Hyvää päivää, Käytiin tuossa kiivasta keskustelua lautapeleistä ja mieleeni muistui tuolta 90-luvun alkupuolelta Mörköholvi-niminen peli. Nyt haluaisin verestää muistoja tästä ah niin nostalgisesta lautaseikkailusta mutta google ei anna ainoatakaan hakutulosta hakusanalla Mörköholvi. Eli sattuisiko joku muistamaan mikä tämä peli oli Lontooksi? Olen kokeillut jo kaikki mieleen juolahtavia suoria käännöksiä nimestä ja muutamia vähemmän suoriakin versiota (Haunted Mansion, The Groke Cove ym) mutta kun ei niin ei. Wikipediastakaan ei ollut apua. Pelin ideahan oli siis kivuta "kartanon" huipulle, väistellen ansaluukkuja sun muita vaaroja, ja ylhäällä odotti kuula joka jossain yhteydessä laskettiin alas... tai jotakin.
Tarkoitatko mahdollisesti kummistuslinna peliä?? siinä oli joku tärisevä lattia, hohtava pääkallo joku kirves yms.
Hmm ei taida olla sama peli kyseessä. Muistelisin että Mörköholvissa oli matkalla sellaisia luukkuja ja kun kuulan laittoi tulemaan ylhäältä alas luukut kippas aina ja jos pelimerkki sattui olemaan siinä niin piti alottaa alusta. Juuri muuta en muistakkaan. Suomenkielisestä nimestä olen 90% varma. Moni muukin tuntuu "muistavan" tämän pelin mutta kellään ei ole hajuakaan nimestä - mikä on sinällään ihan ymmärrettävää.
Kummituslinna nimellä olen itse tuota pelannut, mutta jos en väärin muista niin Mörköholvi oli jonkinlainen variaatio tuosta
Kyllä mörköholvi oli pelin nimi. Itsellä ollut joskus penskana, lontoonkielisestä nimestä ei kyllä tietoa.
ok. kuhan ehdotin... tossa vielä kummituslinna pelin ohjeet: Kummituslinna 2-4 pelaajaa ikä 6.v ylöspäin Pelin idea on voittaa olemalla ensimmäinen, joka on hiipinyt kaikkien huoneiden läpi ja tämän jälkeen kiivennyt portaat ja sulkenut arkun niin, ettei kummitus pääse ulos. Pelin sisältö pelilauta kummituslinna ja pelinappuloita, jotka koostuvat seuraavista pahviin stanssatuista osista: 3 seinäosaa 1 luuranko-ovi 1 tärisevä lattia 4 pelinappulaa/lasta pelihyrrä muoviosia: linnan torni (2osaa) portaat portaiden yli askelma kirves parveke (2 osaa) arkun kansi hämähäkkihyrrä (nuoli ja kiinnitin) 4 muovikiinnitintä (kiinnittävät pelilaudan ja linnan) 1 alaosa tärisevään lattiaan 4 pelinappulan jalkaa eri värisinä 1 itsestään hohtava päkallo 4 pelästynyttä naamaria (kukin kahdessa osassa) 1 noppa Peli 1. Avaa arkun kansi ja aseta pääkallo arkun viereen. Katso, että kirves on pystyasennossa, siis tornin seinää vasten. Kukin pelaajista ottaa oman jäykän naamarinsa. 2. Pelaajat ottavat oman pelinappulansa ja asettavat ne pelilaudan ulkopuolelle, metsän viereen. Arpokaa kuka saa aloittaa ja jatkakaa sen jälkeen myötäpäivään. 3. Kun tulee oma vuorosi, aseta pelinappulasi siniselle jalanjäljelle metsässä, heitä noppaa ja siirrä nappulaasi niin monta askelta kuin noppa näyttää. 4. Kun olet siirtänyt nappulaasi, anna vauhtia hämähäkkihyrrälle ja tee, kuten sanotaan sen pysähtyessä: Naamarin kuva: Kummitus saa sinut jäykistymään kauhusta! Aseta naamari pelinappulaasi - kun vuorosi seuraavan kerran tulee, et heitä noppaa vaan annat vauhtia nuolelle. Seisot paikallasi kauhusta jäykkänä kunnes nuoli pysähtyy jalanjäljelle. Jalanjälki: Jos sinulla on naamari päälläsi - riisu se. Olet jälleen vapaa ja jatkat peliä heittämällä noppaa. Pääkallon kuva: Aseta pääkallo arkkuun. Ne pelaajat jotka seisovat punaisilla jalanjäljillä ovat nyt vaarassa. Noppa: Heitä taas noppaa ja etene. Tämä ylimääräinen heitto päättää vuorosi ts. et pyöräytä nuolta enää. Jos sinulla on naamari päälläsi, et saa siirtää nappulaasi. 5. Kun pääkallo asetetaan arkkuun, tapahtuu jotain seuraavista: kirves putoaa alas tärisevä lattia liikkuu luuranko alkaa elää pääkallo vierii alas portaita Pelaajan, joka seisoo jollain punaisista jalanjäljistä ja jonka pelinappula siirtyy joko pääkallon tai kirveen osuessa siihen tai johtuen tärisevästä lattiasta tai elävästä luurangosta, on palattava välittömästi lähimmälle siniselle jalanjäljelle. Jos pääkallo osuu sinuun vaikka et olekaan punaisella jalanjäljellä, asetat vain nappulasi takaisin paikalleen. 6. Isossa salissa voit valita menetkö lyhyempää tietä tärisevän lattian yli vai pidempää tietä välttääksesi vaarat. 7. Jos seisot vihreällä jalanjäljellä kellarissa kun joku on asettamassa pääkalloa arkkuun, menet heti - oli sitten sinun vuorosi tai ei - peilin läpi vihreälle jalanjäljelle tyrmään. 8. Pelaaja joka tiputtaa kirveen, on asetettava se takaisin paikalleen. 9. Jos joudut samalle jalanjäljelle kuin joku toinen, jatkat lähimmälle vapaalle jalanjäljelle. Huom! kaksi tai useampi pelaaja saa seistä samalla sinisellä jalanjäljellä siinä tapauksessa, että pelaajat ovat olleet pakotettuja siirtymään taaksepäin. Voittaja on pelaaja, joka on ensimmäisenä kulkenut kaikkien huoneiden läpi ja nopan avulla kiivennyt portaat ja ylimmällä askelmalla sulkenut arkun kannen niin, ettei kummitus pääse ulos.
Löytyi tuollaista tietoa: http://www.boardgamegeek.com/boardgame/1613 eli usealla eri nimellä monissa maissa erilaisina variaationa julkaistu huom. lainaus sivulta: "Finnish version known as Kummituslinna did not use cards for events but came with wheel you spin around. Kummituslinna had high quality plastic tower and staircase instead of cardboard." Vanha tv-mainos Youtubesta
Kummituslinna vaikuttaa kyllä saman tyyppiseltä kieltämättä mutta ei ole sama peli :/ Täytynee soittaa äitimuorille ja kysellä Kiitoksia avustuksista nyt kuitenkin! Edit: Hah, katoin tuon youtube-mainoksen ja mieleen muistui kyseinenkin peli Yhtään en kyllä muista missä on tullut pelailtua.