Linuxin perusteita

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Erkkimon, Feb 23, 2005.

  1. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    En nyt oo ihan ite tutkimalla älynny tätä hommaa.

    Gentoo, Debian, SuSE, Mandrake, sun muut on siis käyttöjärjestelmiä. Mitä merkitystä niillä on, jos kerneli juttelee raudan kanssa ja KDE, Mandrake tai Fluxbox juttelee käyttäjän kanssa. Mitä merkitystä käyttiksellä sitte enää on? Jos mulla on Gentoossa Fluxbox ja SuSEssa Fluxbox, mitä eroa käyttikselle enää jää?
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Käyttöjärjestelmä on [bold]linux[/bold], mutta noi on eri jakelupaketteja, eli distribuutioita...

    Mandrake ei kuulu tohon listaan, mutta sen voisi vaihtaa vaikka gnomeen tai xfce:hen...eli suurin merkitys on siinä, että kuinka mikäkin distro asennetaan, mitä pakettien hallintaa käytetään, mitä paketti sisältää jne.

    EDIT: siis mandrake on distro ja noi muut on työpöytiä ja window managereita

    Käyttis on edelleenkin linux!!

    Suurin ero on se, että Gentoon idea on se, että kaikki paketit käännetään lähdekoodeista omalle koneella sopivilla optimoinneilla, kun taas susen idea on se, että kaikki asennetaan valmiiksi käännetyistä binääreistä...
     
    Last edited: Feb 23, 2005
  3. gerbiili

    gerbiili Active member

    Joined:
    Aug 7, 2004
    Messages:
    1,848
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Eli, gentoo ois siis sopivammaksi saatavin omalle koneelle? Tosin, olen siitä asenneksusta sen verran lukenut että taidan jättää väliin.. Mitkä oisisvat samanlaisia? vai onko nuo mitkä ovat jupen nimmarissa samantyylisiä?
     
  4. Linkku-

    Linkku- Regular member

    Joined:
    Jan 31, 2004
    Messages:
    259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
  5. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Samantyyppisiä olisi just esim. toi LinuxFromScratch ja vaikka lunar-linux (muitakin on)...ja voihan sitä linuxinsa tehdä itsekkin tyhjästä, eli ladata kaiken tarvittavan netistä ja asentaa kaiken jonkun livecd:n kautta...

    HUOM! ja siis debian ei todellakaan "kuulu tohon joukkoon"..
     
  6. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Juu. Tiesin noi kaks mut tuli huolimattomuusvirheitä. Hehheh! Asennan mun SuSEe Mandraken. :p
     
  7. gerbiili

    gerbiili Active member

    Joined:
    Aug 7, 2004
    Messages:
    1,848
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jeps. eli pitää koittaa löytää lissee tietova netistä. Mandraken kaa tapellessa tuli aika paljon luettua, mutta eipä sitä ikinä tiedä liikaa. Ymmärrän pikkuhiljaa mutä nyt olette tarkottaneet sillä että heittää ne valmiit menemään ja alkaa asentelemaan esim. gentoota. Vois olla tälle koneellekin ehken parempi jos jaksais tapella "räätälöidyn" version kiinni. Ken tietäis, ehken ei enään wintoosaan palaiskaan..
     
  8. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    En kyllä oo enää Winukkaa kaivannu. Kyl mäki hankin jonku Gentoon, kunhan saan toisen koneen, jossa ei oo yhtää mitää ja sen kaa uskaltaa sählätä. Jos räjähtää nii maalataa sitte seinät uusiks. Mä oon koko ajan unelmoinu sellasest, että vääntää lähes kaiken ite ja asentaa Fluxboksia.

    Sit kun mä saisin toisen koneen, nii pääsisin tutustumaa tietokonen sisuskaluihin, kun mä en koskaa oo sellasta päässy tekemää, koska kotikonetta mä en kuulemma saa hajottaa säätämällä sitä. Kun mua kyrsii ku tietokoneen fyysisestä elämästä mä en tiiä käytännössä mitää. Ja kun läppäri on ihan erilainen eikä sitä voi modata viulukoteloo.. Joskus mä oon vaihtanu muistikamman.. Noh, se mun unelmista.
     
  9. lettas

    lettas Moderator Staff Member

    Joined:
    Mar 3, 2003
    Messages:
    4,407
    Likes Received:
    218
    Trophy Points:
    93
    Kannattaa varmaan hommata joku ~giganen muutama vuos vanha kone ja tutustua sisältöihin sitä kautta. Uusimmat linux-jakelut pyörii ongelmitta, ja ei niin väliä vaikka jotain käräyttääkin.
     
  10. Erkkimon

    Erkkimon Active member

    Joined:
    Jan 26, 2005
    Messages:
    1,164
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jep. No tosiaan jos on aivan onneton näytönohjain nii sen ajureiden kaivaminen ei kyllä oo helppoa.
     

Share This Page