Linuxille pelien asentaminen

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by nare, Sep 22, 2007.

  1. nare

    nare Regular member

    Joined:
    Jun 11, 2013
    Messages:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo tota oon vaan miettiny että voiko linuxille ladata tai asentaa mitään pelejä ? Nimittäin ainakun jotai peliä oon lataamassa tai asentamassa niin ei ikinä toimi.Mistä mahtaa johtua vai voiko linuxille ollenkaan ladata pelejä ? Linuxin versio se aina on ollu minkä oon ladannu. Kiitos jos etu käteen!
     
  2. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tästä viestistä nyt on mahdoton lähteä ratkaisemaan yhtään mitään. Ensinnäkin mitä pelejä olet yrittänyt asentaa? Olivatko pelit Linux-pelejä vai Windows-pelejä? Vaikea tässä on myöskään arvata minkä Linuxjakelun olet ladannut.

    Yleisesti ottaen Linuxille on mahdollista asentaa monia pelejä, mutta Windows pelien pelaamiseen tarvitset Wineä tai Cedegaa. Winellä tuntuu nykyisin pyörivän mm. Half Life 2, mutta ainakin alunperin se luotiin Windows-ohjelmien pyörittämiseen. Cedega on taas suunniteltu pyörittämään Windows-pelejä, mutta siinäkään eivät suinkaan kaikki pelit toimi. Joidenkien pelien kohdalla sinun on valmistauduttava tekemään säätämistyötä.

    Winessä pyörivien ohjelmien ja pelien toimivuuden voit tarkistaa täältä: http://appdb.winehq.org/

    Cedegassa pyörivien pelien toimivuuden voit katsastaa täältä: http://games.cedega.com/gamesdb/

    Linuxillekin on toki tehty monenlaisia pelejä ja parhaiten ne löydät tutkimalla paketinhallintaa. Itse tykkään mm. pelata Tremulousta. Tässä näin sitten yleisesti ja jatkossa panostetaan viestiin eikös? :)
     
    Last edited: Sep 22, 2007
  3. Stanner

    Stanner Regular member

    Joined:
    Mar 24, 2006
    Messages:
    446
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kyllä linuxissa on mahdollista saada pelejä toimimaan. Linuxille on olemassa joitakin pelejä ja myös jotkut windows pelit on mahdollista saada toimimaan. Kaikki windows-pelit eivät kuitenkaan toimi.

    Jos haluat lisää neuvoja kannattaa kertoa distrosi ja mitä pelejä haluaisit pelata. Voit kertoa myös millaisen tietokoneen omistat jotta voi suositella sellaisia pelejä jotka sillä pyörivätkin.
     
  4. nare

    nare Regular member

    Joined:
    Jun 11, 2013
    Messages:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    # Prosessori: A64 X2 5200+ AM2
    # Kellotaajuus: 2,8GHz
    # Keskusmuisti: 2048Mt
    # Keskusmuistin maksimi laajennettavuus: 4096Mt
    # Muistipaikkojen määrä: 2
    # Kiintolevy: 320Gb (sata2)
    # Kiintolevyn nopeus: 7200rpm
    # Äänikortti: AC3
    # Näytönohjain: NVidia 7500LE 256M/512M muistilla. World of warcraft nimistä peliä oon tässä kaipaillu ja kyseinen peli on windows peli.Ja mistä ton winen tai cedegan saa ? EDIT: Niin ja miten niitä käytetään?
     
    Last edited: Sep 22, 2007
  5. nare

    nare Regular member

    Joined:
    Jun 11, 2013
    Messages:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ja se ''linuxjakelu'' on mulla ubuntu :)
     
  6. tubbana

    tubbana Active member

    Joined:
    Oct 1, 2004
    Messages:
    1,316
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  7. windown

    windown Member

    Joined:
    Jun 21, 2006
    Messages:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
  8. nare

    nare Regular member

    Joined:
    Jun 11, 2013
    Messages:
    146
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kertokaapas miten asennetaan.:)
     
  9. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Joined:
    Nov 22, 2005
    Messages:
    139
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kannattaisi varmaan aloittaa opiskelemalla perusasiat kuntoon, kun ei niitä ohjelmia asenneta niin monilla eri tavoilla. Yleensä ensisijaisesti käytetään jakelun omaa paketinhallintaa ja jos sieltä ei löydy jotain niin lähdetään etsimään netistä asennuspaketti. Tietysti voit kääntää ohjelman myös lähdekoodista, mutta se ei ole aloittelijaystävällistä hommaa.

    http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi

    Mutta tässä on kuitenkin aika hyvä opas Winen asennukseen:

    http://www.winehq.org/site/download-deb

    Toivottavasti tästä oli apua. Ja kannattaa myös muistaa käyttää sitä Googlea, löytää ratkaisut nimittäin aika hyvin. ;)
     
    Last edited: Sep 24, 2007

Share This Page