Noniin. Joskus kauan aikaa sitten poltin linux Ubuntun levylle ja en asentanut. Nyt viimein pääsin kokeilemaan sitä niin oli uskomattoman hyvä käyttis. Mitä ohjelmia suosittelette? Voinko päästä kahtomaan C-asemalla olevia leffoja, pelejä tai musiikkia? Vielä kun tietäisi miten toi Wine kytketään tähän että saisi winukka ohjelmia toimiin. Joku joka osaa niin voisiko kertoa vähän, auttaa miestä ojassa. Linux ympäristö on minulle ihan uutta ja haluan kovasti oppia sitä kun vaikuttaa niin hyvälle.
Käy tutustumassa Ubuntu Suomen foorumiin ja wikeihin: http://www.ubuntu-fi.org/ Sieltä löytyy todella kattavasti tietoa.
Hehe. Iso kiitos! =) Koitin kahtoa jo aijemmin tuolta mutta ei oikee napannu ja nyt löyty se wine sieltä.
Jotta toimisi ubuntussa tuo adobe photoshop CS4 niin pitääkö sekin avata Winen avulla? Ja mikä olisi paras mahdollinen musiikinteko-ohjelma Ubuntulle?
Tossa ohje miten saat CS4 toimimaan http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=14318&iTestingId=39845 Tuo CS4 on vielä niin uusi ettei välttämättä toimi täysin. CS2 toimii täydellisesti (= kuten Windowsissa) ja CS3:kin kai ihan OK Mitä tarkoitat musiikinteko-ohjelmalla? Ohjelmaa joka nauhottaa sun soiton/laulun, vai ohjelmaa joka nappia painamalla tekee sun puolesta biisin?
Jos haluat vain tallentaa ja editoida äänitteitä, kokeile Audacityä. Jonkinmoinen standardi kaikilla alustoilla. Jos tarvitset nuotinnusta tai midi-kilkkeitä, kokeile Rosegardenia. Code: sudo apt-get install audacity padsp audacity sudo apt-get install rosegarden rosegarden Rosegardenin asetuksista kannattaa käydä ruksimassa jack käynnistymään automaattisesti.
Linux.fi siinä kanssa hyvä paikka kaivaa tietoa. On artikkelia ihan noviisinkin tasolta lähtien. Musan tekijöitä voi ehkä kiinnostaa Musix Linux, siinä on aika kasa valmiina tota musan teon softapuolta. Ei tarvi tuskailla ohjelmien asennuksen kanssa. (Screen shoteista kun katsoo esim. tämän niin aika paljon tossa muusikoiden.net:in mainitsemaa asiaa on ympätty.) Ubuntu kun ei oo mulle tuttu, niin en tiedä onko helppoa vai ei. Mä on joskus Musix Linuxin dvd versiota katsonut, niin ei siinä niin kauheesti sitä videoiden ediotinti puolta ole. Suhteessa niukasti, jos vertaa musan tekoon liittyvää.