Ostin valmiiksi kasatun koneen vuonna 2005 ja se oli 2007 alkupuolelta kesäkuun lopulle 'rikki', vikaa en saanut selvitettyä kunnes vein sen työharjoittelupaikkani korjaukseen jossa ilmeni että muistit oli menny mäsäksi. Päätin formatoida ja asentaa winukan (xp home) uudestaan korjauksen jälkeen. Nyt noin 3kk tämän jälkeen (kaikki toiminu normaalisti) kirjaudun sisään ja windows ilmoittaa että koneelle on lisätty liikaa uusia osia(?) ja että lisenssi on vanhentunut. Ja nyt on sitten 3 päivää aikaa antaa uusi lisenssi...
Varmaankin on kysymys Windowsin aktivoinnista. Tuolla ohjeet aktivoinnin suorittamiseen: http://support.microsoft.com/?scid=kb;fi;307890&spid=1173&sid=global
Jatkoa tuohon edelliseen tai tarkennusta itseasiassa. "Tämän tietokoneen laitteisto on muuttunut merkittävästi *insert jotain sanoja tähän, unohdin ne* Tästä syystä windows on aktivoitava uudelleen.." http://imageupload.se/files/071125/3815eiiiii.PNG
Mitenköhän käy jos on pakettikoneen mukana tullut käyttis? Niin että onnaakohan aktivointi jos kokoonpano on muuttunut paljonkin..?
Joo uuden näyttiksen ja muistia oon lisänny tähän. Molemmat noin 3 kuukautta sitten. Kivalla viiveellä winukka huomaa nää sitte ?
Kyllä koneen aktivoinnin pitäisi onnistua vaikka näytönohjain vaihdetaankin. Mun edellinen konen meni osa kerrallaan kokonaan uusiksi, ja joka välissä tuo sama ilmoitus, että kolmen päivän kuluessa pitäisi aktivoida uudestaan Winukka. Ei aina onnistu normaali netin kautta tehtävä asennus, mutta sit ei muuta kuin puhelimen kautta. Kyselee täti (tai ainakin mulle osunut aina naispuolinen ihminen) miksi oon asentamassa uudestaan ja onko ainoo kone jossa ko. winukka asennettuna ja onko mennyt osia uusiksi. Eivät tule sentään kotiovelle tarkistamaan, ja jos tulevat, aavat tulla kun en ole mitään väärin tehnyt. Eli eka hajos mulla kovo, mutta silloin se ei tainnut muuten kysyä aktivointia (paitsi nyt uudesta koneesta irrotin ide-väyläisen DVD polttoaseman, niin silloin se herjas tuota, aika ihmeellistä?), mutta sit hajos (edelleen se vanha kone) emo ja näyttis. Silloin pyys tuon aktivoinnin ja sen sitten tein puhelimitse. Litellä jouduin jossain vaiheessa pelleilemään, kun mun XP:n asennus media ei sisältänyt SP:tä ei edes ensimmäistäkään ja sen kun asensin ei toiminut aktivointi netin kautta, mutta taas kun soitin Microsoftin tädille, hän auttoi paljoa mukisematta aktivoinnissa. Eli en usko, että sulla menee helposti tuo lisenssi vanhaksi.
tuossa nyt ei pitäisi siitä olla kiinni että lisenssi vanhentunut vaan sitä on käytetty liian monesti, eli xp home edition product keyllä voi aktivoida windowsin vain x kertaa, en ole varma montako tarkalleen mutta suunnilleen 10 (itsellläni meni alta vuodessa ne kerrat). edit: tarkennetaan vielä sen verran että netin kautta aktivointi onnistuu sen x kertaa
aktivoinnissa EI ole mitään kertarajoituksia! Kokoonpanon muutoksen jälkeen voit joutua aktivoimaan koneen puhelimitse! Niin kauan kun et emolevyä vaihda (oem lisenssi) niin aktivointi puhelimitse onnistuu