Täällä oli aikoinaan aktiivisia jäseniä, joilla oli käytössä Malwarebytes Premium -versio, jonka lifetime-lisenssin sai yhteen aikaan edullisesti. Minulla alkoi viime talvena esiintyä sellaista, että Malwarebytes muuttuu "itsestään" maksuttomaksi versioksi ja reaaliaikainen suojaus päättyy. Valmistaja kertoo, että Windows Update saattaa joskus aiheuttaa tuollaista, ja tänään se tosiaan tapahtui Windows-päivityksen jälkeen. Samaa on kuitenkin tapahtunut useamminkin kuin kerran kuussa eli muulloinkin kuin päivitystiistain jälkeen. Onko muilla vastaavia kokemuksia? Kyseessä on siis Malwarebytes Premium 4.5.27.
Minulle ei ole tapahtunut tuollaista päivitysten jälkeen, eikä normaali käytössä. Onko sen jälkeen kuitenkin aktivoitunut tuotelisenssillä normaalisti? Olisiko ongelmalla jotain tekemistä Nortonin kanssa, jos edelleen käytät sitä.
Minulla oli tuo Malwarebytes alunperin käytössä toisella koneella. Ohjeiden mukaan poistin ensin vanhan koneen lisenssin käytöstä ja aktivoin entisellä koodilla uuden koneen suojauksen. Samassa yhteydessä piti perustaa Malwarebytes-tili aktivoinnin hallintaan. Vanhassa läppärissä on nyt siis ilmainen versio ja tässä uudessa tuo Premium-lisenssi. Aika-ajoin uuden läppärin reaaliaikainen suojaus katoaa ja Malwarebytes ilmoittaa olevansa ilmaisversio. Tilin tiedoissa näkyy ikäänkuin lisenssi olisi käytössä useammalla koneella, mutta ei kyseisellä läppärillä. Poistan sitten kaikki aktivoinnit, jolloin tilille jää näkymään lifetime-lisenssiavain, joka ei ole aktiivisessa käytössä. Sen jälkeen Malwarebytes aktivoituu uudelle koneelle joko antamalla alkuperäinen lisenssiavain tai pelkästään kirjautumalla tilille kyseisellä koneella. Kumpaakin tapaa olen kokeillut, mutta aktivointi siis katoaa ajan myötä. Vanhassa koneessa ei ollut ongelmia Nortonin kanssa sen jälkeen kun tein kummankin ohjelman asetuksiin muutokset, että jättävät huomioimatta toisensa. Samalla lailla olen määritellyt uudellekin koneelle kansiot, jotka suojausten tulee ignoroida. Tosin en tiedä, onko se edes välttämätöntä. Tuskin tuo aktivointiongelma kuitenkaan Nortonista johtuu, vaan Malwarebytesin lisenssipalvelin jostain muusta syystä sekoilee.
Minulla se on käytössä jo kolmannella koneella. Olen kyllä poistanut lisenssin ohjelmasta aina ennen siirtoa. Olin ihmeissäni, kun kirjauduin MB:n hallinta sivulle ja se näytti, että lisenssejä on käytössä 2/1. Ilmoitti nykyisellä koneen nimellä olevan kaksi lisenssiä. Johtuu ilmeisesti siitä, että olen tehnyt käyttöjärjestelmän uudelleen asennuksen myöhemmän lisenssin aktivoimispäivänä. En ollut silloin huomannut poistaa lisenssiä ennen uudelleen asennusta. Hyvin on kuitenkin toiminut, eikä siitä ole mitään herjoja tai aktivoinnin katoamisia tullut. Mahdollisesti tunnistanut saman koneen olevan kyseessä. Poistin vanhemman aktivoinnin. Ihmettelin ilmoittamasi version numeroa 4.5.27. Minulla viimeisen päivityksen jälkeen versionumero on nyt 4.5.24.
Ihan uusin versio on 4.5.28, päivittyi maanantaina. Olen jostain kuullut että jos automaattisen uudistamisen ottaa pois niin suojaus ominaisuudet saattaa muuttua tai muuttavat niitä, lieneekö totta, en tiedä. Tuosta https://forums.malwarebytes.com/top...e-check-not-finding-mb-v41522-product-update/ saa uusimman version ladattua offline. Edit. tuolta voi seurata ilmestyneitä päivityksiä https://forums.malwarebytes.com/topic/281762-malwarebytes-45/page/2/#comment-1564022
Kiitos kommenteista. Versio 4.5.28 tuli äsken, kun tein manuaalisen päivityksen. Lisenssitilanne näyttää edelleen oikealta: Silloin kun ongelma ilmenee, tuo näyttää, että 1 tilaus mutta 3 laitetta. Jään taas seuraamaan tilannetta. Silloin kun on näyttänyt kolmea aktiivista laitetta, en ole pystynyt päättelemään, mikä niistä mahdollisesti olisi oikea eli tämä läppäri. Se on oudointa, kun ei ymmärrä, mikä niitä uusia laitteita generoi. Tuo automaattinen uudistaminen on minulla tietysti pois päältä, koska kyseessä on jatkuva (koskaan vanhentumaton) lisenssi.
Oletko katsonut minkä nimiset laitteet ovat aktiivisena, kun niitä ilmaantuu useita "Active devices" kohtaan. Niissä pitäisi näkyä aktivointi päivämäärät.
Mielestäni minkään aktiivisen laitteen nimi ei ollut sama kuin minun läppärini ja päivämäärät olivat yhtä arvoituksellisia. Nyt en enää ole tuosta täysin varma, koska turhautuneena poistin kaikki laitteet. Kun ongelma alkoi, oli joku laite selvästi omani ja jätin sen aktivoinnin voimaan, mutta sitten kun ongelma jatkui, en enää tunnistanut yhtäkään. Nimi tai päivämäärä ei täsmännyt omaan läppäriini tai aktivointivuoteen. Ja nyt alkoi areenakin taas kettuilemaan:
Vanha ketju, mutta kun asia jäi vuosi sitten kesken, niin kerron miten se jatkui. Alussa kuvaamani ongelma siis jatkui. Tililleni ilmestyi epäsäännöllisin väliajoin tuntemattomia nimettömiä laitteita ja kun kolme sellaista "kummituslaitetta" oli aktivoitunut, oma Malwarebytes muuttui Free-versioksi ilman reaaliaikaista suojausta. Koitin pitää suojauksen voimassa poistamalla tuntemattomia aktivointeja sitä mukaa kuin niitä ilmeni ja hakemalla apua Malwarebytesilta. Ongelman varsinainen syy ei koskaan selvinnyt tai sitten Malwarebytes ei sitä kertonut. Asia ratkaistiin lopulta niin, että Malwarebytes deaktivoi alkuperäisen lisenssiavaimeni ja antoi tilalle uuden lifetime-lisenssin. Prosessissa tarvittiin mm. kopio 10 vuotta vanhasta kuitista, josta ilmeni elinikäisen lisenssini hankinta ja siitä maksamani hinta.
Tärkeitä on kuitenkin, että ongelma on korjattu nyt. Hyvä opetus kaikille, että hankitut ohjelmalisenssit tulee dokumentoida kaikkine hankinta tietoineen, juuri tuollaisia tapauksia varten.