Mikähän on vikana? LG:n asema polttaa elokuvat yms. Maxell, Verbatim hienosti. Mutta kun levynä on nyt Samsung Pleomax DVD+R 16X.. ihan kuin asema ei tunnistaisi levyä ollenkaan. Poltto ei vain onnistu esim. DvdShrinkillä, onko niksejä ongelmaan.
On hyväkin niksi, hankkiudu eroon noista Samsung levyistä. Jos sattuvat joskus toimimaankin, eivät oikein tahdo kestää. Polttele vain noihin Maxell ja Verbatim levyihin niin säästyt varmemmin ongelmilta.
Näin tein, myin Simsangin... levyt suosiolla naapurin kakaroille ja tilasin tilalle ison annoksen Verbatimeja Tallinnasta.
mikä LG.n asema sulla on? Firmwaren päivitys olisi voinut auttaa. Minun LG 4167b (DL13) käsittelee ainakin nuo levyt loistavsti, varsinkin 8x nopeudella. Lisäksi Noiden kaikkien Samsungin 16x +R levyjen pitäs olla Ricohin levyjä, jotka mielestäni tulee laadussa heti Taiyo Yuden:eiden ja Verbatimien jälkeen hyvänä kolmosena. Varsinkin RICOHJPNR01 +R 4x levyt on loistavia peruskäyttöön...vanhimmat noista minulla on jo reilut pari vuotta vanhoja, eikä näytä vielä mitään merkkejä ongelmista.
Oma LG:n asemani (GSA-4163B) ei ainakaan tykännyt noista Samsungin Pleomaxeista. Tosin asema ei suostunut polttamaan levyihin kuin 2X-nopeudella. Ja jälki oli huomattamasti huonompaa kuin Verbatimeihin poltettaessa (testituloksia voi katsoa osoitteesta http://www.mvnet.fi/index.php?osio=Tietokoneet&sivu=Kotipolttoiset_DVD-levyt#testituloksia ). Firmwaren päivitys olisi ehkä voinut auttaa. Lite-Onin asemani taas ei polttanut yhtäkään lukukelposta levyä Pleomaxeihin. Itsekin suosittelen kyllä Verbatimia. Ne toimii aika varmasti hienosti melkein missä asemassa vaan. Hintoja kun katselin niin 50 kpl Pleomaxeja on vain 3 euroa halvemmat kuin vastaava määrä Verbatimeja (Verkkokauppa.com). Mielluummin jokunen euro lisää laatuun kuin että repii pelihousunsa halpalevyjen kanssa.
Samsungin 8x levyt on enimmäkseen optodisc:n levyjä joihin en ainakaan itse laittaisi rahojani...Mutta nuo Samsungin 16X +R levyt on kaikki Ricohin RICOHJPNR03, ainakin minulla nuo on osoittautuneet kaikinpuolin loistaviksi. Lisäksi Lite-Onilla nuo Samsungin +R 16X levyt toimii vieläkin paremmin...Ainoastaan Yudenin levyt on antaneet parempia tuloksia. Liteon 165p6s (mv96), polttonopeus 8x, Samsung +R 16x, En tosiaan menisi sanomaan noita levyjä huonoiksi!...Toki joillan vanhemmilla asemilla ja firmware versiolla, ei välttämättä tule noin hyvää jälkeä, tai toimi ollenkaan. Ehkä olen saanut vain erityisen hyvän erän noita levyjä, toinen 25 spindle jo odottaa ja toivottavasti ovat yhtä hyviä. Tosin pidän kyllä Verbatimien pelkistetympää ulkoasua paljon mielyttävämpänä. Kun ostaa noita merkkilevyjä kuten TDK, Samsung, Fujifilm jne. niin voi saada melkein mitä vain: Esim fujifilm:in 8x -R levyjä ostaessa, voi tulla joko Fujifilmin (kohtuu heikkoja), Prodisc (kohtalaisia), tai Taio Yuden:in (loistavia) valmistamia levyjä. Enemmän merkitsee se levyjen valmistaja, kuin se mikä nimi siinä levyn päällä lukee. www.videohelp.com on hyvä sivu tuota selvittäessä.