Linux vanhaan IBM NetVistaan?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by fossiili, Dec 30, 2006.

  1. fossiili

    fossiili Member

    Joined:
    Nov 28, 2003
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Aikanaan ostin IBM NetVistan. Ihan hyvä peli. Myöhemmin annoin sen pojan perheelle, vaikka huollan sitä itse. Alunperin värkissä oli WindowsME, sitten asensin siihen WindowsXP:n, nykyään muistia on 520 Mb ja prosessori on Pentium 1 Ghz, näytönohjain on joku vanhahko ATI 32 Mb:n muistilla. Olen kai kokeillut jotain liveCD:tä, joten linuks löytänee tarvittavat osat laitteesta.
    Windows XP:n olen jonkun kerran asentanut uudelleen kuten sille pitää tehdä. Nyt kone on taas alkanut sotkea nettiyhteyden ja ohjelmia. Aikaisemmin se pyöritti oikein hyvin useita pelejä, mm. autopelejä ja on edelleen suosittu perheessä, jossa tosin vanhemmilla on työpaikoilta kannettavat.

    Aion tehdä koneelle järjestelmän peruspuhdistuksen eli formatoida ja osioida 30 Gigan kovalevyn. Yhteen osioon tulee WindowsXP tai 98 ja toiseen joku linuks. Tarkoitus on, että nettihommat tehdään vain linuksella, ehkä myös tekstinkäsittely. Linuks ehkä silloin selviäisi 8 Gigalla?

    Entä jos asennan vain linuksen NetVistan kovalevylle? Windows98 pelejä ajettaisiin Winellä tai VMware Playerin W98 kloonilla. Jossakin Linux Format lehdessä kokeiltiin Windows-pelien asentamista. Ainakin SIMSsin saivat toimimaan Windows-kloonissa.

    Kokeilematta on vaikea keksiä, mikä olisi mahdollisimman tehokas Linux NetVistassa. Koska olen vasta vuoden vanha linustelija, linuksen pitäisi olla helppo hallita.

    Ubuntu 6.06 vai 6.10?

    Suse 10.2?

    Puppy Linux?
     
  2. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Koska kyseessä on vanhempi kone niin sanoisin Xubuntu.
    Itse olen uudemmallakin koneella testannut ja hyväksi todennut. Kuitenkin ehkä hieman vaikeampi, mutta pienellä perehtymisellä se on se sama vanha kunnon Ubuntu kevyellä työpöydällä ;).

    Mutta jos päädyt valitsemaan Ubuntun niin suosittelen tuota uudempaa.

    Ja lopuksi jos löytyy uskallusta niin Damn Small Linux voisi viedä tuota keveyttä äärimmilleen. Voi olla että aliarvioin koneesi pahasti, mutta kokeilemallahan se selviää.
     
  3. fossiili

    fossiili Member

    Joined:
    Nov 28, 2003
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Kiitos kokemuksista. Kirotun pienen linuxin sijasta ottaisin ehdottomasti Puppy Linuxin. Olen kokeillut sen eri versioita liveCD-muodossa ja on tosi kiva!
     
    Last edited: Dec 31, 2006
  4. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    ArchLinux:ia on yleensä väitetty tehokkaimmaksi. Slackware, VectorLinux tahi Gentoo tulevat kyllä melkeinpä sitten samalla viivalla. Tuolla gigasella pentillä ja 512mb muisilla pyörii oikeastaan mikä tahansa distro.. joten jos puppystä pidät, niin siitä sitten vaan :)

    Vanhemmat pelit toimivat tuolla winellä ihan kohtalaisen hyvin, mutta säätämiseen pitää varautua. Sitten kannattaa katsella maksullista Cedega -ohjelmistoa jossa tuki peleille pitäisi olla parempi kuin peruswinessä.
     
    Last edited: Jan 1, 2007
  5. siansaksa

    siansaksa Regular member

    Joined:
    Jun 21, 2006
    Messages:
    217
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kyllä toi prossu varmaan melko sulavasti Ubuntustakin selviää, koska IP 2 MMX hieman nyki Ubuntu 6.06:lla ja 6.10 käynnistyy aivan asiallisesti vaikka Desktop-CD:tä ei pyörittämään kykenekään. Paketinhallinta on ainoa, joka tuolla ikivanhalla prosullani hirttää kiinni.

    Eli ts. suosittelen Ubuntua tai Debian:ia. Joskus näyttää, että tuo Debian vastaavalla varustuksella olisi aavistuksen verran kevyempi, mutta on myös hieman hankalampi käyttää.

    Puppy:sta olen sen verran ymmärtänyt, että se sisältää hyvät työkalut ohjelmien kääntämiseen suoraan lähdekoodista, mutta ei sitten juurikaan tarjoa valmiita paketteja, paitsi CD:llä olevat. (Olenko väärässä?)
     
    Last edited: Jan 1, 2007
  6. fossiili

    fossiili Member

    Joined:
    Nov 28, 2003
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Puppystä en minä juuri muuta ymmärrä kuin että taustakuva on hauska.
    Eli kokemusta on parista eri liveCD versiosta, joista yksi oli sellainen, että se talletti itteensä lopetustiedot. En ole vielä asentanut kovalevylle, mutta liveCD:t olivat erinomaisia = toimivia.

    Vaikuttaa siltä, että Puppyssä on mukana käteviä pikku ohjelmia melko paljon verrattuna pienuuteen. Ei ollut kuitenkaan riittävän pieni vanhaan läppäriini: 256 Mhz Pentium, 48 Mb keskusmuisti. Siihen piti asentaa Feather Linux. NetVista on aivan eri sukupolvea, joten kai pitää laittaa ns. täysverinen Linux.
     
  7. fossiili

    fossiili Member

    Joined:
    Nov 28, 2003
    Messages:
    46
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tein pienen nopeustestin, minullahan on samassa koneessa 3 distroa:

    Terminaalissa pääkäyttäjänä /-tasolta
    find . | grep Suse_menu.lst - Suse_menu.lst on vfat-osiolla siellä parin hakemiston syvyydellä.

    SLED10__Suse 10.2_Kubuntu 6.06
    . 6"-7" ........ 4"-5" ......... 12"-14"

    Kubuntu on hitain. Todennäköisesti 6.10 olisi nopeampi. Näillä näkymin asennan NetVistaan Suse 10.2:n.
     
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    En oikein tajua mitä tuo testaa.. tosin ubuntua saa nopeutettua kun ottaa turhat palvelut pois käynnistyksessä ja muistia vapautuu. Jos KDE on liian raskas, niin sitten xfce, blackbox ym. tilalle. Itse olen pitänyt SuSE:a aina kovin raskaana ja hitaana. Pitääpä asentaa kokeeksi. En nyt usko, että eri jakeluissa on kovinkaan suuria nopeuseroja jos niitä samalla työpöydällä pyörittää.
     
  9. TheEki

    TheEki Member

    Joined:
    Feb 20, 2006
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Ai KDE:kö raskas? Uusin Gnome (Ubuntu 6.06 ja uudemmissa tuleva) on selvästi KDE:tä raskaampi, joten se siitäkin.

    Sitten, Xubuntu, Ubuntu ja Kubuntu on kaikki samoja asioita, paitsi, että jokaisessa on _vakiona_ eri työpöytäympäristö. Tokihan jokaiseen saa jälkeenpäin asennettua jonkun muun työpöytäympäristön, eli ei ole kriittistä minkä noista valitsee. Itse en suosittele mitään.

    Viimeisenä, muttei vähäisimpänä suositus tuohon koneeseen.. Debian. Se on yksinkertaisesti toimiva, kevyehkö, tehokas, helppo. Ja siitä oppiikin jotain.
     
  10. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Ääni myös Debianille. Ei ole niin vaikea asentaa kuin jotkut antavat ymmärtää. On vakaa. Ja jos käyttö on lähinnä netissä surffailua ym. niin ei kai sillä ole väliä jos softat ovat hieman vanhempia. Käsittääkseni Debian asentaa oletuksena vähemmän palveluita oletuksena kuin Ubuntu.

    Tilaakaan Linux netti surffaukseen ei paljoa tarvii. 3 G juurelle, Muutama giga /home ja swap 500Mt piisannee. logrotate ja joku temp kansion tyhjentävä systeemi kannattaa asentaa jos ei ole oletuksena. Samoin ylimääräisten päivityspakettien poistaja. Näin asennus ei "liho" kuten XP:lle tuppaa käymään. Niin eipä tarvii juuri huoltamista. Muistaakseni debianissa ei ole sammutusnappia. Eikä sitä tarviikkaan - on siksi vakaa ettei juuri tarvii sammutella. Paitsi jos vaihtaa kernelin.
     
  11. TheEki

    TheEki Member

    Joined:
    Feb 20, 2006
    Messages:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Hmm.. Kyllä siinä sammutusnappi taitaapi olla. Log Out- vakioGnomessa josta voi valita tietokoneen sammuttamisen. Tai tietystikin halt- komento.
     
  12. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Joskus vuosia sitten ei ollut.. tietysti shutdown -h -now toimi
     
  13. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Minä aloitin Linux käytön Gentoolla. Muutamat harjoitus asennukset oli toki tehty muillakin distroilla. Tarkoitus toki on oppia mahdollisimman paljon.
    Gentoossa ei asennella oletuksena kaikenlaista eli on kevyt sekin.
     
  14. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Totta, mutta ei liene tähän tarkoitukseen paras mahdollinen. Ehkä jos asentaa binaareista. KDE:n kääntyminen kestää tuolla varmaan pari päivää...
     
  15. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Gentoossa kääntäminen toki vie oman aikansa. Jotakuinkin kaiken voi itse valita eli järjestelmästa tulee niin raskas kuin itse haluat.
    Kaikilla sellaisilla distroilla joilla voi riittävästi valita mitä asennetaan saa aikaan kevyen järjestelmän. Gentoota ja xfce:tä olen kokeillut 400MHz prossulla ja muisti oli 64mb tai 128mb. Kyllä sekin kone sai ohjelmat käännettyä.
    edit: typo
     
    Last edited: Feb 12, 2007
  16. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Tuo on ihan totta. Muissa saa ottaa palveluita pois päältä tuhlaamasta resursseja. Ihan uteliaisuudesta kauanko emerge -e system kesti? Kernelin käännös nopeutuu paljon kun ottaa vain tarvittavan mukaan.
     
  17. afterwin

    afterwin Regular member

    Joined:
    Mar 27, 2005
    Messages:
    1,338
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Perusjärjestelmän asennukseen meni aikaa jotakuinkin yksi vuorokausi. Sen lisäksi sitten xfce. Siitä en muista nyt paljonko meni aikaa. Voipi olla että tuli asennusmuistiinpanoihin jotain merkittyä. Mysql apache taisivat ainakin tulla käännettyä. Kone on nyt vähän sivussa hyllyllä kun ei mahdu kaikki samaan aikaan esille.
     

Share This Page