Mitäs mieltä ammattilaiset on, kumpi kannattaa ottaa käyttöön; maksullinen F-Secure Interner Security 2006 (sais emon kylkiäisenä, olis samassa palomuuri ja roskapostin poisto) vai esim. Avast, Antivir jne + palomuuriksi Zone Alarm, Kerio jne + joku roskapostin poisto ohjelma. Jostain luin, että F-Secure olis raskas, mutta miten se näkyy tai vaikuttaa koneeseen? Pelittääkö noi eri kombinaatiot noista ilmaisohjelmista yhteen mukisematta vai joutuuko säätämään simona? F-Securelta tulee päivityksiä solkenaan, kuis näissä ilmaisohjelmissa?
No Avast on ilmanen eli tulee todeenäköisesti halvemmaks ku otaa kaikki eriksee. Mutta jos löytyy Sygaten palomuuri ni ota se zonealarmin paikalle. On muuten tehokas...
Vaihdoin tossa just formatoinnin yhteydessä sygaten pois ZA:han kun sitä ei enää päivitetä. Symantec osti sen.
Avast tai Antivir virussoftaksi ja Zonealarm softamuuriksi. Suosittelen muuten, että asennat koneellesi hosts -tiedoston (jollei vielä ole). Sen hyötyihin kuuluu muiden ohella mainosten blokkaus. Löydät uusimman tiedoston täältä: http://www.mvps.org/winhelp2002/hosts.htm. Lataa sivulla oleva zip-paketti, pura esim. c:\hostitemp -hakemistoon. Suorita paketista purkautuva mvps.bat. Tämän jälkeen voit poistaa em. hakemiston tiedostoineen.
Kuinka pitkä lisenssi tuohon F-Secureen tulisi? Ja onko koneella tarpeeksi potkua sitä pyörittämään ilman, että muiden ohjelmien suorituskyky kärsisi?
Eli vuosi asennuksesta on voimassa. Muistia 1G, suoritin on XP2700+. Uudessa emossa on AMD Athlon 64 3000+ kunhan saan survottua emon paikalleen.
Helposti toimii myös F-Secure. Voithan tuota F-Securea kokeilla ja jos ei se tunnu ok:lta, niin laita sitten ilmainen tilalle. Hyvähän sitä nyt on kokeilla kun sen saa ns. ilmaiseksi. Edit. Itse sain ilmaisen lisenssin Symantecin Client Securityyn ja pakkohan sitä oli sitten kokeilla. Erittäin tyytyväinen olen kyllä ollut.
Antivir ja Sygate on kokeilemisen arvoinen. Mutta jos Sygatea ei päivitetä niin ZA on hyvä. Ihan yhtä toimiva ratkaisu on varmasti Avast ja ZA.
Mutta muista ettet lataa ad-awarea, jos otat tuon F-S Internet security 2006. Olen sitä mieltä että jos otat F-Securen nyt ja vaihdat sen pois niin alat kaipaamaan F-Securea, ainakin itse jäin kaipaamaan kun vaihdoin hetkeksi pois.
Siinä on jo mukana Lavasoftin AdAwareen pohjautuva Anti-Spyware -ohjelma (yhdennäköisyyttä on enemmän kuin eroavuutta).