Linux palvelin

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by AkZuh, Mar 3, 2005.

  1. AkZuh

    AkZuh Active member

    Joined:
    Oct 7, 2004
    Messages:
    2,146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    ajattelin kysästä mielipiteitä ja apua eri linux versioista tai mikä soveltuu parhaiten palvelin käyttöön? esim, suse 9.2? linux ilmainen mieluiten mutta kyllä maksullinenki versio käy, ostaa kyllä voin jos ostos kannattaa!

    ite oon aloittelija joten kysäsen et onko linux palvelimen pystytys vaikeaa, mitä vaatii?

    serveri kone on tiedossa (kahden vaiheilla, kaks vaihtoehtoa. kumpiparempi?) ja yhteys "luotettavan" 8mb/1mb yhteyden päähän.

    kone1~ p4 1600mhz, 768mb ram (133mhz), 120gt kovo, 2x ethernet 10/100 + 1x ethernet 10/10, cd-rw.
    kone2~ amd athlon 1800+, 512mb ram (133mhz), 120gt kovo, 2x ethernet 10/100, cd-rw.

    kumpi kone parempi? ja onko koneissa jotain parannettavaa? kumpikin on omia vanhoja koneita joille ei ole käyttöä! ei oo kummiskaan seissyt oikeastaan että jotain pientä käyttöä aina.

    käyttö varmasti myös askaruttaa lukioita ja vastausten antoa, joten sivujen käyttö ei oo mitään mullistavaa jotain pientä. kaveri piiriin sivua ja sen sellasta. http://www.opel-team.org/ sivujen siirto tarkoitus siirtää ainakin palvelimelle heti kun mahdollista! käviöistä ei tietoa? (sivut toimivat, kaverin palvelimelle väliaikaisesti! sivut on myös kesken pahasti! :D )

    kiitos jo etukäteen!
     
    Last edited: Mar 3, 2005
  2. oskutus

    oskutus Member

    Joined:
    Feb 5, 2005
    Messages:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Olisin kone1:sen puolella keskusmuistin ja prosessorin takia. Linux-palvelimen pystytys ei vaadi muuta kuin aikaa, kärsivällisyyttä ja oppimishalua. :) Varsinkin kahta noista viimeksimainituista pitäisi löytyä. Jos on valmis uhraamaan aikaa ja on kiinnostunut oppimaan käyttämään linuxia niin suosittelen Gentoota. Asennuksesta on hyvät ohjeet olemassa mutta linuxista pitäisi tietää entuudestaan jotain ennen kuin rupee kyseistä jakelua asentaan. Gentoo tosin palvelee pitkään ja vakaasti sekä nopeasti ;p
    Suse 9.2 käy ihan hyvin, mutta linuxdistroista en itse lähtisi maksamaan penniäkään :) Laaja jakelukirjo löytyy ihan ftp-servereiltä.
     
  3. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mä valitsisin kanssa ton kone1:sen lähinnä kanssa ton muistin takia...
    ja täysin samaa mieltä oskutuksen kanssa, että älä ihmeessä maksa mitään siitä linuxista!!

    Ja distrona voisi olla hyvä vaikka debian tai slackware (kohtuu nopeat ja helpot asentaa) kyllä gentookin hyvin soveltuu tohon tarkoitukseen...ja kannattaa asentaa ainoastaan ne paketit, joita ihan välttämättä tarvitset eli siis jätä X (graafinen puoli) kokonaan pois...

    Vaatii lähinnä sitä, että jaksaa lukea ohjeita, kuinka saadaan palvelin turvalliseksi ja esim. apache+php+mysql yhdistelmä pystyyn...
     
  4. Guruttaja

    Guruttaja Regular member

    Joined:
    Dec 20, 2004
    Messages:
    294
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kone 1:sen puolelle kallistun myös. Suurempi muistimäärä kallistaa vaakaa sinne suuntaan. Ehkä voisit "yhdistellä" koneita, jotta saisit yhden tosi hvyän, esim muistit ja kovot yhteen, jos suinkin mahdollista.

    Kuten Juppe jo asiantuntevasti totesi, ei linux-jakeluista kannata maksaa, kun ilmaiseksikin saa. Maksullisuus ei tuo mukanaan kuin teknisen tuen, jota ei harrastelija käytössä tarvita.

    Distro kysymykseen sanoisin, että Debian on palvelinkäyttöön suositelluin. Itse en ole vielä saanut palvelinta pystyyn, tosin sellainen on tulossa ja vaikka Gentoon nimeen vannon, taitaa allekirjoittaneen palvelimeen Debian ilmestyä. Olen antanut kertoa itselleni, että Debian olisi aavistuksen vakaampi, mikä on etu palvelin käytössä, mutta en osaa sen tarkemmin perustella.
     
  5. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Henkilökohtaisesti itse olen maksanut ja tulen myös tulevaisuudessa maksamaan noista susen paketeista. Joku ostaa gentoo storestakin(cd:t dvd:n tai paidan) ja kannattaa gentoon kehittämistä.

    Jostain ne rahat linuxin kehitykseen pitää saada, ja jos kerran vuodessa laitan vaajaa sata euroa susen pakettiin, niin tiedän että se menee hyvään tarkoitukseen.

    Tää on vain mun mielipide.

    Servuun suosittelen SUSEa jo ihan päivitystenkin takia.
     
  6. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tietysti mustakaa ei kannata maksaa Linuxista mut lunix on kyllä myös oikeassa.

    Jos vakaudesta puhutaan nii kaikki distrot hakkaa Winukan tietoturvassa ja vakaudessa ja kun niitä Wintoosaservereitäki on. Eli melkein mikä tahansa distro käy. Jos et oo ennen käyttäny Linuxia nii ehkä Mandrake tai SuSE ois parhaat vaihtoehdot, ihan noin siirtymälinuxina. Tietysti jos X jätetää pois nii Distron osuudeks ei jää ku vakaus (joka ei tee eroa distrojen välille) ja päivitykset/paketinhallinta.

    Jos vääntämishalua riittää nii Gentoo.
     
  7. AkZuh

    AkZuh Active member

    Joined:
    Oct 7, 2004
    Messages:
    2,146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    varmaan käännyn tuohon kone1:sen puoleen. itsekkin olen ajatellut että se on "paras" ja katsoo nytten yhdisteleekö koneita vai mitä tekee :)

    kumpi kannattaisi hakea netistä jos haen mandraken ( http://linuxiso.org ) Mandrake 10.1 Beta 1 vai 10.0 Official? kumpiki on 3CD.

    entä jos haen susen joka on 9.1 versio? onko 10.0/10.1 versioilla paljon eroa tuohon 9.1? ja vielä sellainen kysymys että ovatko nuo englannin kielisiä vai saako ne mahdollisesti myös suomen kielelle?
     
  8. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    en ottaisi tuota beta versiota

    Tarkoitat varmaan 9.2, SUSE 9.2 on varmaan aika lähellä tuota mdk10.x. Oletettavasti molemmissa on suurinpiirtein samaa kamaa.

    Voit sillä SUSEn mini-install cd:llä asentaa koneen todella nopeasti. Serveri kun ei tarvitse kaikkia mahdollisia paketteja. Ja YaSTilla voit määrittää webserverin ilman että tarvitsee olla mikään guru. Jos et halua käyttää apuvälineitä, voit aivan hyvin muokata conffi filuja manuaalisesti.

    edit: topot
     
    Last edited: Mar 4, 2005
  9. AkZuh

    AkZuh Active member

    Joined:
    Oct 7, 2004
    Messages:
    2,146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    joop, mä asennan ton suse 9.2.. kävin kattoos netistä sitä "YaST" juttua, se näytti aika kivalta ja sillai "helpolta". mutta, saako susea suomenkielelle? ajattelin että en oo mikään paras englannissa mut kyllä se menee jos ei saa suomea :)
     
  10. lunix

    lunix Regular member

    Joined:
    Jun 30, 2004
    Messages:
    773
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Asennus ei ole suomeksi mutta sen saa asennuksen jälkeen lisättyä.
     
  11. AkZuh

    AkZuh Active member

    Joined:
    Oct 7, 2004
    Messages:
    2,146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    kiva, kiitos paljon avusta!!! en pärjäis ilman teitä ;)
     

Share This Page