... ja miten ne saadaan toimimaan yhdessä? Ennen kun oli erillinen digiboxi, kanavaksi asetettiin L-1 ja homma toimi ja tv:n voi sammuttaa - kunhan jätti boksiin virran. Miten nyt kun tv:ssä itsessään on sisäänrakennettu digi...?? Saattapi olla erittäin tyhmä ja yksinkertainen kysymys, mutta...
Onko kaukosäätimen ylälaidassa jossain "Input" nappi? Jos on, niin paina sitä ja valitse lähteeksi se portti, johon kytkit digiboksisi.
Ei kun oli kyse että sitä digiboksia ei nyt siinä välissä enää ole... On vaan taulutv jossa on se digivalmius itsessään ja tallentava dvd - ja ongelma miten laittaa suosikkiohjelmat talteen sillävälin kun on itse töissä...
Telkkarissa ei taida olla outputtia videolle? Siis vaikka SCARTia, joka antaa kuvan. Jos ei ole, ja asut antenniverkossa, ei taida olla muuta vaihtoehtoa kun käydä kaupassa hakemssa kansalaisboxi DVD-tallentimelle. Ja vaikka telkkarissa olisikin semmoinen, joudut kuitenkin pitämään itse telkkaria päällä kokoajan.
Tiedän että olen "rtfm"-ihminen, mutta nyt selkokielellä... Tv on ostettu kesäkuussa, siinä on kaukosäätimessä output. Käytetäänkö output-tilaa silloin kun tallennetaan? Scartteja on muistaakseni kolme (- paha sanoa varmaa kun olen töissä...) Ja mitä takoittaa "auki"? Siis vaan virta päällä vai oikein auki? Sehän on tyhmää, jos ostan digitelkkarin, ja sitten vielä joudun investoimaan erilliseen boksiin... Miksi sitten yleensä kannattaa sellainen ostaa????
Enpä oikeastaan tiedä noiden sisäänraknnettujen sovittimien sielunelämästä hölkäsen pöläystä, mutta kolme SCARTia viestii siitä, että yksi olisi tarkoitettu "output" käyttöön. Tästä on tosiaankin hyvin vaikea sanoa mitään. Se helpottaa peruskäyttöä ainakin siten, että kaukosäätimiä on vain yksi kappale. Mutta laitteiden lisäänytminen vaikuttaa suoraan ongelmien määrään -- niinkuin aina.
Kyllä omasta Sonyn digitelkkarista (KDL-40S2510) jossa on vain 2 scarttia tulee esim. AV1 eli ykkösscartista kuva ulos aivan suoraan ilman mitään asetuksien sorkkimista. AV2 eli kakkosscartissa taas voi valikoista valita mitä se antaa ulos. http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/495572#2998250 Ja tällä Sonyllä voi myös ajastaa ohjelman niin että se alkaa työntää signaalia ulos vaikka laite on sammitettuna valmiustilaan (standby). http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/557558#3399105 Eli tutkimaan oman telkkarin ohjekirjaa, en voi uskoa että Sony on ainoa jolla homma onnistuu...
Siinä ne vaihtoehdot melkeinpä ovat: löytää TV:stä ajastin, joka osaa vieläpä työntää sisäisen virittimen kuvan ulos jostain niistä scart-liittimistä, tai hommata erillinen digiboksi tallentimelle. No, miksei olisi mahdollsita myös ostaa uusi tallennin sisäisellä digiboksilla eli tallentava digiboksi, mutta se on aika kallis vaihtoehto. Jälkimmäisten tapojen etuna on tietysti se, että silloin tallennin voi tallentaa toista kanavaa, vaikka TV:llä katsottaisiin toista.