K: Miksi DivX/AVI-leffassani eivät kuulu äänet? V: Sinulta puuttuvat AC3 -purkukodeekit. Löydät sellaiset täältä: AC3Filter. K: Miten saada tekstit näkymään elokuvissa, kun minulla on erillisenä tiedostona tekstit ja .avi? V: Siirrä .avi ja tekstitiedosto samaan hakemistoon, nimeä ne samalla tavalla. Eli jos elokuvan nimi on "Elokuvan Nimi.avi", niin tekstitiedostona pitää olla "Elokuvan Nimi.sub" <- ja tuo .sub on siis VAIN ESIMERKKI, muitakin päätteitä teksteille on (.smi, .srt, .txt ja niin edelleen). Käytä videon purkukodeekkina esim FFDSHOW:ta ja tarkista kodeekin asetuksista, että tekstitystuki on päällä. K: Miksi TV-outin kautta kuva näkyy TV:ssä mustavalkoisena? V: Lue TV-out -opas K: Miksi olen vieläkin 'Newbie'? V: Koska olet kirjoittanut alle 25 viestiä palveluumme tai viestisti on kirjoitettu alueille, jossa niitä "ei lasketa", kuten "Yleistä keskustelua"-alueelle. Uudet käyttäjätasot päivitetään kerran vuorokaudessa. K: Miksi minulle huudetaan "Hae viestejä"-napista? V: Siksi että tätäkään tekstiä ei tarvisi kirjoittaa, jos osaisit hakea "Hae viestejä"-toiminnolla, onko kysymykseesi mahdollisesti vastattu aiemmin. Yleensä on.
K: Latasin / sain ensimmäisen elokuvani. Nyt kun koetan katsoa sitä se aukeaa mutta siitä kuuluvat vain äänet, mikä on vialla? V: Sinulla ei ole purkamiseen vaadittavaa / oikeaa kodekkia. Yleisesti ottaen moni pätkä on koodattu käyttäen Divx:ää, uusin versio löytyy aina osoitteesta http://www.divx.com . Joskus tosin käy niin, että edes Divx ei näy ja pätkä onkin koodattu käyttäen XviD:ä. Täten unohda tuo ylempi ja asenna pelkästään FFDShow. Tällä näkyy niin Divx:t kuin XviD:t. K: En löydä Doom9:stä mitään kodekkeja! Siellä mitään ole... V: Paina linkkiä http://www.doom9.org/Soft21/Filters/audiofilters.zip ja tallenna se levyllesi. Sitten purat sen johonkin hakemistoon ja ajat sieltä käyttöjärjestelmästäsi riipuen oikean .bat:n. Ja opettele etsimään Doom9:stä sekä Divx-Digestistä oikeat välineet... K: Otin kaveriltani leffan ja se ei toimi minulla. Kaverillani se toimii ihan hyvin. Olen asentanut Divx:n. V: Leffa on koodattu jollain muulla kooderilla (kuten XVid). Asenna FFDShow ja nauti leffasta.
K: Rippasin elokuvan EasyDivx:llä. Pistin ruksin "rip subtitles" -kohtaan mutta katsoessani elokuvaa ei tekstit näy. Missä vika? Olen kokeillut kaikkia eri ohjelmia... V: EasyDivx ei joka tapauksessa ole paras ohjelma koko rippaukseen, saatikka sitten sen tekstityksen rippaamiseen. Paremman laadun ja asian tuntemuksen saavuttamiseksi suosittelen käyttämään http://fin.afterdawn.com/artikkelit/arkisto/kopioi_dvd_divxksi.cfm sivulla olevaa guidea. Vastaus kysymykseesi kuitenkin ratkeaa käyttämällä VobSub -ohjelmaa, eli asenna se. Tämän jälkeen elokuva ja tekstitystiedosto täytyy sijaita samassa hakemistossa ja samoilla nimillä (esim. - elokuva_joka_on_p0rn.avi (<--- tämä on elokuva) - elokuva_joka_on_p0rn.sub (<--- tämä on tekstitystiedosto) - elokuva_joka_on_p0rn.idx (<--- tämä on ohjaustiedosto)) K: No nyt sinä sen teit! Toisto-ohjelmassani näkyy kahdet tekstit. Saan toiset pois päältä mutta toisia en. Toisia voin myös siirtää, mutta toisia ei. V: Käyttämässäsi toisto-ohjelmassa on tuki tekstitystiedostoille (yleensä .srt). Täten se avaa automaattisesti samassa kansiossa elokuvan kanssa olevat tekstitiedostot (Radlight). Näitä tekstejä pystyy siirtelemään hiiren kanssa ruudulla, joten anna näiden olla. Toiset tekstit saat pois VobSubin hallintapaneelista oikeasta alanurkasta ja se virheä nuoli tuossa kellon vieressä. Paina siihen kerran ja valitse "hide subtitles". Nyt sinulla pitäisi olla yhdet tekstit.
K: Miksi en saa imuroida sivuiltanne? Sivusto herjaa, kun painan Downloadia, jostain hotlinkkauksesta ja käskee poistamaan GoZillan? Mikä on Gozilla? V: Sivuiltamme lähtee dataa ulos noin 600 gigatavua kuukaudessa (eli noin tuhat täyteen puristettua CDR:ää) ja kaistanleveys maksaa melkoisen pinon dollareita -- Suomessa tuollaisen kaistan vuokraaminen maksaisi useampia tuhansia euroja kuukausitasolla. Ilmoitus johtuu siitä, että estämme muita sivustoja linkkaamasta suoraan palvelimillamme oleviin tiedostoihin, koska tällöin me emme saa näistä latauksista mitään hyötyä (==sivulatauksia) irti. Ongelma ilmenee usein muutoinkin, johtuen siitä, että palvelin tarkistaa referrer-tiedot (eli edellisen sivun URLin, joka linkkaa tiedostoon) ja jos sitä ei saada tai se ei ole afterdawn.com, palvelimemme ei salli imurointia. K: Mutta siis täh?! Yritän imuroida ohjelman suoraan AfterDawnista ja minulla ei ole mitään Gozillaa tai vastaavaa koneessa? V: Nykyisin mm. ZoneAlarm blokkaa referrer-tiedot oletusarvoisesti, joten väännä ZoneAlarmin asetuksista tämä toiminto pois päältä. Myös tietyt Opera-selaimen versiot tekevät samaa -- mene asetuksiin ja käännä tämä toiminto pois päältä.