linuxin asentamisessa ongelma

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by milesways, Mar 8, 2007.

  1. milesways

    milesways Member

    Joined:
    Feb 16, 2007
    Messages:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    yritin asentaa linuxia/ unixia vanhaan kannettavaan, mutta en päässyt alkua pidemmälle. Kone on Acer NoteLight 370c, P100, 40Mb muistia jne.. Kokeilin seuraavia distroja: DSL, Xubuntu 6.10 i386, FreeBSD 6.2 i386,, Minix3_1_2a, BeatrIX 2005.1F, deli, PuppyOS. Kone buuttaa normaalisti ja cd alkaa pyöriä. Cd:t pystyy lukemaan samalla koneella, windowsin ollessa käytössä. Mutta sitten näyttö pimenee ja vasemmassa ylänurkassa vilkuttaa pieni viiva. sitten cd lakkaa pyörimästä ja kone hurisee hamaan tulevaisuuteen asti. kone on formatoitu fat muodossa, eli siitäkään ei se johdu ymmärtääkseni. luulen että ongelma ei ole distroissa vaan pikemminkin koneessa. mutta missä siellä?
     
  2. Heroic88

    Heroic88 Member

    Joined:
    Jun 4, 2006
    Messages:
    24
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Mulla on sama ongelma ubuntun kanssa :/
     
  3. ouzgi

    ouzgi Regular member

    Joined:
    Mar 16, 2004
    Messages:
    308
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Onko kyseessä siis LiveCd vai ihan asennus-cd?
    Mun vanhassa koneessa ei lähde live-cd:t asentumaan lainkaan cd-aseman vaihdon jälkeen, joten vika voisi olla cd-asemassa.

    Jos on asennus-cd, niin kannattaa koittaa eri asennusvaihtoehtoja. Eli kun tulee kohta "boot:" johon voi kirjoittaa (enteriä painamalla oletusasennus) kirjoita siihen esimerkiksi "linux ide=nodma", ilman sitaatteja luonnollisesti. Tuolla mä sain fedora coren asentumaan tuohon vanhempaan koneeseen, jossa tuo ongelma on.
     
  4. chardi

    chardi Member

    Joined:
    Apr 8, 2005
    Messages:
    69
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Monesti tuo johtuu ihan sellaisesta ongelmasta ettei kone tue boottaavaa cd levyä. Joten ehdottaisin ihan että otappa ja tee käynnistyskorppu ja sitten sen avulla käynnistelet. Tai sitten bios päivitystä joka tukee cd boottia.
     
  5. milesways

    milesways Member

    Joined:
    Feb 16, 2007
    Messages:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    biosissa on sellainen mahdollisuus että koneen voisi bootata cd:ltä. toinen ongelma on siinä, että mulla ei ole korppuasemaa. en voi käynnistää sieltä. täytyy keksiä jotain muuta. päivittää bios tai jotain.

    osa distroista oli live-cd:tä mutta osa oli ihan asennus-cd:eitä, ymmärtääkseni.

    tuohon, että tulisi kohta missä lukisi boot: jne.. sellaista ei tule missään vaiheessa. näyttö vain pimenee lukuunottamatta sitä pientä viivaa vasemmassa yläreunassa.
     
  6. Vonall

    Vonall Member

    Joined:
    Jan 6, 2004
    Messages:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    Koska kyseessä on kohtuullisen iäkäs kone niin koita asentaa jokin vanhempi distro esim. fedora 1
     
  7. milesways

    milesways Member

    Joined:
    Feb 16, 2007
    Messages:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    11
    sain kuin sainkin asennettua koneelle linuxin.. sain korppuaseman toimimaan ja tein siihen boot-disketin, joka siis valitsi että bootataan cd:ltä. (käytin Deli OS:n boottaus diskettiä, kun en tienny mistä voisi tehdä DSL:lle oman sellaisen. Taisi tuurilla mennä oikein ensimmäisellä kertaa.) Sitten laitoin koneelle DSL:n 3.2 version. Asensin sen suoraan koneen kovalevylle.
     

Share This Page