Tapaus: Kovalevytila hupenee uhkaavasti, kaikki 4 IDE paikkaa käytössä... Onko jotain keinoa saada vielä uutta kovalevyä, lisäksi tuohon sarjaan?
Thx, niissä kyllä vaikuttaa olevan paljon hintaeroja, onko nopeuksissa huomattavia eroja. huomasin myös sellaisen asian että RAID tuppaa laittamaan tuotteelle lisähintaa, onko siitä jotain merkittävää hyötyä?
Raid tuo joko nopeutta tai varmuutta tai hyvässä lykyssä molempia, mutta vaatii kaksi kovalevyä ja mieluusti samanlaisia. Kotikäytössä RAID:ista ei ole hirveästi hyötyä. Eli toinen RAID tila on että molemmille levyille kirjoitetaan samat tiedot. Eli ei haittaa jos toinen levy hajoaa kun on varmuuskopio toisella levyllä. Toinen RAID on että kirjoitetaan molemmille levyille yht'aikaa ja saavutetaan näin nopeutta. Sitten on noiden välitila jota tosin harva RAID systeemi tukee toistaiseksi.
Eli siitä ei sitten ole minulle oikeastaan hyötyä... Onko muuten ATA 100 ja 133 välillä paljon nopeuseroa? ja sitten toinen juttu, onko sellaisia kortteja mitkä tukevat 200Gt kovalevyä, joittenkin tiedoissa lukee että ne tukevat isoja yli 137Gt kovalevyjä, mutta 200Gt on n.54% suurempi kuin 137Gt kovalevy.
Minulla on Promisen Ultra ata 133 kortti. Ja olen siinä testannut, Maxtorin 200 gigasta kiekkoa ja hyvin toimi. (hintaa oli 75 euroa) Ja tuo kyseinen kortti, mikä minulla on ei ole raid kortti. Eli väylät vain lisänä, että mahtuu kaikki asemat koneeseen Tällä hetkellä koneessa on 3 kiintolevyä, DVD-ROM, CD-RW ja DVD-RW asemat. ATA133 on hiukan nopeampi, mutta eroa ei juuri huomaa muussa kuin isoissa tiedostoissa. Helpoiten tosin selviää, jos ostaa isompia kiintolevyjä
Kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta, eikä ole pahanhintainenkaan... sitten täytyy vielä hankkia sopika kovalevy, mulla on jo ennestään maxtorin kovalevyt 200GT ja 80Gt, joten vois jatkaa sillä 200Gt linjalla, kun toi tila tuppaa loppumaan kesken =)