Linux suse 10 ja win xp samalle koneelle

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by joonaski, Jan 16, 2006.

  1. joonaski

    joonaski Member

    Joined:
    Oct 8, 2005
    Messages:
    45
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minulla on win xp pro koneella ja olen ajatellut asentaa suse 10:n rinnalle.
    Jos asennan normaalisti susen osioimattomalle kovalevytilalleni niin kysyykö kone käynnistyksessä kumpaa käyttistä haluan käyttää?
    160 Gt ide kovoni on osioitu näin:
    C: 48,8 Gt win xp pro
    D: 78,7 Gt Pelejä ja muita, windows osio
    Vapaata levytilaa 32 Gt.


    Kiitos!
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Riippuu täysin siitä, että kuinka asennat/conffaat Grub:in/Lilo:n...aiheesta löytyy paljon keskustelua tältä keskustelualueelta. Ja sitten voit lukea asiaan liittyviä ohjeita esimerkiksi täältä:
    http://tapsa.terae.net/linux/

    EDIT: typo
     
    Last edited: Jan 16, 2006
  3. mvnet

    mvnet Regular member

    Joined:
    Mar 5, 2004
    Messages:
    179
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    SUSE osaa ihan automaattisesti heti asennusvaiheen alussa ehdottaa, että käyttämätön osioimaton kovalevytila käytetään SUSEa varten ja muihin osioihin ei kosketa (näin ainakin minulla asennusvaiheessa). SUSEn asennusohjelman osiointisovellus on muutenkin sieltä selkeimmästä päästä Linuxien asennusohjelmista. Oletuksena sen pitäisi ehdottaa oikeita osiointiasetuksia siten, että SUSE asennetaan Windowsin rinnalle ja Windowsiin ei kosketa. Ja automaattisesti asentuu myös käynnistyslataaja GRUB, joka tunnistaa Windowsisi ja voit koneen käynnistyksen yhteydessä valita, käynnistätkö SUSEn vai Windowsin. Asennus on oikeasti tehty todella helpoksi ja Windowsin ja SUSEn käyttö rinnan on todella helppoa.
     

Share This Page