linksys wireless-G reititin

Discussion in 'Aloittelijoiden P2P-ongelmat' started by esalax, Mar 3, 2005.

1. esalax

esalax Guest

ongelma on tämä; haluaisin konfikuroida edellämainitun reitittimen netissä, mutta käsitteet rupee pännimään siellä konfikurointi-sivustoilla(esim. tcp-ja udp-portit,
    tcp-ja udp-ossat, DHCP-asetukset, aliverkon peitejne.) siis käsitteet ovat englannin kielisiä, mutta kumminkin koska käytän dc++ ja winmx musiikin imutuksessa niin haluaisin hienosäätää ne viimesen päälle timmiin kuntoon... joten jos joku tietää tosta reitittimestä niin
    voisko auttaa siinä konfikurointiasetusten säädössä ja antaa muutenkin neuvoa.

2. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Trophy Points:
    26
    En tiedä onko kyseessä sama reititin mutta koitetaan. Kysy lisää jos on kysyttävää. Itsellä on tälläiset asetukset, tai tässä pari kuvaa:

http://www.kolumbus.fi/mauri.jarvinen/linksys/linksys.htm

Ensimmäisessä on DHCP asetukset. Eli nyt reitittimen IP on 10.0.0.1. Kiinteitä osoitteita voi käyttää 10.0.0.2->10.0.0.19. DHCP jakaa osoitteita 10.0.0.20->10.0.0.29 (10kpl). Kiinteitä IP:tä käytän sellasille koneille jotka on jatkuvasti verkossa. Ja esim DC:tä varten kannattaa asettaa koneeseen kiinteä.

Kuvassa kaksi on virtuaaliserveri määritykset. Itse olen ottanut DC:lle käyttöön kaksi eri porttia, kahdessa eri koneessa, eli 1024 ja 1025. Voit itse päättää mitä porttia haluat käyttää. Siihen en osaa antaa neuvoja onko paras käyttää jotain tiettyä. IP:ksi määritetään se tietokoneen IP johon haluat sen portin liikenteen ohjata. DC:sen asetuksiin taas pistän aktiivi tila kohtaan IP:ksi sinun julkisen IP:n (http://www.whatismyip.com/). Ja portiksi sen minkä määritit reitittimeen.

Kuvassa kolme, olen määrittänyt HTTP liikenteen tärkeämmäksi prioriteetiltä, jotta P2P liikenne ei tukkisi koko liikennettä, en osaa sanoa vielä kuinka toimiva tuo on, pitäisi vielä hieno säätää. Siihen saa tietylle MAC osoitteelle tärkemmän prioriteetin, jos haluat esim että joku tietyn koneen liikenne on muita tärkeämpi.

!HUOM! Muista sit kytkeä WLAN:iin joku salaus. WEP 64 tai 128 on ok. Itselläni ollut jotain ongelmia kylläkin tuon WEP salauksen kanssa, taitaa mennä vaihtoon tuo minun reititin, oisko rikki. Tai sit vaan päivitetään sen firmis.

EDIT: Ai niin pitimäni kiittää kohtuu hyvästä otsikosta, viitti auttaakkin kun tiesi otsikosta kohtuu hyvin mistä on kyse. Jos olis ollut että Apua, auttakaa tms. niin olisin jättänyt viestin lukematta. Ottakaa muutkin malllia. Siitä en tiedä oliko tämä P2P ongelma, ehkä se osittain oli.

Last edited: Mar 4, 2005
  3. timo82

timo82 Regular member

Trophy Points:
    26
    JaspaJami

Miten pitkä kantomatka sulla on tuossa linksys:in modeemissasi? Mulla on tuommonen Linksys WAG54W modeemin ja se raukka ei jaksa kantaa alakerrasta yläkertaan eikä toiste päin. Vasta kappaleena on smg 54 pci kortti. Matkaa tulis linnun tietä joku 10metriä. Alakerran huoneessa jossa toi linksyssi on nii kyllä on betonia joka seinä. Mutta jos laittelle luvataan 300m kanto esteettömässä tilassa niin eikö sen betonien läpi pitäs päästä toi 10metriä.

4. JaspaJami

JaspaJami Regular member

Trophy Points:
    26
    Mulla ei ole enään Linksyssiä. Oli niin huono vehje (vikainen) että palautin sen takuuseen, ja otan toisen merkin tilalle. Mutta...

Kantomatkaa lupaa 300m, todellinen maksimi on kyllä lähempänä 100m. Itselläni toimi parikymmentä metriä sisätilassa (betoniseiniä), ja linkki oli erinomainen. Ongelmana oli kuitenkin jatkuva pätkiminen, ja tukiasemaa sai buutata 10kertaa päivässä. Yleinen ongelma tuolla mallilla mikä minulla oli WRT54G (muistaakseni).

Monissa linksysseissä saa antennien tehoa muutettua ohjelmallisesti, tämä on kylläkin suomessakin laitonta koska siitä tulee liian tehokas radiolähetin (ainakin jos sen täpöihin säätää). Tähän on kuitenkin ohjeita joillakin Linux foorumeilla. Samalla siitä saa melkein täysverisen Ciscon reitittimen (VLAN yms. ominaisuudet).

Melkein väittäisin että jos sulla ei ole paksut betoniseinät, suurilla raudoituksilla niin kyllä sunkin linksyssis on maanantai kappale.

5. timo82

timo82 Regular member

Trophy Points:
    26
    Tähän malliin en valitettavasti löytäny tota linux firmistä. Löyty vaan wrt ja wap malleihin. Mutta jos jollaki on tiedossa niin saa ilmoitella.

Share This Page