Luotettava rasitussofta?

Discussion in 'PC:n rautaan liittyvä keskustelu' started by fallout_, Aug 9, 2013.

1. fallout_

fallout_ Regular member

Trophy Points:
    28
    Tarkoitus olisi kellotella 4670K:ta lähelle 4.4, mutta rasitustestit näyttää aika mielekiintoisia tuloksia lämpöjen osalta. Primellä olen normaalisti vakaudet testannu kellotellessa vakain tuloksin, mutta tällä kertaa otin mukaan myös testimielessä IntelBurnTest V2:n.

Vakiokelloilla (turbossa 4.0 GHz) Scythe Ashuran (2x 140mm flektiä) kanssa levossa lämmöt on 29 - 34 astetta. Primen rasituksessa Small FFTs max 70, Large FFTs 67 ja Blend testissä 63 astetta. Mutta tuo BurnTest laittaa koneen kyykkyyn, nostaa lämmöt Very High testillä lähelle sataa astetta.

Onko tuohon BurnTestiin luottaminen? Se on kans erikoista, että Primellä lämmöt nousee testin alussa tasaisesti maksimiinsa (70), ja testin lopussa laskevat tasaisesti idlelämpöihin. BurnTestillä ajettaessa lämmöt nousee parissa sekunnissa yli 90 asteen, pysyvät siellä testin ajan ja laskevat testin loputtua parissa sekunnissa 40 asteen pintaan.

Vai voiko olla, että tuo BurnTest sotkee jotenkin anturien tulokset, koska Intelin TCASE tälle prossulle on 72.72°C, eikä kone silti hyydä tai hidastu 95 asteessa.

Hieman on hankala kellotteluja aloittaa, jos ei pysty lämpöjä testaamaan luotettavasti.

2. JoniS

JoniS Active member

Trophy Points:
    93
    Intel burn test rasittaa konetta enemmän kuin prime95. Oma läppäri pomppaa myös 40c lämmöistä ~90 tälläisellä kuumalla ilmalla saman tien, ja lämmöt laskee myös kohtuu nopeasti.

3. fallout_

fallout_ Regular member

Trophy Points:
    28
    Hmm, nettiä selaamalla tuokin asia olisi näköjään selvinnyt. Monesti ihmiset mainostavat Primeä parhaana rasitussoftana, mutta näköjään IBT on vielä rankempi. Pelikäytössä prossu on alle 60 asteinen raskaimmillaankin, joten kyllähän tuossa kellotusvaraa on.

4. Whatta Heck

Whatta Heck Senior member

Trophy Points:
    243
    Mitenkäs fallout_ ja kumppanit sellainen asia että jos Prime95 ok niin kai silloin pelikäytössäkin toimii? Rasitustesti kuitenkin... Itse olen vielä toistaiseksi melko pihalla mutta ajattelisin että jos heti tappiin kuormitus niin kellotus tosi hankalaa kuten jo edellä mainittiinkin. Olisiko Prime pitkällä ajelulla parempi kuitenkin, vakauden testaamiseksi? Luotettava aika... 2H?

5. Uppmas

Uppmas Active member

Trophy Points:
    58
    Ei geneerinen testivakaus takaa pelivakautta.
    Pelit kuitenkin rasittavat prossuja aivan eri tavalla.

6. SideWinderx3

SideWinderx3 Regular member

Trophy Points:
    28
    monella prime vakaa prossu ja muistit kaatunu samantien bf3:sessa

7. fallout_

fallout_ Regular member

Trophy Points:
    28
    Itse olen aina tehnyt niin, että haen sen tavoite kellon suoraan ja laitan kerralla kunnolla voltteja. Esim. 2500K:lla meni 4.6, voltteja en muista ulkoa. Siitä sitten voltteja niin kauan alaspäin, kunnes alkaa testit kaatamaan koneen. Sitten pari pykälää voltteja ylemmäs ja valmista.

Vielä noiden pikatestien lisäksi olen pistänyt Primen yöksi päälle maksimi rasituksella. Jos kone ajaa aamullakin testiä, on se tarpeeksi vakaa mihin vaan peruskäyttöön. En tiedä onko tuo ylilyönti vai riittämätöntä, mutta edelliset koneet on ollu vakaita noin tehtynä.

8. fallout_

fallout_ Regular member

Trophy Points:
    28
    Jatketaan samaan ketjuun, kun tässä nyt kellottelemassa ollaan. Tätä voi joku käyttää pohjana, mikäli sattuu samaa hommaa tekemään.

Katselin alkuun erilaisilta sivuilta, millä jännitteillä tyypit ovat saaneet 4670K:n pyörimään 4.6 gigassa. Monelle oli riittänyt 1.20V, joillekkin 1.22V ja huonoimmillaan 1.30V. Itse aloitin siitä puolivälistä 1.25 voltilla, ja 4.6 gigassa ei edes postannut. Laskin kelloja 4.4, ei vieläkään edes winukkaan asti 1.25V volteilla.

Tässä vaiheessa huomasin omistavani aika paskan yksilön, joten päätin tyytyä sitten 4.2 gigan kelloihin. Nämä kellot toimivat lähes kaikilla noin 1.05 - 1.12V. Itse tiesin prossuni olevan sitä huonompaa erää, joten pistin suoraan 1.20V ja 4.2Ghz. Tällä kertaa kone meni Winukkaan asti, mutta heitti bsodin vartin Primen jälkeen. Lämmöt tosin olivat tässä maksimissaan 67 astetta, eli voltteja olisi periaatteessa voinut vielä lisätä ja testata vakautta.

Nyt päädyin 4.1 gigan kelloihin, jotka toimivat vakaasti 1.20V jännitteellä. Lämmöt ovat idlessä noin 34 ja primellä 67. Prime ajeli kiltisti yön yli ja kaikki toimi aamullakin, ei bsodeja tai erroreita primessä.

Ihan vain kevyesti v*tuttaa, ensimmäistä kertaa saan kellotettavaksi keskivertoa heikommin onnistuneen yksilön.

Share This Page