Linux pois ja windows 7 tilalle. +ongelma

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Mounie, May 6, 2010.

  1. Mounie

    Mounie Member

    Joined:
    Nov 7, 2007
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Joo eli Mulla on nyt Linux Mint ja halusin asentaa siihen Win7 päälle. Yritin bootata winukan levyltä, samalla lailla kuin asensin linuxin, mutta se ei buuttaa sitä levyltä vaikka vaihoin asetukset? käynnistää suoraan Mintin. :l Mulla on ollu jo aika kauan toi levyn aukeamis ongelma -> Linkki joten vaikuttaakohan se tähän?
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Saatko Mint-asennuslevyn bootattua? Onko Mint-CD live-versio kuten Ubuntun asennuslevy?
    Ongelmaasi vaivaton vastaus olisi, että CD/DVD-laitteessasi on fyysinen vika.

    Eräässä kannettavassa, johon törmäsin, on erikseen boottauksen yhteydessä tietyllä näppäimellä valittavissa, miltä medialta kone käynnistetään.
     
  3. Mounie

    Mounie Member

    Joined:
    Nov 7, 2007
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Voi ei! ei tosiaan boottaa ubuntun tai mintin live-cd:ltä! Ei kai toi nyt sit oo paskana..? Linuxin vika sanon minä. Winukalla toimi moitteettomasti, heti ku linuxin laitoin lakkas toimimasta.. Se olis sit kai uuden koneen ostaminenki edes.. :l
     
  4. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Turha väittää Linuxin olevan syynä laitteistosi rikkoutumiseen. Nykyisin CD/DVD-laitteet ovat hyvinkin kulutustavaraa. Jos koneesi muut laitteet toimivat, ei CD/DVD -asema ole koneen toiminnan kannalta se tärkein elementti.
    Jos kone käynnistyy esim. USB-laitteelta, ei CD/DVD -laite ole edes kovin välttämätön.
    Muistelen vain viestejäsi lukeneena, että ongelmia laitteesi kanssa on ollut laajemminkin käyttöjärjestelmästä riippumatta.
     
  5. Mounie

    Mounie Member

    Joined:
    Nov 7, 2007
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Nyt se boottas asennuslevyltä! Oli nimittäin levy jäänyt sisään ja kun käynnistin niin sehän boottas! Mutta nyt tuli uusi ongelma.. Ku yritin asentaa winukkaa väitti että ei olisi sopivia ajureita CD/DVD asemaan? miten sellaset saan asennettua kun mulla on linux tässä? Mille aluelle tää nyt kuuluu? Ajuriongelma, mut kuitenki linux olis kyseessä? hmm..
     
    Last edited: May 8, 2010
  6. juuSOS

    juuSOS Regular member

    Joined:
    Sep 27, 2006
    Messages:
    751
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Käyttöjärjestelmää asennettaessa se levy kannattaakin jättää asemaan, tai jos nopeasti sen saa laitettua, ennen kuin BIOS alkaa CD:tä etsimään...

    7:n asennuksessa muistaakseni on mahdollista asentaa ajurit esim. USB-laitteesta kesken asennuksen. Eli aseman mallinumero muistiin ja vaikka sillä Linuxi -puolella hakemaan sopivat Windows-ajurit.
     
  7. Mounie

    Mounie Member

    Joined:
    Nov 7, 2007
    Messages:
    51
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Se vaan että ei löydy sopivaa ajuria.. :l tai minä en ainakaan löytänyt.
     
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Win7 asenus ei kuulu tähän ryhmään. Ja tuskin W7 CD aseman ajureita kyselee jos on koneen mukana toimitettu media. Noita asennusmedioita on lukuisia - ja sisältävät koneen tarvitsemat ajurit. Eli HP:n levy ei sovi Aceriin.
     

Share This Page