Lilo tai Grub muualle...

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Hablas, Apr 5, 2006.

  1. Hablas

    Hablas Member

    Joined:
    Apr 5, 2006
    Messages:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Heips,

    Nyt on vähän erikoinen ongelma.

    Minulla on Compaq AP500-kone ja olen siihen nyt muutaman kerran asentanut debianin.
    Tässä koneessa on mielenkiintoista se että sen biossi on ekan scsi levyn alussa, ei siis emolla vaan kovalevyllä.

    Nyt olen vähän tutkinut ja havainnut että lilo ja grub kummatkin ajaa tuon bios partition yli kun ne asentuvat koneelle, olen testannut ja yrittänyt jotenkin kiertää tämän mutta en ole siinä onnistunut. Kone toimii ilman tuota biossiakin... osin. Ongelmat biossin puuttuessa ovat esim. Kovalevyt eivät lähde käyntiin buutin jälkeen, buutatessa pitää olla vieressä katkaisemassa virrat täysin että levyt lähtee mukaan käynnistys prosessiin.
    Ja tietysti että ei pääse biossiin muuttamaan asetuksia.

    Onko ideoita?
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Taitaa olla nimenomaan Compaq:in ominaisuus.
    Kurkkasepa komennolla fdisk -l levyjen osionti.
    Mielestäni tuo bios on omalla pienellä osiollaan. Grub/Lilo asentuu MBR:ään eikä pitäisi sotkea millään tavoin ko. osiota?
    Älä siis koske koneen bios-osioon.


     
  3. Hablas

    Hablas Member

    Joined:
    Apr 5, 2006
    Messages:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Hieman epäilen tuota koska kun linukka mennyt sisään ei biossiin enään pääse. siis F10 koneen buuttaus ruudussa ennen käyttiksen lautausta...
     
  4. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Nooh.. mitään varmaa ratkaisua en osaa antaa, mutta kokeiles seuraavaa: Kun ajelet liloconfigia, valitse "expert-mode". Valitse lilon paikaksi MBR:n sijasta "Root" (vai olikohan "root superblock" tms).

    Sitten jollain konstilla tuo SCSI-biosi pitää määrätä (en tiedä onko edes mahdollista tuo..) etsimään tuota LILOa tietyn osion alusta..

    edit: ja löysin erään linkin josta voisi olla apua. http://www.cpqlinux.com/f10.html
     
    Last edited: Apr 5, 2006
  5. Hablas

    Hablas Member

    Joined:
    Apr 5, 2006
    Messages:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    hmmm... fdisk löytää sen osion mutta siihen ei kuitenkaan pääse, pitää testailla vielä...
     
    Last edited: Apr 6, 2006
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    mitäs fdisk -l näyttää? ja voihan sen grub ym pistää myös korpulle. Mikä on aina hyvä tapa kun koeilee jotain. Säästyy usein monila ongelmilta. Jos ei korppua niin sitte joku mu media.
     

Share This Page