Linux-kovon siirto koneesta toiseen?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by siansaksa, Sep 10, 2007.

  1. siansaksa

    siansaksa Regular member

    Joined:
    Jun 21, 2006
    Messages:
    217
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Olisin siis esiasentamassa Linuxia kovalevylle, jonka sitten ajattelin viedä valmiiksi konfiguroituna toiseen koneeseen. Jakeluna olisi Debian höystettynä jollakin kevyehköllä työpöytäympäristöllä. Onnistuuko heittämällä? Mitä joudun konfiguroimaan uudestaan jos ongelmia tulee.
     
  2. peisi1

    peisi1 Member

    Joined:
    Dec 28, 2004
    Messages:
    80
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Riippuu tietysti miten esi asennat jos asennat siten että se tunnistaa koko koneen ja siirrät eri koneseen niin voi olla pikku vaikeuksia tunnistaa systeemi.
    Todennäköisesti helpommalla päsee kun asennat suoraan tuohon toiseen koneseen debianin.

    Kannattaa koittaa kysellä www.ratkaisu.net foorumilta siel on debian käyttäjiä jonkin verran.
     
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Onnistuu, Jos rauta on suunnilleen samanlaista ja pistät kovalevyn samaan väylään kuin asennuskoneessa. Näytönohjain vaatii varmaan rukkaamista. Ehkä myös monitori. /etc/X11/xorg.conf. Debianilla taisi olla tuohon joku työkalukin. Äänet ei ehkä toimi. Siihen puree alsaconf tai Debianin joku työkalu. Hiiret nyt tunnistuu ja samoin verkkokortit aika hyvin.

    Jos kovin vanha kone, Voi olla ongelmia BIOSsin kanssa, Jos iso ja nykyaikainen levy.

    LiveCD:stä voi olla apua. Samoin jos asentaa useamman kernelin. Jos yhdellä ei käynnisty niin voi koettaa toista...

    Olen itsekin ajatellut tuota systeemiä yhden kaveri koneeseen jolla ei ole nettiä. Siinä taitaa olla vielä Red Hat 7.3 pohjainen systeemi.
     
  4. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Kyllä pitäisi lähteä ainakin käyntiin, kunhan bootloaderi (grub/lilo) on vastaan uuden koneen asetuksia. ja tietenkin, että FSTAB on kohdallaan.

    Itse olen kerran tehnyt Slackwarella vaihdon. Olin kaukaa viisas: asetin vanhassa koneessa fstabin ja lilo.conf:in vastaamaan uuden koneen asetuksia ennenkun kun tein vaihdon. Pistin myös (inittabin avulla) koneen käynnistelemään itsensä komentorivitilaan, niin X:n sekoilujen kanssa ei mennyt aikaa. X:n sai sitten säädettyä kohdalleen komentoriviltä.
     
    Last edited: Sep 11, 2007
  5. siansaksa

    siansaksa Regular member

    Joined:
    Jun 21, 2006
    Messages:
    217
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Boottiosiojippo käytössä, joten todennäköisesti ainakin siitä ei jää kiinni. Näyttöasetukset joutuu grafiikan puolelta varmaan konfiguroimaan ja ääniä ei edes sille kokoonpanolle tarvita.
     

Share This Page