Joo, siis ongelmana on se, että levy ei eheydy kunnolla. Eri ohjelmia testailtu, mm. Windowsin oma. Poistaa pirstoutuneisuudesta noin 2-3%, mutta loput ja pahimmat jää ikäänkuin käsittelemättä. Kone on vanha Acerin läppäri, käyttis XP, kovo 80Gt Samsung. Pirstoutunut noin 30-40%, en muista nyt tarkkaan. Ei eheytetty aiemmin kertaakaan. Mikähän tossa vois olla vikana? Ja mielestäni tossa mitään pääkäyttäjää ei ole asetettu, joten ei kait eheytys siitäkään kiinni ole? Ja tuo suositeltu 15% vapaata tilaa oli kun eheytin viimeksi, ei siltikään tee kunnolla.
PerfectDisk on-demand eheytykseen. Diskeeper backround-eheytykseen ja preventioon. Itse olen käyttänyt PerfectDiskiä jo 3 vuotta (kokemusta myös Diskeeperistä), vielä yli vuoden jälkeenkin Windows 7 käynnistyy kuin tuoreeltaan asennettu eikä kovo raksuttele saati lataile turhia ollenkaan.
Täytyy kokeilla, kiitoksia. Mutta mikähän vois olla vialla, Piriform Defraggleria käyttänyt sekä AusLogiksia tjsp. Kumpikaan ei eheytä kunnolla..
Piriform Defraggler on lähinnä yksittäisten tiedostojen eheyttämiseen, olen itse myös kokeillut kyseistä ohjelmaa ja sen käyttö ei tuntunut loogiselta. Melkein joka toisella ajolla pirstoutumista tuli lisää. Tiedä sitten johtuuko tämä huonosta koodista/bugista tai algoritmeistä... tai käyttäjästä. En kuitenkaan huomannut mitään eroa eheytyksien välillä, joten totesin ohjelman täysin sudeksi. Itse suosittelen PerfectDiskiä. Itse olen saanut ohjelmalla erittäin hyviä tuloksia sekä tämä ns. "SMARTplacement" nopeuttaa järjestelmää huomattavasti enemmän kuin pelkkä eheytys. Ensimmäiset ajot saattavat viedä useita tunteja levyjen koosta, määrästä ja pirtoutuneisuudesta riippuen mutta tämän jälkeen päivittäiset ajot vievät vain maksimissaan n. 10 minuuttia jos sitäkään. PerfectDisk antaa myös yksityiskohtaiset tiedot levyn ja tiedostojen rakenteesta sekä pirstoutuneista tiedostoista ennen/jälkeen, niiden sijainnista jne. Myös Boot time-defragmentointi on mahdollista, jolloin ohjelma eheyttää käytössä olevat järjestelmätiedostot ennen kuin käyttöjärjestelmä varsinaisesti kokonaan käynnistyy. Suosittelen kuitenkin tekemään tämän vain silloin jos analysointi tuottaa tulokseksi paljon pirstoutuneita järjestelmätiedostoja tai käyttiksesi jumittaa käynnistyessään normaalia enemmän. Suosittelen kokeilemaan vaikka ohjelman käyttö vaatii pientä totuttelua. Jos kovalevysi yhä tämän jälkeen vaikuttavat oudon hitailta ja tahmeilta, syy on todennäköisesti raudassa. Vanhoja kovalevyjä ei saa uudenveroisiksi sillä ne ovat käytännössä "kertakäyttöisiä". SATA-kovalevyjen hinta/koko suhde on SSD-levyjen tulemisen myötä parantunut entisestään, joten suosittelisin panostamaan nopeaan (10000rpm) ja kompaktiin järjestelmäkovalevyyn sekä erilliseen varasto-/ohjelma-/pelikovalevyyn.
Kyllä taidan tuon tohon koneeseen asentaa, ja ajastaa sen vaikka kerran viikossa eheyttämään. Kiitoksia! Ja tosiaan, tarkoituksena eheyttää kone vain siksi, että saisi hieman nopeammaksi, sekä kiintolevyn ikää pidennettyä. Sitten kun tosta kovalevy/joku muu osa hajoaa, tuo kone on kierrätyskamaa sen jälkeen. Osia en aio enää vaihdella tuon ikäiseen.
Ei kyllä auttanut Perfect Diskikään, ja ohjelma oli 4päivän kokeilu, ja se umpeutui jo.. Ilmeisesti koneen kovalevy vaan niin heikossa hapessa jo, ettei eheyttäminenkään onnistu. Ja käynnistettäessä heittää aina kovalevyn virheentarkistuksen ruutuun.
Poista väliaikaisesti virtuaalimuisti käytöstä. Tuo kun on tiedosto joka sijaitsaee samassa kohtaa kovoa, kun se on luotu. Eheytys ei kykene siirtämään siitä bittiäkään muualle. Joka sitten haittaa muiden osien siirtelyä. En tiedä auttaako tohon ongelmaan, mutta ei se haittaakaan tee. scandisk, chkdsk, mitä näitä nyt oli dos/winukka apuohjelmia, joita toisinaan joutu ajeleen, ennen eheytystä. Joskus ne vaan bitit menee solmuun ja format c: alkava winukan uusiksi asennus silittää ne bitit. Ja joskus siinä kovossa voi olla fyysinen vika, mikä ne biti solmuun saa, Uutta kovoa kaupasta.