Linux-palvelin ja virhe 403

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by huevae, May 8, 2007.

  1. huevae

    huevae Member

    Joined:
    Feb 6, 2006
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Minulla on ostettua palvelintilaa, jonka järjestelmän vaihdoin äskettäin Windowsista Linuxiksi. Windows-palvelimella sivuni toimi vuoden verran hyvin, mutta nyt Linuxilla tulee virheilmoitus "403 Forbidden".
    Olen yrittänyt käyttää chmodia sekä ftp-ohjelmalla, että Puttyn kautta, mutta ei vaikutusta. Yksittäisiin kuvatiedostoihin pääsee kyllä suoralla linkillä, mutta ei kansioiden alussa oleviin index-tiedostoihin. Jos siirtyy itse kotisivutiedostoihin suoraan tiedostonimellä, niin avautuu sivun koodi, mutta ei sivua.
    Linux on minulle täysin uusi, joten puuttuuko vielä jotain oleellista, vai mitä pitäisi tehdä?
     
  2. Betrayed

    Betrayed Moderator Staff Member

    Joined:
    Oct 12, 2004
    Messages:
    1,585
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    68
    1. kansioille chmod 755 ja tiedostoille 644, ja melkein poikkeuksetta chown www-data:www-data kaikkiin tiedostoihin

    2. tarkista että php-tulkki on asennettuna
     
  3. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    1. kohdan pitäisi riittää.


    ei todellakaan. Läheskään kaikissa linuxeissa ei ole käyttäjää www-data, saatikka sitten ryhmää www-data. Jos "omistukset" (chown) on siirrossa menny väärin, se on ylläpitäjän vaihdettava. Tavallisella käyttäjällä harvemmin on oikeuksia säätää omistuksia.

    Kannattaa varmistaa ylläpitäjiltä miten nuo oikeudet pitää asettaa.
     
    Last edited: May 9, 2007
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Tuo ilmoitus tulee siitä, että oikeudet ei riitä. Onko käyttäjätunnus ja salasana oikein. Tai sitten käytetty systeemi on väärä. Merkistötkin voi aiheuttaa ongelmia.
     
  5. huevae

    huevae Member

    Joined:
    Feb 6, 2006
    Messages:
    10
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kiitos neuvoistanne! Omaa syytä oli kaikki, kun tietämättömyyttään koheltaa. Nimittäin koodinpätkässä oli Windows-palvelimella toimiva laskuri, joka ei sitten toiminutkaan Linuxissa. Poistin laskurin koodista, ja nyt sivut näyttävät toimivan.
     

Share This Page