Mac G4 Dual 450MHz + Xubuntu

Discussion in 'Linux -keskustelu' started by Rikkivety, Jul 11, 2006.

  1. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Ajattelin asentaa Xubuntun vanhaan Apple G4:seen, jossa on kaksi 450 MHz:n CPU:ta. Jostakin luin, että ainakin Ubuntun kanssa on ongelmia tuplasuorittimien kanssa. Onko kenelläkään kokemusta ja tuleeko asennuksen yhteydessä muita ongelmia?
     
  2. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    et ole väärin lukenut.

    ongelmana taitaa olla ubuntun mäkkiversioiden kernelin ajoitukset (timing). Häikkä on ilmeisesti kerneleissä 2.6.15.11-powerpc-SMP ja siitä eteenpäin. Asentua pitäisi, mutta sitä "vakautta" on vaikea luvata tuon bugin takia.

    osoitteessa http://penguinppc.org/about/distributions.php on lista jakeluista joita voi asentaa Maceihin, itse suosittelisin debiania (http://www.debian.org/ports/powerpc/).
     
  3. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Kiitokset. Pitänee katsastaa noita distroja listalta. Debianissa kuitenkin tuplasuoritin toimii moitteetta vai?
     
  4. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
    Jos viitseliäisyyttä ja tieto taitoa riittää niin suosittelisin gentoota. Kannattaa myös katsastaa yellow dog linux, se on erityisesti ppc:lle tarkoitettu distro.
     
  5. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Vähän Linuxia käyttäneenä ei Gentoo vielä taivu. Gentoohon kuitenkin tulevaisuudessa tähdätään. YDL on turhan iso paketti, 4 cd:tä. Latasin tuon Debianin PPC-version jo eli siitä lähdetään liikkeelle.

    Vielä pähkäilen, kuinka saada dualbootti koneeseen. Koneessa on yksi kovo ja siinä OSX. Mac on itse asiassa minulle lähes täysin tuntematon alusta, joten liikutaan varsin erikoisella maaperällä. (Pakko pyrkiä Windowsista ellei eroon niin melko kauas ainakin) Järkevintä ja varmaan helpoin tapa saada dualboot on laittaa koneeseen toinen kovo, johon erikseen asentaa Linuxin. Linuxkovo masteriksi ja boottiosiolle infoa OSX:stä. Vai onko parempaa tapaa?
     
  6. Ysf

    Ysf Active member

    Joined:
    Oct 2, 2005
    Messages:
    1,954
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    68
    näin minä sen tekisin kun itselläni ei ole OSX:n bootloaderista mitään tietoa :-D
     
  7. Bluekkis

    Bluekkis Active member

    Joined:
    Aug 4, 2003
    Messages:
    2,235
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    66
  8. Rikkivety

    Rikkivety Regular member

    Joined:
    Oct 30, 2003
    Messages:
    276
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    26
    Hienoa! Pitääkin tuota testata huomenna, kun menen takaisin duuniin. Nyt poltan levyt ja huomenna alan taistoon. :)
     

Share This Page