Linux uuteen kannettavaan tietokoneeseen.

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Kolonna, May 4, 2008.

  1. Kolonna

    Kolonna Guest

    Asia koskee siis uutta kannettavaa tietokonettani jonka ostin jouluna ja haluisin siihen nyt Linuxin. (Alun perin Windows Vista Home) Kone on Acer Aspire 5520G. Oon kokeillu jo Ubuntua ja SuSe linuxia ja Mandriva on latautumassa ongelmana on vaan se ettei Ubuntulla tai SuSella kummallakaan kuulu äänet. SuSeen sain asennettua näytönohjaimen ajurit nVidian sivuilta lataamalla Ubuntuun en onnistunu sitäkään tekeen. Eli siis onko tietoa toimiiko Mandrivalla äänet ja onko se ylipäätään hyvä käyttöjärjestelmä. Entä saako Ubuntussa tai SuSessa jollakin kikalla äänet tomimimaan? Olen joskus muinaisuudessa käyttänyt Slackwarea vanhemmassa tietokoneessa, mutta siitä on jo aikaa eli aivan aloittelija olen.
     
  2. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Seuraavat ohjeet ovat Gutsy 7.10:een, mutta veikkaan että toimivat hardyssakin. Toki kannattaa pitää mielessä, ettei kannata koittaa korjata mitään mikä ei ole rikki. Jätä huomioitta tuo acer-acpi, jos mm. etupaneelin wireless- nappi toimii:

    http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=3589861

    Edit: asenna ensin kääntäjäpaketit seuraavalla komennolla:

    Code:
    sudo aptitude install build-essential
     
    Last edited: May 5, 2008
  3. IsoPylly

    IsoPylly Regular member

    Joined:
    Sep 10, 2005
    Messages:
    459
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    oma acer 5920 käyttää äänen ulostuloon "surround" kanavaa
    alsamixer ja sieltä lisäät voluumia.
     
  4. KurkoFi

    KurkoFi Member

    Joined:
    Feb 8, 2007
    Messages:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    langattoman netin saat toimiin madfiwi ajurilla 32bittises ubuntus(googlettamalla enemmän tietoo...)
     
  5. Kolonna

    Kolonna Guest

    Kiitos! Näistä oli todella apua nyt äänet soi ja muutenkin kone pelittää!
     

Share This Page