Linux yhteensopivuus hardwaren kanssa

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by vikitus, Sep 13, 2006.

  1. vikitus

    vikitus Member

    Joined:
    Sep 27, 2005
    Messages:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Olin aikeissa asentaa linuxin, mutta sitten tuli seuraavat ongelmat eteen.

    Lexmark 1180 - laitteessa on yhdistetty printteri ja skanneri. Printteri ei toimi kunnolla (linuxprinting.org mukaan) ja skanneri ei toimi kuulemma ollenkaan. Tosin lueskelin jostain SANE- projektista mut se kuulosti hieman epävarmalta.

    Ati Radeon 9800 piirin näytönohjain ei kuulemma toimi läheskään yhtä hyvin kuin nvidian näytönohjaimet ajuriongelmien takia.

    Linuxilla AMD:n prosessoreitten kanssa vääntöä mikrobitin mukaan, koska AMD:n prosessori on opensourcempaa kuten Intelin.

    Jos olen väärässä kyseisissä asioissa niin korjatkaa...

    Ajattelin siis hankkia linuxin sitten kun ostan seuraavan konepaketin, josta varmistan et siinä on kaikki osat Linux- yhteensopivia.
     
  2. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    No, tuo on valintasi. On kuitenkin nykyaikana, kun kovalevytilaa riittää, aika helppoa lohkaista levyltä Linuxin mentävät osiot.
    ~5 Gt:n (+swap) osiolla pääsee pitkälle.

    Lexmark myös itse tarjoaa joitakin Linux-ajureita laitteilleen?

    Linuxissa todennäköisesti näytönohjain toimii ok vapailla, Linuxin mukana tulevilla ajureilla. Ati:n ja Nvidia:n binääriajureilla saadaan 3D toimimaan ko. korteilla. Atin 3D-ajureita on takavuosina moitittu, mutta siitäkin taitaa jo olla aikaa.

    ??? Liekö tuollaisella mitään väliä. Linux toimii niin AMD- kuin Intel-prosessoreilla. Jaksaisiko joku väittää, että Intel olisi parempi kuin AMD Windowssia käytettäessä? Heh...
     
  3. eduard0

    eduard0 Active member

    Joined:
    Jun 27, 2005
    Messages:
    1,396
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Mitä ATI:n 3D-tukeen tulee linuxpuolella, niin viimeksi kun itse olen noiden ajureiden kanssa kikkaillut joskus ehkä puolitoista vuotta sitten, niin ei se mitenkään ylivoimainen tehtävä ollut saada niitä toimimaan. En myöskään usko että ATI olisi kovin paljon takapakkiakaan tuossa ottanut, joten voisin kuvitella noiden ajureiden toimivan jo vähintäänkin tyydyttävästi.
     
  4. vikitus

    vikitus Member

    Joined:
    Sep 27, 2005
    Messages:
    21
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Kävin Lexmarkin sivuilla ja siellä ei ole linux-ajureita kyseiselle mallille.

    Lainaus wikipediasta:
    "Erityisesti näytönohjainten valmistajilla on tapana pakata ajurinsa valmiiksi binäärimälleiksi, jotka pitää ujuttaa kerneliin jollain tavalla. Nämä ajurit eivät siis ole avointa lähdekoodia, koska (valmistajien mukaan) ajureissa on koodia, jonka avaamiseen heillä ei ole valtuuksia. Tällä sivulla kerrotaan ATI:n ja NVIDIAn ajureiden asentamisesta."

    Toisinsanoen näytönohjaimen ajurin hyvyys riippuu siitä, että kuinka hyväksi valmistaja sen tekee. Valmistaja, joka käyttää eniten avointa lähdekoodia niin on linuxille mieluisin vaihtoehto. Käsittääkseni nvidia harrastaa tätä enemmän.


     

Share This Page