Noniin elikkä tälläinen ongelma kun itse olen ammattikoulussa ja sain tälläisen pienen tehtävän selvittää eräs logaritmi tehtävä (en siis opiskele pitkää matikkaa), mutta jos tässä apua haen niin pitää ne osata myös yleisesti, joten tässä vain esimerkki eikä itse kysymys joka pitää selvittää, -> http://solmu.math.helsinki.fi/2010/kasitehist/Logaritmit.pdf Sivulla 21 siis tämä löytyy. Ensimmäinen ongelma on siis jo ensimmäisessä kohdassa, miten selvitetään X tästä, (1+X jaettuna X)potenssiin 200 kertaa 6? Tulos on 1000000, mutta tarvitsen ymmärtää kuinka se lasketaan jos joku kehtaisi selventää asiaa?
Missä vaiheessa esimerkkiä siis tipuit kärryiltä? Oletan että kaiken muun tajuat mutta et tuota logaritmi kohtaa. Eli esimerkin kolmannella rivillä otetaan yhtälön molemmista puolista logaritmi. Ja yhtälön oikealla puolella on otettu potenssi pois ja siirretty se kertoimeksi logaritmifunktion eteen. Se on logaritmin perusominaisuus (logaritmi on eksponenttifunktion käänteisfunktio). Ja loppu on taas ihan peruskoulumatikkaa. Ja tulos on tosiaan x=16 eikä 1000000
Siis että tuossa ihan ensimmäisessä kohdassa, miten tulokseksi saadaan tuo 1miljoona, kun x:ää ei tiedetä? esim, jos laskimeeni syötän tuon niin vastaukseksi tulee 0.
"kaksi sataa vuotta veden- paisumuksen jälkeen väestö olisi ollut 1 000 000". Eli x on se mitä yrität selvittää. Se miljoona on annettu jo valmiiksi.
Aivan joo siis kyllä vähän taisin jäätyä, kiitusta, luultavasti kyllä tarvitsen vielä lisäapujakin tuon kanssa mutta katsotaan miten etenee.