Kun laitan levyn levyasemaan (ihan minkä tahansa CD/DVD kokeiltu) se ei avaudu missään ja en pysty avaamaan sitä tai polttamaan tyhjälle levylle ja kun painan Sijainnit -> ja siellä on Tietokoneen alapuolella cdrom0 ja yritän painaa siitä tulee: voisiko joku fiksu kertoa mitä mä teen tai mitä oon tehny väärin, menee hermo kun ei voi tehdä mitään tolla asemalla. Nii ja kone on Acerin läppäri jossa oli Windows Vista. En muista tarkkoja tietoja ja en osaa niitä mistään tarkistaa, Linuxn00b kun olen.
# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid -o value -s UUID' to print the universally unique identifier # for a device; this may be used with UUID= as a more robust way to name # devices that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # / was on /dev/sda1 during installation UUID=d180b8b4-3431-411e-83db-1d4cbf9f90e3 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # swap was on /dev/sda5 during installation UUID=0f2d6523-30cc-452c-953a-7fceb827f116 none swap sw 0 0 /dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
En havaitse fstabissa vikaa. Katso Järjestelmä|Ylläpito|Käyttäjät ja ryhmät, käyttäjien asetukset -ikkunassa Tee muutoksia napsauttamalla, sitten Ominaisuudet ja avautuneesta ikkunasta Käyttäjien oikeudet. Katso sieltä, että "Käyttää cd-rom-asemia" -kohta on ruksattu. Oletko yrittänyt mountata? Komenna "sudo mount /dev/scd0 /media/cdrom0"
Toimiko cd/dvd-asema Vistassa, onko laite ehyt? Onko mahdollisesti liitännöissä vikaa, vai laserlinseissä likaa? Minulla ei ole juurikaan kokemusta kannettavista, joten enempää en pysty neuvomaan
Kyllä toimi Vistassa, 7, ja Ubuntussa vähän aikaa eli se ihan äskettäin lakkasi toimimasta.. Onkohan tota laseria mahollista puhistaa? Kun laitan levyn ääni kyllä kuuluu kun se lähtee pyörimään, mutta ei vaan ilmesty mitään tai tapahdu.. EDIT: Ei kyllä toi laserlinssi ole likainen.
Nykyisin data-cd/dvd -levyt liitetään automaattisesti. Enää, kun ei tarvita ide-scsi -emulointia, ei ole käytössä /dev/scdX -laite, joka joissakin tapauksissa yhä on linkitetty laiteajuriin /dev/srX. /dev/scdX laitteen linkki lienee yhä tarjolla vain sellaisia ohjelmia varten, jotka ko. laitetiedostoa oletuksena käyttävät. Ratkaisuvaihtoehdoksi: poista /etc/fstab tiedostosta kaikki viitteet CD/DVD -asemaan. Nykyisin nuo määritellään automaattisesti /media -hakemiston alle esim. levyn nimen- tai muiden määreiden mukaan sen kummemmin ongelmitta. Esim. ko. datalevy: Code: mount /dev/sr0 on /media/BW64DVD type iso9660 (rw,nosuid,nodev,uhelper=hal,uid=1000)
Ratkaisin ongelman polttamalla Mintin toisella koneella ja biosista vaihoin boottauksen levyltä ja asensin mintin.
Ongelma ilmeni uudestaan Mint:inkin kanssa, toimi vähän aikaa ja nyt ei taas ilmesty levyä vaikka levy on sisässä. ja cdrom0 herjaa et dev/scd0/ ei ole olemassa niinkuin ensimmäisessä viestissä. Juyli: Näyttäisi siltä että minulla ei ole enää koko etc/fstab/ tiedostoa?
Kuten jo kerrottu, tuskin tuota /dev/scd0 laitetiedostoa on olemassa. Usein nykyisin on käytössä CD/DVD -asemien osalta laitetiedosto /dev/sr0. Tuon virheilmoituksen saanee pois ja aseman käyttöön tekemällä symbolisen linkin /dev/scd0 -> /dev/sr0. (man ln) http://linux.fi/wiki/Ln Olethan huomioinut, että audiolevyä (äänilevy) ei liitetä, vaan sovellutusohjelma soittaa ääniCD:n. Vain data-CD/DVD:t voi liittää. Se, että ongelmasi esiintyy myös Mint:ssä, johtuu siitä, että Mint on Ubuntu. /etc/fstab on olemassa kaikissa Linux-jakeluissa.
Sori olen linux vasta-alkaja, joten en osaa tehdä kyseistä symbolista linkkiä. Vaikka yritin ohjeista tehdä. Joo tiedän tuon. Olenkin nyt kokeillut tyhjällä DVD-RW levyllä, koska haluan polttaa leffan. Nii joo aivan. Löytyihän se fstab kun vähän etsi. UUSI ONGELMA! USB teki kanssa saman: Koitin laittaa musiikkia puhelimeen ja tämä ilmeni. Ja pyydän jos pitää laittaa jokin asia Päätteeseen tai tehdä jotain päätteen kautta, niin voisiko sen laittaa sillä tavalla et ei tarvitse kuin copy/paste, vaikka se on ärsyttävää alkaa noobille kädestä pitäen neuvomaan, mutta noob tulee kyselemään lisää tyhmiä kuitenkin.
Liittämisen (mount) voidaan tehdä vain laitteeseen (osio/ CD/DVD -levy / ulkoinen massamuistilaite), jolla on _tiedostojärjestelmä_. Tyhjällä, uudella CD/DVD RW-aihiolla ei ole tiedostojärjestelmää, joten sitä ei liitetä eikä se ole liitettävissä. Tuo uusi ongelmasi viittaa siihen, että ko. laite tunnistetaan massamuistilaitteena, jonka liittäminen ei ole tarpeen, sillä se on ns. mokkula ja tarkoitus sen käyttämiseksi on modeemin tavoin eikä massamuistilaitteena. Googlaapa huviksesi sivuilla 'mokkulasulkeiset'. Ennenkuin olet ratkaissut alkuperäisen ongelmasi, on ehkä hieman ennenaikaista alkaa selvittelemään seuraavaa kohtaamaasi ongelmaa samassa keskustelusäikeessä?
antaako dmesg tuloste jotain vinkkiä? CD/DVD asema tuki on Linuxissa ollut pitkään. Ja levyjä olen poltellut Linuxilla paremmalla menestyksellä kuin kilpailevassa systeemissä. HAL on se mikä liittää noita levyjä automaatisesti. Yksi raaka ratkaisu on pysäyttää HAL ja liittää levyt manuaalisesti mount komennolla. Minua ärsyttää ainakin kun pistän RW levyn sisälle, niin se liitetään automaattisesti kun tarkoitus kuitenkin on kirjoittaa sen päälle esim uusi levykuva. Ja liitettyyn levyyn ei saa kirjoittaa eli pitää tehdä aina umount.. Paljon levyjä polttavalle HAL on enempi rasite. Kilpailevassa systeemissä taas helposti asentuu ohjelmia vain pistämällä levy kelkkaan. Ja monet niistä ovat ei toivottuja. Linux-systeemissä ei tätä ongelmaa ole. Joissain jakeluissa on CD/DVD median käyttö oletuksena estetty. Vasta käyttöoikeuksia rukkaamalla levyt alkavat pelaamaan. dd tai cat komenolla saa levystä helposti imagen kovalevylle. Tyyliin cat /dev/cdrom > cd.iso. Säästää levyjä kulumiselta.