Itse olen tuolla Linux puolella vielä aloittelija tasolla. Pitäisi löytää äänikortti, joka toimisi Ubuntussa heittämällä. Käsittääkseni hieman vanhemmat kortit toimisivat hyvin. Vanhassa koneessani on emolle integroitu ensoniqin äänikortti, joka on toiminut kaikissa tähän asti kokeilemissani Linuxeissa. Ärsyttävää kun sitä ei voi sieltä siirtää uuteen koneeseen. Siispä otan vastaan äänikortti ehdotuksia.
Noh, tässä ainakin muutama: Sound Blaster Audigy 2? Toimii mulla ainakin hyvin. http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=204&product=4915 Sound Blaster Live! 24 bit? Tämänkin puhutaan toimivan suorilta. http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=206&product=10315
Itselläni on tässä koneessa Creative Sound Blaster Audigy Value. Se ei sitten toimi millään Linuxissa ennenkuin boottaan wintoosan ja takaisin Linuxiin. Sen takia tässä haeskelen uutta korttia. http://www.creative.com/products/product.asp?category=1&subcategory=205&product=14189
Tuolta voipi tutkiskella linux:ssa toimivia äänikortteja: http://www.alsa-project.org/alsa-doc/ Periaatteessahan ihan pelkkä integroitu äänikortti on passeli, mikäli et hirveästi äänenlaadusta välitä. Ainakin AC97 piiriin perustuvat integroidut kortit ovat hyvin tuettuja linux:ssa. Itselläni on kyllä pidemmän aikaa ollut hankinnassa Esi:n Juli@ äänikortti, Linux-tuki sillä kortilla ei kyllä ole täydellinen. Nykyajurilla kyllä analogiaulostulot toimivat..
Äänenlaadulta en kovin kummoista hae. Itse en ainakaan ole saanut toimimaan Linuxissa koneessani olevaa integroitua korttia. Taitaapi olla jokin AC97 VT8237. Tämän vuoksi lähinnä haen PCI korttia.
00:11.5 Multimedia audio controller: VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller (rev 60) Toimii ainakin SUSEssa OK
Alsa ymmärtääkseni tukee "kaikkia" ac97-variaatioita. Mikäli käytät ubuntun oletuskerneliä, voipi kyllä olla että siihen ei ole laitettu tukea ac97:lle (ihmeellistä sinänsä, kun taitaa olla eräs yleisimmistä äänikorteista). Sinuna minä kääntäisin kernelin uudelleen ja lisäisin sinne tuen sopivalle äänikortille.
Mulla Audigy Platinum EX toimii Mandriva 2006:ssa ihan ok. Välillä tulee tosin outoja "poksahduksia", jotka nousevat aina +12dB:hen asti.
Asensin nyt OpenSuse 10 siinä toivossa, että integroitu AC97 VT8237 äänikorttini toimisi, mutta ei siltä näytä. Testiääntä ei kuulu ja muutenkin kun menee Ääni ja multimedia kohtaan tulee ilmoitus "Äänipalvelinta ei voitu käynnistää I/O -metodien tunnistusta varten. Vain automaattinen tunnistus on käytössä." Siispä näin. Mitäs tuolle voisi tehdä?
kyllä ainakin minulla tuo VIA Technologies, Inc. VT8233/A/8235/8237 AC97 Audio Controller toimi Slackwaressa mukisematta. Jos ei toimi niin kannattaa kokeilla manuaalisesti ladata sopivat ajurit.. eli konsoli vaa auki ja ruuttina komentoa /sbin/modprobe via82cxx_audio jos ei sekään lähde, niin se on sitten kernelin kääntöä.. - ysf
Eihän tuo integroitu kortti ole poistettu käytöstä BIOSista? Avaa YaST -> Laitteet -> Ääni Näkyykö kortti siellä? Jos ei niin tarkista että kortti on käytössä BIOSsista?
Haluan saada siis sen integroidun toimimaan Susessa. Creative sound blaster audigy value ei saa millään toimimaan muissakaan distroissa. Kyllä se integroitu kortti on enabloitu. Se myös näkyy yAstissa ja olen sen konfannut siellä. "/sbin/modprobe via82cxx_audio" tulostaa "FATAL: Module via82cxx_audio not found." Onko se nyt käännettävä kerneli?
Ei tarvitse kääntää kerneliä. Tuon YaSTin Ääni ikkunan oikeassa alareunassa on Muut. Valitse tästä Äänenvoimakkuus. Kokeile toistaa testiääni. Kuuluuko se?
Kirjoitan tähän nyt molemmista korteista. AC97 VT8237: Ei kuulu testiääntä. Ikinä en ole saanut tätä korttia toimimaan missään kokeilemissani distrossa. Soundblaster audigy value: Testiääni kuuluu, mutta kun sammutan koneeni ja käynnistän suoraan Suseen kuuluu testiäänen tilalla pelkkää suhinaa. Mutta kun käynnistän koneen ja boottaan ensin wintoosaan ja sitten Suseen niin testiääni kuuluu oikein hyvin. Pitäisi saada joku asiantunteva laittamaan Susen äänet kuntoon.
Väittäisin edelleenkin, että mikäli käännät kernelin uudelleen & lisäät sinne tuen tuolle integroidulle kortille, se toimii.