Linux "OSX" Pc koneeseen.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Kaakatus, Aug 30, 2007.

  1. Kaakatus

    Kaakatus Regular member

    Joined:
    Jun 29, 2005
    Messages:
    1,776
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Jos lukemani pitää paikkaansa, saisi pc-koneeseen parhaiten mac-käytettävyyden ja ulkoasun linuxin kanssa leikkiessä. Itse olen linuxin kanssa täysin kädetön, joten toivoisin että joku viitsisi avustaa tässä toimenpiteessä ja siitä millä lähteä liikkeelle. Koneena on vanhempi Ahtlon XP 1700+ alustalla oleva kone, jossa näytönohjaimena toimii Atin 9500 pro (jos Nvidia Geforce 2 on ajuriosastolta parempi, niin vaihdetaan), kovotilaa 20Gt + 30Gt ja muistia löytyy 512MB.

    Millä alustalla pitäisi lähteä liikkeelle? FreeBSD?

    XPlle olen näitä skinimodifikaatioita tehnyt vaikka kuinka monesti, mutta silti kaikki tuntuu liiankin tutulta, eikä käytettävyys juuri muutu työpöytää lukuunottamatta.
     
    Last edited: Aug 30, 2007
  2. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Eikai ulkoasu sentään muuta käyttistä toiseksi? www.distrowatch.com - sivustolta löydät paljon erilaisia Linux-jakeluita, joista voit lähteä etsimään itsellesi mieleistä. Neuvominen onkin sitten sovellettava sen mukaan mihin jakeluun päädyt. Itse olen tässä käyttänyt Ubuntua jo pidemän aikaa ja ollut todella tyytyväinen, mutta monet käyttävät mm. openSusea. Onneksi Linux-maailmassa sinulla on varaa valita. :)

    Näytönohjaimesta en osaa mennä sanomaan mitään tarkkaa, mutta mielestäni tuki Nvidiaa kohtaan on parempi. Itsellä on vanha lousku Nvidia 6600 ja on pyörittänyt nätisti kaiken 3D-työpöydästä moniin peleihin. Kuitenkin loppupeleissä on varmaankin hankittava se Mac jos meinaa saada sen käytettävyyden.

    Muutama linkki joista voi olla apua:
    http://linux.fi/index.php/Etusivu
    http://webd.savonia-amk.fi/www/kt22440/LNW/linux_eioo_windows.html

     
  3. Kaakatus

    Kaakatus Regular member

    Joined:
    Jun 29, 2005
    Messages:
    1,776
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Linuxeja olen kyllä kokeillut ja näin mutta selitän nyt mistä ajatuslähti, niin ehkä ihmiset pääsevät kanssani samalle aaltopituudelle. :)

    Eli tällä sivustolla oli tuosta windowsin skinityksestä puhetta ja moni kun Mac-koneiden osx:ää ihannoivat, löytyi siihen teemaan yhtyviä xp-virityksiä useampiakin. Joku sitten heitti ilmaan tälläisen, että parhaiten osx käytettävyyteen ja ulkoasuun pääsee FreeBSDn kanssa kun tehdään jotain tiettyjä toimenpiteitä. Eli tekisi mieli opetella jotain erilaista käyttistä käyttämään ja tuo mac-teemoitus himottaa niin että pitäisi päästä virittämään semmoista mahdollisimman aidon näköiseksi. Linuxia en muuten jaksa käyttää, tuossakin koneessa pyörii ihan yhtä hyvin xp tai w2k, mutta tuo vaalean harmaa mac maailma kutsuisi. Oikeaan macciin ei ole oikein varaa, eikä käyttöäkään niin paljoa, että vaivautuisin hankkimaan.
     
  4. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
  5. juggeli

    juggeli Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2005
    Messages:
    350
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Miksi laittaa linux matkimaan OSX:ää kun voi suoraan laittaa sen OSX:än? Itsellä ollut jo tovosen asennettuna ja hyvin on pelittänyt. Ainoa asia mikä ei tässä koneessa toimi on unitila mutta se ei ole paljoa käyttöä hidastanut. Ei tämä kyllä ihan noin vanhalla raudalla toimi mutta vähän uudemmalla kyllä. Tuolta lisää infoa asiasta.
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Linux, BSD maailmassa tuskin on merkitystä minkä käyttiksen valitset jos OSX kloonia haluat, mutta Window Managerilla on sitäkin suurempi merkitys. OSX on sen verran graafinen ilmestys, että Beryliä suosittelisin ja lulisin, että ATI:n nykyiset ajurit on ihan siedettävät 3D työpöytäkäyttöön.
     
  7. Kaakatus

    Kaakatus Regular member

    Joined:
    Jun 29, 2005
    Messages:
    1,776
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Tuo houkuttaisi kyllä, mutta SSE2 tuki puuttuu ja taitaa muutenkin vääntö loppua kesken. Täytyy noita muita linux-systeemejä koittaa.
     
  8. illdozer

    illdozer Member

    Joined:
    Apr 9, 2005
    Messages:
    74
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Itse olen käyttänyt Fly a Kite OSX-asennuspakettia, joka asentaa yz'toolbarin, dockin, wallpaperin,logon,bootscreen ym. kaikki kerralla koneeseen. Asennusvaiheessa voi kyllä valita mitkä haluaa asennettavan.
    En muista onko siinä ihan kaikkea, kuten My Expose taitaa puuttua, joka on Macissä F9 eli näyttää kaikki avoimet ikkunat kollaasina.

    Tuolla paketilla pääsee kyllä tosi pitkälle. Itse käytän töissä pelkästään mäkkejä, mutta himassa on sitten ihan puucee. Mielestäni tuolla pääsee melkolähelle Macin visuaalista ilmettä. Myös joitain toimintoja tuolla saa samanlaiseksi. Tuota siis suosittelen.

    Lue tämän sivun esittely:

    http://www.flyakiteosx.com/

    download kohdasta myös imurointi :)

    Huomioi että siitä on normal ja speccial edition. Joillakin tuo normal saattaa aiheuttaa muistivirheen, jolloin pitäisi käyttää specialia. Minulla tuo muistivirhe liittyi windosin päivitykseen.
     
    Last edited: Aug 31, 2007
  9. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Ehkäpä sen takia että OSX:n asennus/käyttö muissa kuin applen koneissa on laitonta, OSX:ää ei edes pysty ostamaan ilman konetta applelta.
     
  10. Kaakatus

    Kaakatus Regular member

    Joined:
    Jun 29, 2005
    Messages:
    1,776
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Kuten jo sanoinkin, olen noita mac-teemoja tehnyt Windows alustalle jo useamman kymmentä kertaa, mutta käytettävyys on silti sama Winukka. Nyt haluaisin oikeasti jotain erilaista.

    Ainoa syy jättää käyttämättä on hidas rauta, enkä tiedä saisinko toimimaan. :)
     
  11. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    kde+baghira, sillä pääsee jo aika lähelle. Sitten kde taitaa sallia käytettävyydessä (rotta yms) "mac style behaviour" -vaihtoehdon..

    edit: screenshotti baghirastai oli niin holtittoman iso, joten.. klikliklik
     
    Last edited: Aug 31, 2007

Share This Page