Lisää fontteja vistalle?

Discussion in 'Windows -ongelmat' started by DemonCat, May 27, 2010.

1. DemonCat

DemonCat Member

Trophy Points:
    11
    "Rakkaassa" vistassani ei käytössäni ole kuin wordpad ja tahtoisin siihen lisää fontteja koska niille tulee aina silloin tällöin tarvetta(nytkin yritän kirjoittaa kutsuja ja sopivia fontteja=ZERO!) Yritin googlettaa fontteja ja löysin sivustoja missä oli ilmaisia fontteja mutta kun lataan ne koneelle,en löydä niitä enää.
    Elikäs miten saan lisää fontteja Padiin?Herrrrmo palaa.. :mad:

2. Bioharza

Bioharza Member

Trophy Points:
    16
    Lataat fonttitiedoston esim. tuolta. Purat sen sitten C:\Windows\Fonts -kansioon.

3. Vuohi

Vuohi Regular member

Trophy Points:
    26
    Missä muodossa (.ttf, .otf, .zip) ja mihin olet yrittänyt tiedostot tallentaa? Oletko koittanut etsi-toimintoa? Fonttien asentaminen käy varsin näppärästi, kunhan vain selviää mihin olet ne tallentanut.

4. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Jos koko ohjelmaa on mahdollista vaihtaa, niin ilmainen OpenOffice on kokeilemisen arvoinen.

5. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Eihän se ole ohjelmasta kiinni, joten OpenOffice ei tuo fontteja sen enempää.

Ja fontit asennetaan Käynnistä / Ohjauspaneeli / Ulkoasu ja mukauttaminen / Fontit -ohjelman kautta, ei itse tökkäämällä Windows/fonts -kansioon.

Fontteja löytyy netistä vaikka kuinka, esim. täältä: http://www.fontit.net/

6. Axu_

Axu_ Moderator Staff Member

Trophy Points:
    143
    Eikö OpenOfficen mukana tule fontteja? No, kai mä sitten olen sen verran vähään tyytyväinen, että on Vistan vakiot riittäny :D

7. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    No totta puhuen en tiedä :) Mutta pointti oli siinä, että saa niitä fontteja helpomminkin kuin asentamalla jonkun softan :)

8. Vuohi

Vuohi Regular member

Trophy Points:
    26
    OpenOfficen mukana ei tule fontteja, vaikka monissa sovelluksissa saattaakin tulla omat fonttinsa mukana. Alkuperäinen ongelma ei kuitenkaan liene se, mistä fontteja saa, vaan mihin ladatut fontit ovat kadonneet.

9. Micc_o

Micc_o Regular member

Trophy Points:
    26
    Saisikohan noita fontteja jotenkin mukavasti jossain paketissa, ettei tarvitse jokaista yksitellen lataa? :)

Ja tuo asennus, raahaanko vain fontti tiedostot ohjauspaneelin fontit kansioon?

10. DemonCat

DemonCat Member

Trophy Points:
    11
    TAllennukset olivat .zip tiedostoja ja luultavasti hävisivät koska olivat niitä sellaisia piilokansioita joita en osaa myöskään kaivaa esille.Siis tiedän missä kansiossa lataamani fontti-tiedostot ovat mutta kun avaan kansion normaalisti,niitä ei näy missään.. :/ Seuraava ongelma olisi etten osaa purkaa zippejä.
    Ja kun latasin näitä tiedotoja koneelle,en saanut fontit kansiota esille jotta olisin voinut suoraan sinne ladata ne.. Ongelmaa ongelman perään.

Millainen ohjelma tämä OpenOffice on?

11. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Itse tehty ongelma. Vistassa ei ole tarkoitus, että käyttäjä itse menee sorkkimaan suoraan Windows -kansion sisältöä.

Fonttien asennukseen sinulle onkin jo annettu ohjeita, mutta laitetaanpa linkki tähän oikein kunnolla näkyville: Fonttien asentaminen tai asennuksen poistaminen

12. Vuohi

Vuohi Regular member

Trophy Points:
    26
    "OpenOffice on avoimeen lähdekoodiin ja avoimiin standardeihin perustuva täysimittainen toimisto-ohjelmisto. Se on saatavilla ilmaiseksi ja on vapaasti kopioitavissa ja levitettävissä."

Toisin sanoen, avoimen lähdekoodin Office-vastine.

13. Bioharza

Bioharza Member

Trophy Points:
    16
    Itse asiassa, molemmat tavat toimivat ihan samalla tavalla.

14. DemonCat

DemonCat Member

Trophy Points:
    11
    Siis oikeasti,mä olen täysin pääsiäiskäsi tietokoneen kanssa... :D Yamaneko,mä olen lukenut tuon antamasi linkin alta luetun ohjeen mutta se ei selventänyt mulle juurikaan mitn..Koska kyse on nyt siitä että kai mä saisin(jotenkin..?) ne fontit asennettua jos vaan piru vie löytäisin ne. Mutta jos joku osaisi sanoa edes luotettavan ilmaisen fonttisivuston ja kansion mihin tuuppaan ne tiedostot,se voisi olla jonkinlainen alku..

15. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Ilmainen fonttisivustokin on sinulle jo sanottu, ja tuuppaat ne hakemasi tiedostot vaikka työpöydälle, sieltä luulisi sinunkin löytävän :)

Tietokoneen ajokortti pakolliseksi ;)

Edit. tässä vielä rautalanka-video (äh, jossa on sikäli virhe, ettei asennus toimikaan näin Vistassa, ainoastaan 7:ssa, nyt saa tämä fontti-sekoiluni jäädä tähän).

Last edited: May 29, 2010
  16. _kooma_

_kooma_ Active member

Trophy Points:
    78
    Tässä ohjeistus fonttien lisäämiseen.

1: Etsi mieleisesi fontti, vaikkapa nyt fontit.net:istä
    2: Lataa fontti työpöydälle (joko fontti tiedosto, tff jne mitä tuossa jo lueteltiinkin)
    3: Hae netistä vaikkapa IZarc (ilmainen pakkaus ja purku ohjelma, löydät sen tästä).
    4: Asenna IZarc ohjeiden mukaisesti
    5: Klikkaa hiiren oikealla napilla mahdollista ZIP tiedostoa (tämä siis se Fontti tiedosto minkä jo latasit)
    6: Pura paketti työpöydälle (tämä on vain esimerkki, samoin voit purkaa myös muita ZIP tiedostoja):
    7: Siirrä fontti kansioon seuraavasti: Käynnistä / Ohjauspaneeli / Ulkoasu ja mukauttaminen / Fontit

Viimeinen pala lainattu Yamanenkolta.

Ellet halua kerätä fontteja työpöydälle voit tallentaa ne myös muualle, vaikka siten että luot kansion jonnekkin sellaiseen paikkaan josta ne helposti itse löydät.

Vaikkakin nyt oli itselläni käytössä Win XP, niin tapahtuu fonttien lisääminen samalla tavalla Vistassa/Seiskassakin.

Last edited: May 29, 2010
  17. yamaneko

yamaneko Senior member

Trophy Points:
    118
    Sellainen sivuhuomautus, että Windows (7/Vista ainakin, en enää muista miten oli XP:n kanssa) hallitsee Zip-pakkaukset ihan itsekin, ilman ulkopuolista ohjelmaa.

18. DemonCat

DemonCat Member

Trophy Points:
    11
    No niin,enköhän minäkin tällaisena puupäänä tuolla ohjeistksella osaa jotain tehdä! :D Kiitoksia oikeen tuhannesti,koitetaan ja tulen takaisin mikäli olen edelleen niin poropeukalo että en löydä/osaa yms..

Share This Page