Onkohan olemassa mitään vastaavaa m-jpeg koodekkia kuin Morganin versio. Siis tarvitsisin ilmaisen koodekin myös jatkossa, kun morganista tuli täyteen tuo 60:n päivän kokeilu jakso. Videon kaappaus ei ilman m-jpeg koodekkia onnistu ainakaan minun koneella. Käytän capturointiin wintv go korttia.
Huffyuvia kannattaa kokeilla, videoiden koko on isompi, mutta Huffyuv ei kadota kuvatiedosta _mitään_, kun taas MJPEG hukkaa osan kuvadatasta pakkauksessa. Huffyuv on 100% ilmainen.
Eli suositteletko tekemään capturen ensin Huffyuvilla ja sitten koodaamaan sen esim. divx-koodekilla? Itse olen miettinyt samoja juttuja, kuin "eska". Onko VirtualDub tähän hommaan hyvä vai onko parempia ohjelmia tarjolla? (ilmaisia mieluummin)
Jep, jos vaan kovalevyssä riittää tila ja potku, niin Huffyuv on loistava valinta -- itse käytän M-JPEGiä lähinnä sen vuoksi, että Matroxin Marvelissani on raudalla suoraan M-JPEG -pakkaus ja -purku. VirtualDub on _loistava_ videoeditointisofta ja ennenkaikkea ilmainen. Sama pätee tietysti TMPGEnciin, jos puhutaan VCD/SVCD-pakkauksesta/leikkauksesta.
Joo tuo Huffyuv koodekki toimii hyvin. Kiitoksia vinkistä. Mutta onko siihen mitään konstia ettei tulisi vhs-videolta kaapattuun kuvaan niitä vaakasuoria juovia joita kutsutaan ilmeisesti interlace ja poistetaan tai häivytetään deinterlace filtterillä. Niin niitä juovia tulee kuvan joka kohtaan myös niihin jotka eivät liiku. Kuvasta tulee epätarkka ja pehmeä deinterlace käsittelyn jälkeen. Onko vinkkejä.
Interlace taitaa tulla käyttöön aina, kun kaappauksen pystyresoluutio on suurempi kuin 288 pikseliä (eli puolet täydestä PAL-pystyresoluutiosta). Pääset siis lomituksesta eroon, jos kaappaat tarpeeksi pieneen kokoon, mikä on mielestäni erittäin huono idea. Hanki jostain esim. Smart Deinterlacer-filtteri VirtualDubiin. Se taitaa oletuksena interpoloida tuotoksen eikä vain blendaa juovia yhteen. Herra Google auttanee etsinnässä.