Linuxin asennus usb-muistille?

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by khandaras, May 6, 2008.

  1. khandaras

    khandaras Regular member

    Joined:
    Dec 13, 2005
    Messages:
    460
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    28
    Ilmeisestikin on mahdollista asentaa linux usb-tikulle? Nurkassa sattuu lojumaan yks ylimääräinen 4 gigan usb-muisti ja lueskelin että ainakin joitakin distroja vois asentaa tikulle. Netistä löytyis Tikux-ohjelma, mutta ilmaisessa versiossa ei voi käyttää tietokoneen omia kovalevyjä... Enkä haluais maksaa 99€ täydestä versiosta eli linuxin käytöstä.
    Eli vaatimuksina on että pääsee käyttämään tietokoneen kovalevyjä, asennuksen tulisi onnistua koskematta koneen omiin kovoihin tai sitten Windowsin kautta (jäänyt huonoja muistoja GRUBin tavasta sotkea windowsin mbr...) ja linuxissa tulisi olla graafinen käyttöliittymä ja mielellään sais olla uusin versio kyseisestä distrosta. Ja 64-bittinen sellainen. Onnistuukohan tälläinen ja kuinka helposti/ turvalliseti?
    Oon vissiin aika amatööri linuxin asennuksessa kun olen kolme kertaa asentanut ubuntun windowsin rinnalle, mutta ikinä asennuksen jälkeen ei ole windows enää käynnistynyt... Windows näkyi kyllä boot valikossa, mutta windowsin valinnan jälkeen ruutu pysyi mustana. Eli se niistä huonoista kokemuksista.
     
  2. Miitti

    Miitti Regular member

    Joined:
    Feb 11, 2005
    Messages:
    1,610
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    46
    Tuolta sitten vain lueskelemaan.
     
  3. juyli

    juyli Active member

    Joined:
    May 13, 2005
    Messages:
    1,861
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    Jeps. Ja tuollaiset USB-jakelut perustuvat yleensä Live-CD -versioihin. Mm. MikroPC tarjoaa omaa Ubuntu Gutsyyn (7.10) perustuvaa USB-tikkuversiota: http://mikropc.net/nettilehti/extra/2008-04-tikkulinux.html
    Oikeat Linux-jakelut on tarkoitettu asennettavaksi kiinteille massamuisteille.
     
  4. rantom

    rantom Regular member

    Joined:
    Jul 30, 2006
    Messages:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Tuo MikroPC:n versio on pelkkää paskaa. Itse latasin sen, annoin hoitaa Ubuntun lataamisen ja aloitin asennuksen. Kaatui jo siihen että ei osannut formatoida tikkua joten se piti tehdä manuaalisesti. Kun olin itse formatoinut tikun niin sitten käynnistin Ubuntun asennukse (tiedostot oli jo latautunut tietenkin) ja "yllätys", noin 50-60 % välissä tulee File Write Error ja asennus loppuu siihen. Tämän jälkeen MPC väittää että "Ubuntu on asennettu koneellesi! Voit nyt bootata Ubuntuun." joka ei pidä paikkaansa. Boottasin ja ei toiminut, ei löytänyt mitään mistä bootata.

    Kannattaa ihan käsin vain tehdä asennukset. Itse olen siinä onnistunut tähän mennessä, tosin ongelmana on se että hemmetin Vistan boot-menu menee pakosti tuon Ubuntun yli eli siihen ei oikein pääse boottimaan. Jos on XP ja Ubuntu USBilla niin pitäisi toimia. Vistan kohdalla ei kannata, ei toimi boot-menun takia.
     
  5. khandaras

    khandaras Regular member

    Joined:
    Dec 13, 2005
    Messages:
    460
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    28
    Eikös Vistallakin pitäis toimia jos pistää biosista first boot deviceen usbin? Eikös silloin pitäs toimia millä tahansa järjestelmällä?
     
  6. rantom

    rantom Regular member

    Joined:
    Jul 30, 2006
    Messages:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Jooh, unohdin mainita tuon. Se oli laitettu niin mutta Vista vain ohitti sen.




    *Syyttää Microsoftia.*
     
  7. JwN

    JwN Guest

    Last edited by a moderator: May 9, 2008
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Joined:
    Oct 26, 2004
    Messages:
    1,806
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    68
    Itse asensin Ubuntun server version 2 G tikulle. Toimii paremmin Lilo lataajalla. Käynnistys kestää tovin, mutta käyttö aika nopeaa. Muita softia X ja joku työpöytä voi asentaa sitten myöhemmin. Joku hidastus parametri voi olla tarpeen käynnistyksessä, koska tikku on hieman hidas ja tidostosysteemi voi mennä siinä helposti solmuun. Siinä mielessä nuo Live-CD imaget tikulla luotettavampia.

    Linuxille ei taida olla mitään pakkaavaa tiedostojärjestelmää, joka olisi omiaan tikulla.
     

Share This Page