Linuxin valinta? (vaikeaa)

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by karkjo, Jan 26, 2005.

  1. karkjo

    karkjo Member

    Joined:
    Aug 7, 2004
    Messages:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Tässä kyselisin, että mikä olisi hyvä (paras) Linux distro?
    Tiedän tästä on varmaan monia aiheita, mutta silti...
    Olen kokeillut: Mandrake 9.1 , 9.2 , 10.1 , SuSe 9.2 , Slackware 10.0 , Redhat 8.0. Mikään näistä ei ole tuntunut "hyvältä". (olen aika vaativa taitojeni puitteissa...)

    Ja Debian tuli hommattua, mutta en saanut toimimaan.
    Olen tässä iltaisen selaillut Distrowatch:n sivua, mutta eipä ole auennut mitään.
    Eli kaipaam linux-gurujen suositteluja.
    Tässä vieä koneeni kokoonpano: (varmuudem vuoksi)
    Intel Celeron 1100MHz
    512MB RAM
    Ati Radeon 9200SE 64MB
    Verkko: TW-EA500+RealTek 8138
    HP DeskJet 3240
    (päätiedot)
     
  2. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Tohon on aika mahdoton sanoa mitään tarkkaa vastausta...se on vähän niin, että kuka mistäkin tykkää...jos vaikka vilkaiset sieltä distrowatchista, niin kyllähän ne jokainen distro sisältää lähes samat asiat (ja jos ei sisällä, niin aina on mahdollista asentaa ne sinne)...yleensä suurimmat erot on pakettien hallinnassa...

    Ei ole tuntunut hyvältä...mitä tarkoitat tolla...??
     
    Last edited: Jan 26, 2005
  3. karkjo

    karkjo Member

    Joined:
    Aug 7, 2004
    Messages:
    55
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Oli ehkä hieman huonosti selitetty, mutta ei vain tuntuneet siltä oikealta valinnilta. (vähän kuin autokaupassa, jossa on kaksi saman hintaista autoa, mutta eri tavoin toiminnallisia) En oikein paremmin osaa selittää...

    Mutta mitä mieltä olette FreeBSD , LFS ja OpenBSD distroista?
     
  4. Linkku-

    Linkku- Regular member

    Joined:
    Jan 31, 2004
    Messages:
    259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Itse suosittelisin Debian Sargea. Asennus sujuu helposti netinstall-cd:ltä. Kun X on konfiguroitu käyttö tuntuu erittäin helpolta vähäisen Mandrake 10.1:n kokemuksen jälkeen. Ohjelmat saa helposti asennettua. "apt-get install mozilla-firefox"

    Kannattaa aluksi lukea http://tapsa.terae.net/linux/debian30.htm
    dpkg-reconfigure -komento tuli tarpeeseen X:ää säädettäessä. Sen olisi tietenkin heti saanut toimimaan jos olisi lukenut ohjeet ;)

    Käynnistyslataajana on Grub, joka löysi Windows XP:n heti. Työpöytänä käytän KDE:tä vaikka oletuksena oli Gnome.

    Mandraken kanssa oli usein ongelmia, kun yritti asentaa jotain lähdekoodeista ja joku paketti puuttui. Googlella ei löytynyt mitään ja kun kysyi apua niin tuli vastaus "apt-get install paketti", jota ei tietenkään löytynyt Mandrakelle. Nyt jos joku paketti puuttuu, asennan sen ja kaikki toimii.

    Ei mitään valittamista.

    edit: olisi pitänyt lukea viestisi kokonaan, kun en huomannut debiania tuossa listassa :)
     
    Last edited: Jan 27, 2005
  5. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Joined:
    Nov 23, 2003
    Messages:
    5,010
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    116
    Ubuntu on Debianista kehitetty distro joka on saanut kehuja..itsekin testasin sitä sen takia. Koko asennus mahtuu yhdelle CD:lle ja tosiaan apt-get on mukana joten softan asennus on helppoa. Olen itsekin ihan n00b linuxin suhteen. Lue lisää.

    http://www.ubuntulinux.org/
     
  6. Samu87

    Samu87 Regular member

    Joined:
    Mar 7, 2003
    Messages:
    106
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Mä oon kanssa tohon Debian Sargeen, mun mielestä ehdottomasti parasta linuxia kunhan vaa osaa käyttää, ensikertalaiselle ei välttämättä paras, mut jos vaa jonkuverran kokemusta linuxista löytyy ni suosittelen tätä.
     
  7. Linkku-

    Linkku- Regular member

    Joined:
    Jan 31, 2004
    Messages:
    259
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Joo. Mun Linux-kokemus tosiaan rajottu siihen pari viikkoa Mandrake 10.1 ja sitten kävin kirjastossa lukemassa parissa tunnissa jonkun vuodelta -97 olevan Linux-kirjan. Perusasiat olivat käyttökelpoisia nykyäänkin kuten grep ja less-komennot. Ja samalla oppi ymmärtämään paremmin Linuxin hakemistojärjestelmää ja symbolisia ja kovia linkkejä.
     
    Last edited: Jan 27, 2005
  8. juppe22

    juppe22 Active member

    Joined:
    May 27, 2002
    Messages:
    2,660
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    [bold]FreeBSD[/bold]
    Sisältää sellasen mielenkiintoisen ominaisuuden, kun ports, joka tekee pakettien asennuksen suhteellisen helpoksi, kuitenkin tosi iso miinus tulee siitä, että tiedostojärjestelmä on mitä on, eli freebsd:lle ei ole saatavissa journaloivaa tiedostojärjestelmää...

    [bold]LFS[/bold]
    Tää on ihan nimensä mukaisesti linux from scratch... :)

    [bold]OpenBSD[/bold]
    Sopii hyvin melkein mille alustalle tahansa (aplha, amd64, cats, hp300, hppa, i386, luna88k, mac68k, macppc, mvme68k, mvme88k, sgi, sparc, sparc64, vax)...tietoturva puoleen on panostettu ihan hyvin, mutta tähänkään ei ole saatavilla journaloivaa FS:ää...
     

Share This Page