Mahtaako täällä enää olla muita, joilla on Malwarebytes Premium käytössä Windows 7 -koneessa? Itselläni on kyseisessä koneessa lisäksi Norton 360. Aiemmin suojaukset ovat toimineet sopuisasti, mutta nykyisin mbamtray.exe-prosessi ei enää käynnisty läppärin käynnistyessä. Se vaikuttaa siten, että Malwarebytesin käyttöliittymä ei ollenkaan avaudu, eli näyttää siltä kuin koko ohjelmaa ei saisi käyntiin. Malwarebytes Service -niminen palvelu on kuitenkin käynnissä taustalla ja ehkä suojauskin toiminnassa(?). Kyseinen palvelu ei kuitenkaan vastaa kontrollipyyntöihin. Tämä ilmenee kahdella tavalla: Kun läppärin sammuttaa, kestää sammutus yli puoli minuuttia ja tapahtumalokiin tulee ilmoitus, ettei Malwarebytes-palvelu vastannut lopetuspyyntöön ennen aikakatkaisua. Kun valitsee Malwarebytes Service-palvelun ja klikkaa Käynnistä palvelu uudelleen, niin riippumatta siitä, oliko palvelu käynnissä vai jo pysäytetty, tulee ilmoitus "Palvelu ei vastannut aloitus- tai kontrollipyyntöön ajoissa", mutta palvelu silti pysähtyy. Kun sen jälkeen klikkaa Käynnistä palvelu uudelleen, se käynnistyy ja samalla käynnistyy myös tuo alussa mainittu mbamtray.exe-prosessi ja kaikki alkaa toimia normaalisti, myös tuo palvelun pysäytys ja uudelleen käynnistys ja koko läppärin sammutus. Tosin joskus saattaa aluksi tulla ilmoitus, että Verkon suojaus ei ole käytössä, mutta se saattoi tulla joskus ennenkin. Ajattelin tiedustella, onko täällä joku, jolla olisi samoja kokemuksia tai sitten sama yhdistelmä käytössä ilman ongelmia. Periaatteessahan kummallekin ohjelmalle on vielä täysi tuki Win 7:lle, joten Malwarebytesin valmistajan puoleenkin voi kääntyä. Tosin sielläkin on näköjään oltu aika ulalla. Enkä löytänyt omalta koneeltani tuollaista Lenovo RapidBoot-sovellusta, jonka poistamisella tuo tapaus ratkesi: Mbamtray.exe doesn't start in Windows - Resolved Malware Removal Logs - Malwarebytes Forums Ja tosiaan: olen poistanut ohjelman kokonaan Malwarebytes Support Toolilla ja asentanut se uudelleen, mutta ongelma ei lähtenyt. Edit. Korjausta edelliseen. Koneella on sittenkin ohjelma nimeltä RapidBoot Shield ja se saattaa olla tuon ongelman aiheuttaja. Ainakin se on joskus aiheuttanut F-Securelle vähän vastaavaa: https://community.f-secure.com/en/discussion/comment/15896/#Comment_15896
Tämä meni näköjään yksinpuheluksi, mutta ainakin alkuperäinen ongelma katosi poistamalla tuo RapidBoot Shield -sovellus. Tosin sen poistaminen ei ollut ongelmatonta, vaan pysähtyi ensin ilmoitukseen Error 1316 Määritelty tili on jo olemassa. Sen jälkeen tyssäsi uudelleen ilmoitukseen Levyn RapidBoot tiedosto PHCORE_.sys tarvitaan. Revo Uninstallerilla lähti sitten kaikki RapidBoot Shieldiin viittaava. Ainoa, mikä jäi askarruttamaan, on se, miksi ongelma tuli nyt yht'äkkiä keväällä tai kesällä (en tiedä tarkkaa ilmaantumisaikaa). Ilmeisesti joku Malwarebytes-päivitys laukaisi sen. Lenovon sivuja selatessa sain käsityksen, että RapidBoot Shieldiä ei enää päivitetä eikä jaeta. Potential issues caused by RapidBoot Shield software - Lenovo Support US
Joo-o. Taitaa nykyään olla harvinaisempi yhdistelmä, että olis Windows seiska ja Malwarebytes Premium käytössä. Puhumattakaan, että täältä löytyisi semmoisia. Uteliaisuudesta tuli kuitenkin asiaa vilkaistua ja saman johtopäätöksen tekisin, että ei ole enää tuettuna tuo RapidBoot shield. Malwarebytes saattaa tuon vielä omalta puoleltaan katsoo kuntoon kun seiskan käyttäjiä maailmalla kuitenkin vielä jokunen on, mutta koska Lenovo ei enää ohjelmaa tue, niin ei sitä liene tarve käyttää.