaikka nekin purkautuvat selvästi ensimmäisen vuorokauden aikana, itsepurkautuminen hidastuu sen jälkeen merkittävästi. Litium-ioniakuissa on myös turvapiiri, joka sekin vie hieman virtaa. B) Idapadissa tuo ei taida onnistua. ThinkPadeissa on erilainen sovellus (Power Manager) latausasetuksille, ja niissä voidaan säätää, millä tasolla lataus alkaa ja millä tasolla päättyy. IdeaPadeissa on tuollainen säästötoiminto, jonka mainitsit avausviestissä. Varsin monipuolista ja yksityiskohtaista tietoa lähes kaikkiin akkuihin liittyviin kysymyksiin löytyy tuolta sivustolta: https://batteryuniversity.com/ Esimerkiksi litium-ioni-akkujen latauksesta on kerrottu tuolla: https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries ja akkujen itsepurkautumisesta tuolla: https://batteryuniversity.com/learn/article/elevating_self_discharge
En ala väittämään vastaan koska en ole perehtynyt aiheeseen. Tuntuu kuitenkin erittäin typerältä jollei akun täyttä kapasiteettia käytettäisi, varsinkaan kulkuneuvoissa joiden toimintamatka on muutenkin erittäin rajallinen. Akkutekniikka ei siis selvästikään ole kehittynyt. Tuolla metodilla myös latauskertojen määrä kasvaa vaikkakin ladattu energiasisältö pysyy samana.
Kompromissistahan tässä on kyse. Kun akkua ei ladata aivan täyteen, sen latauskertojen määrä ja samalla käyttöaika kasvaa, mutta tämä tapahtuu kapasiteetin kustannuksella. Tuolla aikaisemmin kirjoitin, että akku, jota käytetään harvakseltaan, säilyy toimintakuntoisena pitempään, kun se ei ole jatkuvasti täyteen ladattuna. Tällöin tarkoitin nimenomaan tilannetta, jossa kannettava tietokone on pääasiassa verkkovirtaan kytkettynä. Silloin, kun kannettava on päivittäin matkakäytössä ja pääasiassa akun varassa, kannattaa akku tietenkin varata täyteen, jotta koko kapasiteetti olisi aina käytettävissä.
Riippuu myös paljonko uusi maksaa tai kuinka pitkään aikoo tuotetta käyttää. Esimerkiksi minulla on yhdessä sähkömenopelissä noin 1000 euron arvoinen Li-Ion akku ja tottakai haluan että sitä ei ihan heti tarvitse vaihtaa.
Kiitokset osallistuneille. Itsepurkautuminen toki oli tiedossa muista yhteyksistä mutten arvannut ensalkuun noin isoksi, kun Torqeedo-sähkärin akku purkautuu jonkun prosentin talven aikana. Lontoon kieli on mulla hiukka samanveroisella tasolla kuin savolaisten puhumaksi sanottu
Pahinta mitä litium-akulle voi tehdä on säilyttää sitä tyhjillään pitkiä aikoja, hyvä varastointilataus on noin 60%. On vähän niin ja näin onko ikävämäpi että sen yhden sähkökatkon aikana akkua ei ole tarjolla sitä sataaa prosenttia, kuin että akku kuluu hivenen nopeammin. Katoin piruuttaan että parin vuoden ikäisessä työläppärissä Cycle Count on 68 ja akun kunto on 88% alkuperäisestä. Kone on ollut suurimman osan ajasta kytkettynä verkkovirtaan.