Linux käynnistys osio

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by heikkju2, Dec 15, 2007.

  1. heikkju2

    heikkju2 Member

    Joined:
    Mar 24, 2004
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on Utubu-Linux ja minun pitäisi saada tehtyä CF-Kortille Linux boottaus, eli kysynkin viisailta:
    - Miten Linuxissa saan formatoitua tuon CF-Kortin?
    - Miten saan tehtyä kortille boottauksen, riittääkö tiedostojen kopiointi toiselta kortilta?
    - Olisiko hommaan mitään helppoa apuohjelmaa?
     
  2. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Periaatteessa tiedostojen kopiointi riittää. Mutta samassa järjestyksessä kuin alkuperäisellä kortilla, Jos se on käynnistyvä. Tiedostojärjestelmän on oltava sama. Jos tiedostojärjestelmä on fat niin syslinux auttaa. Jos ext2/ext3 niin asenna grub. Liloa voi koettaa myös, mutta itse en ole sitä aikoihin käyttänyt.

    Mutta miksi boottaus CF-kortilta?

    Ubuntussa voit tietty kopsata grub kansion sisällön kortille ja asentaa sinne grubin. poista levyliitos ja sitten grub-install <oikea-laite>.
    grubin komentokehote on hyvä. se osaa lukea ubuntunsi asetukset jos vaan muistat missä se on configfile laite/file..

    tämä on vähän sekavaa kun en oikein tajua mitä olet tekemässä.
     
  3. heikkju2

    heikkju2 Member

    Joined:
    Mar 24, 2004
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on erään laitteen Flash-levy, eli kyseisen koneen keskusyksikön ns."kovalevy" josta ko.PC boottaa itsensä. Minun pitäisi saada näitä kopsattua eli päivitettyä useampi kappale. Joten homma etenee näin:
    Tyhjälle CF-Kortille laitetaan Linux boottaus ja kopsataan uudet filet sinne.
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Tutustu dd komentoon. Jos nuo levyt saman kokoisia ja saat niitä pari kerraallaan kiinni, dd:llä kopioituu levy helposti. Myös boot-sektori. Laitenimien kanssa saa olla tarkkana. Jos monta kappaletta niin tee image jollekin levylle ja kopsaa siitä niin monta levyä kuin haluat. käytä dd tai partimage ohjelmaa. Formatointia ei tarvitse tehdä.
     

Share This Page