Linux - Xp ongelma

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Nextstart, Jan 28, 2005.

  1. Nextstart

    Nextstart Member

    Joined:
    Apr 29, 2004
    Messages:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Asensin kokeilunhalusta Mandrake linuxin
    xp:n rinnalle. Nyt ongelma on se että en tajua linuxista yhtään mitään, enkä saa xp:tä takaisin päälle. Mitä minun olisi tehtävä?
    xp siis pitäisi olla vielä koneen syövereissä tallella
     
  2. Linkku-

    Linkku- Regular member

    Joined:
    Jan 31, 2004
    Messages:
    259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mandraken asennuksessa pitää luoda osio (jos ei jo ole) mihin linux asennetaan. Olet voinut mahdollisesti poistaa windowsin osion (mikä ei ole ollenkaan huono juttu :)). Sitten asennetaan käynnistyslataaja (LiLo, LinuxLoader), joka etsii muut käyttikset (XP:n), ja kun kone käynnistetään se kysyy mikä käyttis käynnistetään. Tässä tapauksessa se ei ole löytänyt jostain syystä Windowsia.
     
  3. Ppoova

    Ppoova Member

    Joined:
    Jun 1, 2004
    Messages:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Minäkin olen ajatellut laittaa Mandraken XP:n rinnalle. Olen ymmärtänyt, että kumpaisenkin voi asentaa samalle kovalevylle, mutta onko se järkevää vai eikö sillä ole mitään merkitystä? Mitä kannattaa ottaa huomioon asennuksessa, ettei vahingossakaan menetä mitään tiedostoja? XP:ni sijaitsee osiolla, jossa on n.30Gt vapaata tilaa ja sen tiedostojärjestelmä on NTFS. Ajattelin, että on parempi varmistaa täällä etukäteen eikä itkeä jälkeenpäin..
     
    Last edited: Jan 28, 2005
  4. Ppoova

    Ppoova Member

    Joined:
    Jun 1, 2004
    Messages:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Lainaus http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/linuxjawin.php -sivulta: Windowsin fdiskillä vapautetaan levyosio. Tämä ei ole ihan välttämätöntä, mutta näin varmistutaan siltä, että Windows ei enää käynnistyessään ryhdy etsimään tätä levyosiota.

    Miten tämä tapahtuu?
     
  5. zerosoft

    zerosoft Member

    Joined:
    Jun 5, 2003
    Messages:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Jos tilanne käy kovin epätoivoiseksi, XP:n käynnistyslataajan voi palauttaa. Se tapahtuu syöttällä XP:n asennuslevy kelkkaan, ja sen latauduttua valitsemalla vaihtoehto "recover" tai sitä muistuttava (ruudulle tulevat kyllä ohjeet, muistaakseni tähän tilaan pääsi painamalla R-nappia).
    Tämän jälkeen käynnistyy tekstipohjainen ympäristö, jossa järjestelmänvalvojan salasanan syöttämisen jälkeen pääsee palauttamaan lataajan komennolla "FIXMBR". Kaikki komennot saa selville komennolla "HELP". Palautus käy luultavasti aika helposti, jos koneessa on vain yksi kiintolevy.
    Jos muuta ei siis keksi, niin tämä. Ensin kannattaa yrittää etsiä ohjeita linuxin käynnistyslataajan, olisko Mandrakessa LiLo kuten Linkku- sanoi, muokkaamiseen, ja etsiä keino lisätä sinne rivi, joka ohjaisi käynnistymisen osiolle jossa XP on. Olen pahoillani, mutta en osaa auttaa siinä.
     

Share This Page